Paul’s Preview


Helaas weer zo’n verschrikkelijk interlandweekend, waardoor de twee hoogste divisies in Engeland stil liggen. Gelukkig spelen ze wel in League One en Two en daaronder. Vandaar toch weer een voorbeschouwing van Paul de Vries, de twee heerlijke wedstrijden heeft gekozen om eruit te lichten.

Premier League

Geen voetbal aankomend weekend in de Premier League vanwege de vele interlands. Tijd voor een korte terugblik op de afgelopen periode. Voor de beide clubs uit Manchester kan dit een heel mooi jaar gaan worden. Zowel City als United zijn uit de startblokken geschoten met de maximale score uit de eerste drie duels. De verrassing tot nu toe zijn The Wolves. Met zeven punten uit de eerste drie duels kunnen zij onmogelijk ontevreden zijn over de seizoensstart. Het zou nog wel eens een mooi jaar kunnen worden voor ze, aangezien ze ook flink bezig zijn hun stadion te vergroten. Behalve de twee uit Manchester zijn ook Chelsea en Liverpool niet slecht begonnen. Beide hebben zeven punten uit de eerste drie duels en ik denk dat ze daar niet ontevreden mee hoeven te zijn. Liverpool wist met 2-0 te winnen bij Arsenal, en Chelsea heeft de altijd moeilijke uitwedstrijd bij Stoke City niet verloren. Dat gaat wel goedkomen daar. Tegenvallers tot nu toe? Ja, ook die zijn er weer. Tottenham en Fulham hebben mij nog niet weten overtuigen. Tottenham heeft twee hele moeilijke wedstrijden gehad tegen de beide clubs uit Manchester, maar hebben mij absoluut niet weten te overtuigen. Fulham valt mij ook wat tegen met slechts één punt. Ook het spel is niet om naar huis te schrijven. De drie promovendi doen het vooralsnog redelijk. Met respectievelijk drie (QPR) en twee punten (Norwich en Swansea) lijkt het erop dat ze niet bang hoeven te zijn om het diepterecord van Derby te verbeteren. Vooral Swansea verrast mij positief. Met aanvallend spel over de vleugels zijn ze voor niets en voor niemand bang. Ze krijgen daardoor wel eens op de broek, maar het is voetbal dat ik graag zie.

Championship

Ook in de Championship geen voetbal dit weekend. Dus ook hier een korte terugblik op de eerste vijf wedstrijden. Geen enkele club is er in geslaagd om alle vijf de duels te winnen. Zo gek vind ik dat niet. Dit kan wel eens de spannendste competitie in jaren worden. Veel clubs zijn aan elkaar gewaagd en dat zie je ook aan de stand. Opvallend vind ik de top drie. Die bestaat uit twee promovendi en een degradatiekandidaat. Wie hierop had ingezet bij de bookies, kan zich nu als miljonair beschouwen. Brighton is op dit moment de koploper met dertien punten en vlak daarachter bevinden zich Southampton en Derby. Daarachter lijkt West Ham inmiddels ook hun draai te hebben gevonden. Vooral de uitoverwinningen tegen Watford en Forest waren indrukwekkend. Ook Middlesbrough is goed begonnen aan het seizoen en dan met name hun spits Marvin Emnes. De oud-Spartaan heeft zijn draai helemaal gevonden bij Boro met zeven doelpunten in zeven duels. Zoals voorspelt lijkt het een zwaar jaar te gaan worden voor Watford, Coventry en Doncaster. Met slechts drie, twee en één punt ziet het er niet best uit. Ook het spel is niet denderend van de clubs. Andere tegenvallers zijn Nottingham Forest, Leeds en Reading. Ik had een betere start van deze clubs verwacht. Maar de potentie is er zeker. Met een beetje meer geluk hadden de clubs een paar plekken hoger gestaan en ik verwacht daarom zeker niet dat ze in de middenmoot blijven. Die gaan gewoon meedoen voor een plek in de play-offs.

League One

In League One wordt er wel gewoon gevoetbald dit weekend. Ook daar een aantal verrassende en tegenvallende clubs. Zowel Tranmere als Carlisle weten mij tot nu toe positief te verassen met beide tien punten. Tranmere wist afgelopen weekend met 0-2 te winnen bij Brentford en Carlisle met 1-2 bij het zwalkende Leyton Orient. Waar die mee bezig zijn vraag ik me echt af. Vooraf beschouwde ik ze als een outsider voor de play-offs nadat ze goed hadden ingekocht, maar met nul punten mogen ze zich echt schamen. Sheffield Wednesday lijkt zich enigszins te hebben herpakt na een moeizaam begin. De afgelopen twee wedstrijden wisten ze te winnen. De stadsgenoot doet het een wel een stukje beter. Vorig week hebben hun hun eerste puntjes laten liggen bij Tranmere, maar afgelopen weekend werd er weer ouderwets gewonnen. Ook Charlton en MK Dons lijken aan een mooi jaargang bezig te zijn. Alle drie de clubs hebben nu dertien punten en delen de eerste plek. Aankomend weekend weer een hoop leuke wedstrijden, maar er is er weer één die ik er uit wil lichten.

Charlton Athletic v Sheffield Wednesday (05/09/2011, 20:45)

Een wedstrijd tussen twee promotiekandidaten. Voor beide clubs heb ik altijd een zwak gehad, daarom wil ik hem er even uit lichten. Ook vorig seizoen werden ze als promotiekandidaten gezien, maar toen konden ze de verwachtingen absoluut niet waarmaken. Charlton won afgelopen jaar met 1-0 op The Valley en eerlijk gezegd acht ik ze nu ook wat sterker dan The Owls. Charlton is super aan het seizoen begonnen en lijkt in een flow te zitten. Doordat Sheffield Wednesday ook de boel op de rails lijkt te hebben, kan het een mooie pot worden. Des te leuker dat Sky deze wedstrijd uit heeft gekozen om uit te zenden. Ik ga er lekker voor zitten maandagavond en ik verwacht dat Charlton aan het langste eind trekt.

Zaterdag 3 september 2011

Carlisle v MK Dons

Chesterfield v Leyton Orient

Hartlepool v Exeter

Notts County v Bournemouth

Oldham v Huddersfield

Scunthorpe v Colchester

Sheffield Utd v Bury

Stevenage v Rochdale

Tranmere v Yeovil

Walsall v Brentford

Maandag 5 September 2011

Charlton v Sheffield Wed (20:45, Sky Sports)

League Two

League Two dan. Rotherham gaat nog steeds aan kop. Net als de vorige keer dat ik mijn preview schreef. Achter Rotherham staat voor mij een verassing: Morecambe. Vooraf door mij gezien als degradatiekandidaat, maar vooralsnog is daar niets van te merken. Al vier wedstrijden is de club ongeslagen. Crawley heeft ook zijn eerste wedstrijd verloren. Maar nog geen man overboord daar. Er loopt genoeg kwaliteit rond om kampioen te worden en ik verwacht dat dit ook een incident was. Plymouth krijgt het erg lastig dit jaar. Ik vraag me af of er eerder een club is geweest die drie jaar achter elkaar is gedegradeerd (er zijn er sowieso drie red.). Misschien wel een leuke quizvraag. Als iemand het weet hoor ik het graag. De wedstrijd van dit weekend word wellicht helemaal niet gespeeld, omdat de spelers van Plymouth misschien gaan staken. Ze zijn namelijk de afgelopen maand weer niet betaald. Ook buiten het veld dus genoeg zorgen daar. Swindon en manager Paolo di Canio hebben het ook niet makkelijk. De Italiaan heeft het lastig en ging afgelopen weekend zelfs zijn eigen spits te lijf. De vraag is dan hoelang gaat hij het volhouden? Want ook de prestaties zijn niet om over naar huis te schrijven met slechts drie punten. Komend weekend staat er weer een hoop leuks op het programma, maar over de volgende wedstrijd wil ik graag wat meer vertellen.

AFC Wimbledon v Port Vale (03/09/2011, 16:00)

Nog nooit hebben deze twee teams tegen elkaar gespeeld. Zo gek is dat natuurlijk niet. Wimbledon speelt natuurlijk dit jaar voor het eerst in de League. Maar slecht begonnen zijn ze zeker niet. Zeven punten tot nu toe. Daar hoeven ze helemaal niet ontevreden over te zijn. Port Vale doet het ook niet slecht, maar ik had ze wel wat beter verwacht. Afgelopen weekend werd er thuis vrij verrassend van Southend verloren. Uit tegen Wimbledon kan het dan ook wel eens lastig worden voor Port Vale. Wimbledon speelt erg gretig en is voor niets en voor niemand bang. Daarom denk ik ook dat ze best een goede kans maken tegen Port Vale. Ik verwacht een leuke, doelpuntrijke eerste editie tussen deze twee clubs.

Zaterdag 3 september 2011

Swindon v Rotherham (13:15 Sky Sports)

AFC Wimbledon v Port Vale

Aldershot v Cheltenham

Barnet v Accrington Stanley

Burton Albion v Plymouth

Crawley Town v Bristol Rovers

Crewe v Oxford Utd

Gillingham v Shrewsbury

Hereford v Dag & Red

Morecambe v Bradford

Southend v Northampton

Torquay v Macclesfield

6 Reacties op “Paul’s Preview

  1. Ben niet geheel zeker, maar is Luton al eens niet 3x op rij gezakt? (weliswaar door puntenaftrek wegens wanbeheer maar toch…) Ik kan het verkeerd voorhebben maar er is denk ik al minstens 1 club die het presteerde om 3x op rij te zakken. Vind Plymouth wel een mooie club (dat logo is heel erg lekker) dus het is niet dat ik hen een nieuwe degradatie gun. Gespuis als Di Canio kan dan weer niet genoeg klappen krijgen, en hoewel ik tegen geweld ben zou een letterlijke tik misschien de bovenkamer wat op orde schudden al betwijfel ik of dat ooit goed komt met dit stuk krapuul (Belgicisme voor een enorm kwaadaardig en malafide persoon)

    • Luton klopt en er zijn er, bij mijn weten, nog minstens twee die het hebben gepresteert. Die gingen van de hoogste naar de laagste League in drie jaar.

      • En het omgekeerde is ook al eens gelukt in het UK: Gretna ging in 1 ruk van de Third Division naar de Schotse Premiership. Ik denk niet dat dit in Engeland al is gebeurd, al zullen er op lagere (non league) niveaus wel clubs zijn geweest die meermaals op rij promoveerden.

  2. Charlton – Owls had ik wel naartoe willen gaan. Helaas hebben ze die op de maandagavond gezet, zodat ik niet meer kan gaan😦

  3. Luton in 2007, 2008 en 2009 van championship naar conference. De laatste degradatie was mede dankzij 30 punten aftrek aan begin seizoen (hoezo onmogelijke opgave?).

    Wolverhampton Wanderers degradeerde drie keer op rij in 1984, 1985 en 1986 en ging van de first division naar de fourth division.

    Bradford City ging hard naar beneden tussen 2001 en 2007 maar had er vier jaar langer voor nodig (ze bleven 3 jaar in tweede divisie en 3 jaar in derde divisie).

    Hopenlijk herpakt Plymouth zich nog want degradatie zou heel jammer zijn;

  4. Is het omgekeerde ook al gebeurd in Engeland (dus een club die 3x op rij promoveerde)? Ik weet dat FC United en het nieuwe Wimbledon als een komeet omhoog schoten maar ik meen niet dat het letterlijk 3x promotie op rij was. Ik ken in de hele UK enkel op Gretna komen die daar in geslaagd zijn maar vast en zeker is er in de non league in Engeland ook al eens zo een geval geweest (PS: en voor Gretna waren die 3-in-a-row promoties eigenlijk een vergiftigd geschenk dat de club de kop gekost heeft)

Geef een reactie

