Vincktrip 2011

Komende zaterdag, om 5 uur in de ochtend, staat SJ voor mijn deur. Dit is het startsein van alweer mijn vierde keer dat ik een volledige week naar Engeland ga. Doordat we vorig jaar niet zijn gegaan, is de honger nu extra groot. Het gaat mijn langste UK-trip tot nu toe worden, want eigenlijk zijn het tien dagen ipv een week: zaterdag heen en pas de maandag erop terug. Dit omdat het die maandag Summer Bank Holiday is in Engeland en dat betekent veel leuke potten in de non-league. Als alles meezit, gaan we elf wedstrijden zien in die tien dagen. Hieronder alvast een vooruitblik op die potten.

Onze trip is eigenlijk onder te verdelen in vier stukken: eerst drie potten in Engeland, dan drie in Schotland, gevolgd door twee in Noord-Engeland om uiteindelijk af te sluiten met drie rondom Londen. Alles bij elkaar maken we een mooi rondje door het eiland. Normaal zit er altijd wel een voetballoze dag bij, maar dat is ditmaal niet het geval. Iedere dag kunnen we ons laven aan wedstrijden. Het leven kan mooi zijn. Hieronder de wedstrijden die we willen bezoeken tijdens de “Vincktrip 2011”.

Bath City v Barrow (20 augustus 2011)

We trappen af in Bath. Eindelijk Bath. Ik heb al verschillende pogingen gedaan om Twerton Park eens te bezoeken, maar om diverse redenen lukte dat nooit. De meest bizarre was dat onze auto P-P ging bij Maidstone en we daardoor de wedstrijd misten. Schijnbaar was het de bedoeling om dat stadion voor nu te laten liggen. Mooie wedstrijd, want tegenstander Barrow is een van mijn favoriete clubs in Engeland. De enige zelfs uit mijn persoonlijke top tien die ik nog nooit live aan het werk zag. Tel daarbij het geweldige stadion van Bath City op en je hebt een heerlijke aftrap van het nieuwe vinckseizoen.

Swindon Town v Oxford United (21 augustus 2011)

Voorafgaand aan dit seizoen was Swindon v Oxford een van de wedstrijden die ik zeker wilde zien. Een derby die al jarenlang niet is gespeeld in een stadion dat ik nog niet gevinckt heb. Sterker nog; Swindon is, samen met Port Vale, de enige club van de zogenaamde 92 die ik nog nooit zag spelen. Vorig jaar was het wel de bedoeling om deze te vincken (op Nieuwjaarsdag tegen Bournemouth), maar sneeuw en vorst gooiden roet in het eten. Achteraf wel goed, want nu kan ik de County Ground vincken tegen de aartsrivaal. Kaarten was even lastig, maar ze liggen nu klaar.

Bradford Park Avenue v Worksop Town (22 augustus 2011)

Maandag is altijd een wat lege dag, qua voetbal. Doordat we de dag erop naar Schotland gaan, willen we al noordelijk zitten. We kunnen Hyde weer vincken, evenals Atherton Colleries. Verder is het Man United v Spurs, maar ook dat spreekt niet echt aan. Vandaar dat we ditmaal voor de naam kiezen: Bradford Park Avenue. Die club, en vooral dat oude stadion van ze, hebben me altijd gefascineerd. Leuk om te vincken, ook al is hun huidige stadion om te janken zo lelijk. Ik denk dat dit het lelijkste stadion gaat zijn dat ik ooit in de UK ga vincken.

Greenock Morton v St. Mirren (23 augustus 2011)

Het is lastig om deze trip dé wedstrijd van de week aan te wijzen. Ik twijfel sterk tussen Swindon v Oxford en Greenock Morton v St. Mirren. Beide wedstrijden zijn beladen derby’s die al bijna tien jaar niet zijn gespeeld. Ik kijk er in ieder geval erg naar uit. Sowieso omdat Cappielow Park mijn favoriete stadion in de UK is. Als ik zelf een stadion zou erven, zou dat de ground van Greenock Morton zijn. Alles klopt daaraan. Ik hoop ook dat het lekker vol zal zitten, want de vorige keer dat ik Morton vinckte (alweer 3,5 jaar geleden, waar blijft de tijd) zaten er slechts 2500 man en was de Wee Dublin End gesloten. Ditmaal wordt op meer dan 5000 man gerekend en zal die tribune open zijn.

Ayr United v Inverness Caledonian Thistle (24 augustus 2011)

Waar ik op dinsdag geen enkele moeite had om voor de revisit te gaan, was het op woensdag lastig. Somerset Park van Ayr is geweldig en een wedstrijd tegen SPL-club Inverness kan mooi zijn, maar met de Motherwell lads uit naar Clyde, had me ook wel wat geleken. Het feit dat SJ nog nooit bij Ayr was geweest, gaf de doorslag. Zo iemand kun je het niet aandoen om naar het kille Broadwood te gaan, vandaar dat het Ayr werd. Somerset Park is echt genieten, enige minpunt is dat ze de geweldige floodlights naar beneden hebben gehaald en dat ze momenteel worden vervangen door saaie mastjes.

Rangers v Maribor (25 augustus 2011)

Donderdag is altijd een vervelende dag. Er is dan zelden voetbal, behalve Europees. Twee jaar geleden gingen we naar Everton v Sigma Olomouc en het is dat Goodison Park zo geweldig is, want voor de rest was er geen ruk aan. Door de uitschakeling van Dundee United, hadden we nog maar drie Schotse clubs bij de loting. Verder waren Celtic en Rangers geplaatst, dus de kans op een onaantrekkelijk Oostblokploeg, was vrij groot. De avond voor de loting deed ik nog een schietgebedje: graag Celtic tegen Rode Ster Belgrado, Rangers tegen Shamrock Rovers en Hearts tegen Tottenham en dan natuurlijk de Schotse clubs eerst uit, zodat ze thuis zouden spelen als wij kwamen vincken. Bizar genoeg lootte Hearts tegen Spurs, maar verkeerd om. Celtic moet ook eerst thuis (tegen Sion), waardoor alleen Rangers v Maribor overbleef als keuze. Saaie pot, dus dat wordt dan vooral maar genieten van Ibrox en sektarische gezangen.

Fleetwood Town v York City (26 augustus 2011)

Waar donderdag vaak een lastige dag is om een voetbalwedstrijd te vinden, is de vrijdag dat helemaal. Meestal is er alleen wat in Wales. Het lot was ons gunstig gezind, want de tv-zender “Premier Sports” koos de wedstrijd Fleetwood v York om op de buis te brengen en daardoor naar de vrijdagvaond te verschuiven. beter kon niet, want het ligt mooi in het noorden. Op papier is het een topper, want Fleetwood is dé titelkandidaat, terwijl York voor de play-offs gaat. Verder is Highbury best een aardige ground. De rijke voorzitter heeft niet alleen voor een functioneel stadion gekozen, maar ook voor eentje die het oog prikkelt. Lijkt me leuk om te zien.

Barrow v Gateshead (27 augustus 2011)

Zaterdag is er altijd veel voetbal, dus we voor deze dag hadden we volop keuze. Voor mij sprong Barrow v Gateshead er bovenuit. Zoals eerder al gezegd, is Barrow een club waar ik een groot zwak voor heb. Nu we toch zo noordelijk in Engeland zitten, kunnen we Holker Street eigenlijk niet links laten liggen. Dat ze ook nog een tegen een andere ex-Leagueclub spelen, maakt het nog mooier. Met Gateshead heb ik gek genoeg weinig, maar Barrow v Gateshead doet me gevoelsmatig meer dan Barrow v Tamworth. Het is verder natuurlijk ook een wedstrijd tussen twee (samen met Darlington) van de meest noordelijkste clubs uit de Conference. Hopelijk neemt Gateshead daarom flink wat fans mee, iets dat ze normaal niet zo doen.

Watford v Birmingham City (28 augustus 2011)

Eigenlijk hebben we de hele trip al veel geluk met de wedstrijden, dus eens kom je op een dag dat je wat minder keuze hebt. De donderdag hadden we al ingecalculeerd, maar deze tweede zondag hadden we stiekem om meer keuze gerekend. Doordat we al in het zuiden wilden zitten, vielen er veel opties weg en was alleen Watford v Birmingham over. Op zich niet eens zo’n vervelende wedstrijd, maar gezien het programma in de Championship dat weekend, had ik op een andere wedstrijd gerekend en gehoopt. Ipswich v Leeds of Portsmouth v Cardiff stonden hoger op de verlanglijst, maar je kunt niet alles hebben.

Windsor v Dorking (29 augustus 2011)

In Engeland kennen ze het fenomeen Bank Holiday. Dat betekent dat de meeste mensen op maandag vrij zijn en van zo’n dag profiteren de clubs in de non-league. Er is dan altijd een dubbel programma, met wedstrijden op zaterdag en maandag. Een ander fenomeen met Bank Holidays is dat veel clubs onder “Step 4” van de non-league (dus onder de Isthmian, Evo-Stik en Southern League) vaak vroeg spelen. Zo viel me de wedstrijd Windsor v Dorking op om 11:30. Ideaal voor een dubbel. Windsor heeft een geweldig stadion en het is goed te combineren met onze tweede wedstrijd van deze dag. Grappig om juist op onze laatste dag nog een dubbel te hebben.

Aveley v Concord Rangers (29 augustus 2011)

De afsluiting van onze trip is in Aveley, vlak naast Londen. Aveley speelt dan tegen Concord Rangers. Op zich geen bijzondere wedstrijd, maar dat is het stadion van Aveley wel. Mill Field heeft een speeksel opwekkende Main Stand en die willen wij natuurlijk vincken. We hebben na Windsor nog redelijk ruim de tijd om in Aveley te komen en zonder files (hihi, wat naïef) komen we een uurtje voor kick-off aan. Na de wedstrijd zijn we ook weer zo in Dover om toch nog op een christelijk tijdstip in Nederland aan te komen. Voor mij is deze wedstrijd extra bijzonder, want ik heb nog nooit een wedstrijd in de Isthmian (Ryman) League gezien. Een spannende vuurdoop en hopelijk een mooi einde van de trip. Het kriebelt al flink.

12 Reacties op “Vincktrip 2011

  1. William van Holsteijn

    Steek m’n ogen maar uit, ik heb ook weleens zo’n trip gemaakt en dat smaakt naar meer! Veel plezier, maar het beloofd wél veel foto’s en reportages na terugkomst….!

  2. Wat een lekker strak plan! Veel plezier ermee!

  3. Schitterende trip. Tien dagen lang pints & curries😉

  4. Ik pak tegenwoordig de Diet variant en daar gaan flink wat flessen mee terug naar Nederland. Ik denk dat ze bij de douane wel even vreemd gaan opkijken als we met al die flessen in de kofferbak aankomen. Dat gaat waarschijnlijk wel de rubberen handschoen worden😦

  5. Ja, een kofferbak met 2 liter flessen met een oranje vloeistof is inderdaad verdacht. De UNA-bomber is er niks bij. Wij hadden laatst 5 dozen cider mee terug😉 maar op de boot heb je nauwelijks controle.

  6. Cider gaat ook zeker mee, want hier is alleen Jillz en Strongbow te krijgen, brrr.

  7. Geweldige trip. In feite is enkel Watford-Birmingham een pot die me gevoelsmatig niets zegt, de anderen hebben allemaal ofwel qua naam, historiek of stadion iets dat toch aantrekt.

    Rangers-Maribor in het thuisvak of uitvak? Uit ervaring met Rosenborg uit in Europa weet ik dat je doorgaans enkel uitvak-kaarten kan kopen bij de bezoekende club zelf. Tenzij er een Maribor fan aan zwarte markt verkoop doet is de kans groot dat je tussen de Huns belandt😦 Oefen de tekst van Rule Brittannia maar al om niet verdacht over te komen tussen dat ruig volk😉 Maribor is trouwens als tegenstander niet verkeerd, schakelden ooit Genk nog uit Europees en is 1 van de sterkere ex-Joegoslavische clubs op papier. Gezien Rangers me flink verzwakt lijkt tegenover vorig seizoen zou het me niet verbazen dat Maribor ze het flink moeilijk maakt. Met wat geluk heb je
    dankzij een flinke portie leedvermaak een erg leuke Europese pot.

  8. PS: een vriendin van me heeft nog in Morton gewoond toen ze een half jaar in Schotland moest werken. Is zelf geen voetbalfan maar stuurde me wat foto’s door van het stadion en lijkt een enorme lekkernij te zijn. Stadje lijkt ook allesbehalve verkeerd (zeker vergeleken met het naburige Port Glasgow)

  9. Coole trip hoor! Vooral Rangers vind ik kickè, maar ik ken je voorkeur voor de Hoops, dus ik begrijp het wel dat je liever een andere loting had gezien.
    Ik weet niet of ik mijn foto’s al had gemaild van Wimbledon-Rovers, So’ton-Leeds en West Ham-Cardiff, maar anders is hier de link naar mijn Picasa webalbum nog een keer.
    http://picasaweb.google.com/stephanhoogerwaard

    Veel plezier vanavond op Ibrox.
    Hullo, Stephan

Geef een reactie

