View From The Main Stand

Het is weer weekend, dus tijd voor de maandelijks column van Niels van Burik.

De eerste ballen zijn weer gaan rollen in het nieuwe seizoen. Heerlijk. Ik vind het altijd mooi om te zien hoe de promovendi het doen in hun nieuwe divisie. Tijdens Match of the Day kijk ik met een half oog naar dit soort teams. Ook al is er nog weinig op te maken na zo’n korte tijd. Geweldig om te zien dat de promovendus in elke divisie in Engeland niet per definitie de gedoodverfde drager is van rode lantaarn. Een klein rondje.

Swansea mag zichzelf in de handen knijpen dat het Michel Vorm heeft weten aan te trekken als vervanger van Dorus de Vries. Ik vond het ronduit beschamend dat Dorus Swansea de rug toe keerde nadat hij dankzij de club pas echt bekend werd. Het feit dat The Swans in vier wedstrijden niet scoorde is natuurlijk opmerkelijk. Persoonlijk denk ik dat QPR en Norwich het beter voor elkaar hebben. Al kwam de 0-4 thuis tegen Bolton ook wel hard aan in Londen gok ik. Maar ze herpakten zich prima de week erna. Ik heb een zwak voor Swansea, ik hoop dat ze erin blijven maar het gaat verdomd lastig worden.

In de Championship maken de gepromoveerde ploegen het echt bont. The Saints en The Seagulls overtreffen ieders verwachting. Zouden zij hetzelfde kunstje flikken als Norwich vorig jaar deed? Ik denk dat Southampton langer boven mee gaat draaien dan Brighton & Hove Albion. Die aanname zal wel meer gebaseerd zijn op mijn sympathie voor The Saints dan op de realiteit. Voor nu vind ik het prachtig om te zien dat ze zo goed meedraaien. Ik vergeet bijna de andere promovendus, Peterborough, die het natuurlijk ook gewoon goed doen. Eerlijk gezegd verwacht dat alle drie de clubs erin blijven. Met een half oog kijk ik natuurlijk naar de verrichtingen van Oxlade-Chamberlain bij Arsenal. Hét talent van The Saints. Al verwacht ik niet dat hij nog enorm veel speeltijd zal krijgen binnenkort na al die last-minute-aankopen en de vernedering tegen Manchester.

League One werd aangevuld met Chesterfield, Bury, Wycombe Wanderers en Stevenage. Alleen Chesterfield staat nu op degraderen, en heeft al een thuiswedstrijd gehad tegen een medepromovendus (Stevenage). Daar werd flink gemazzeld door in de zevende (!) minuut van de extra speeltijd de gelijkmaker binnen te tikken. En tegen Milton Keynes mochten ze met een 6-2 nederlaag van het veld afstappen. Deze divisie vind ik lastig te voorspellen. Met zoveel wedstrijden en clubs zouden een van die vier ook ineens in de play-offs kunnen staan aan het einde van het seizoen. Dat is gelijk weer het mooie.

Crawley en Wimbledon mochten het gaan proberen in de League Two. Wimbledon draait lekker mee, maar Crawley spant de kroon; het staat na zes wedstrijden op doelsaldo bovenaan. Crawley de club die met een godsvermogen in de Football League wilde komen, en uiteindelijk slaagde, flikt het weer. Niet iedereen is een voorstander van big spenders, maar resultaten boeken ze wel. Of het eerlijk is ten opzichte van de concurrentie is een tweede. Wimbledon draait vooralsnog ook nog mee om de play-offplaatsen. Maar de verschillen zijn natuurlijk nog erg klein.

Kortom het seizoen draait weer op volle toeren. Alles is nog open, de kaarten worden geschud. Wie staan er op? Wie vallen er door de mand? De tijd zal het leren. Het gaat weer een geweldig seizoen worden. Heerlijk!

2 Reacties op “View From The Main Stand

  1. Hoezo is het ronduit beschamend dat Dorus de Vries Swansea heeft verlaten? Hij wil het bij een grotere club proberen, nou ja is zijn goed recht. Daarnaast bestaan clubvoetballers helaas al lang niet meer en zijn het gewoon passanten.

    Ik denk dat ze allebei veel voor elkaar hebben betekend en nu was het tijd om ieder zijn eigen weg te gaan.

    Crawley kreeg vandaag even flink op de broek zeg. Al zullen ze wel om de titel blijven strijden.

    • Tuurlijk zijn spelers passanten, maar hij zit nu bij Wolves op de bank terwijl hij wekelijks had kunnen keepen in Wales.. Echte clubvoetballers zijn er nog wel, ze worden steeds schaarser. Had het toch netter van hem gevonden als hij nog jaartje bij The Swans had gezeten.

Geef een reactie

