James Doe

Zaterdag 3 september is het weer zover: Non-League Day. Het is de tweede editie van dit evenement en na het succes van afgelopen seizoen leek het organisator James Doe een goed idee om het dit jaar weer te houden. Clubs die er flink aandacht aan hadden besteed, kregen in enkele gevallen 50% meer toeschouwers dan normaal en dat scheelt een flink slok op een borrel in non-leagueland. Door het succes van afgelopen jaar, is er dit jaar nog meer aandacht voor Non-League Day, waarbij er extra aandacht is voor non-league voetbal in het eerste interlandweekend van het seizoen. Tijd voor DT116 om James Doe de organisator van dit evenement, eens te ondervragen over het hoe en wat van Non-League Day.

Gezien je betrokkenheid met de non-league, neem ik aan dat je fan bent van een non-leagueclub?

Nee, ik ben fan van QPR. Ik heb wel een non-leagueclub die ik met meer dan gemiddelde interesse volg: Harrow Barough uit de Isthmian Premier League. Daar kom ik vandaar en ging ik vroeger altijd kijken, toen QPR nog te duur was voor mij. Nadat ik klaar was met de universiteit en verhuisde uit Harrow, ging ik steeds vaker naar Loftus Road en werd daar seizoenkaarthouder. Toch ben ik ieder seizoen minstens één keertje naar Harrow Borough gaan kijken. Overigens heeft het organiseren van Non-League Day (NLD) ervoor gezorgd dat ik weer flink bezig ben met het non-leaguevoetbal. Ik zie flink wat wedstrijden sinds de editie van afgelopen jaar, waarbij de Essex Senior League mijn favoriete competitie is om wedstrijden van te bezoeken.

Is Harrow Borough ook de reden geweest om Non-League Day te organiseren?

Eigenlijk is dat QPR. In juli 2010 speelden we een oefenwedstrijd tegen Tavistock. Wij QPR-fans werden warm welkom geheten door de gastheren en hadden een geweldige dag. Later sprak ik met wat fans van ze en het bleek dat voor een kleine club als Tavistock dit soort duels van levensbelang zijn. De recette maakt veel verschil voor de kleinere clubs. Het is verweg de belangrijkste inkomstenbron voor ze. Iets later ging ik naar Harrow Borough en daar werd een collecte gehouden om enkele kapotte lampen van de lichtmast te vervangen. Het leek me daarom een goed idee om in september, tijdens het eerste interlandweekend van het seizoen, extra aandacht te vestigen op het non-leaguevoetbal. Vooral om fans van clubs uit de Premier League en Championship naar hun lokale clubs te laten gaan, want hun eigen clubs speelden toch niet. NLD leek me een ideaal instrument om de non-leagueclubs wat publiciteit en geld te bezorgen.

Hoe reageerden de clubs op je initiatief?

Dat verschilde erg per club. Sommige clubs waren meteen enthousiast, hielpen goed mee en verzonnen allerlei acties, terwijl andere clubs er niets mee deden. Heel veel clubs zorgden ervoor dat mensen met een seizoenkaart van een club uit een van de twee hoogste divisies met flinke korting naar binnen konden. Dit jaar is het eigenlijk hetzelfde verhaal. Enkele voorbeelden: bij Hastings United mag iedereen met een seizoenkaart van een andere club gratis naar binnen, evenals iedereen onder de 18. Voor de rest kost het slechtst vijf pond. Je hebt verder Rugby Town die voorafgaand aan hun wedstrijd een toernooi houden voor alle lokale fans van Premier League-clubs, waarna ze naar de FA Cup-wedstrijd van Rugby Town mogen. Ook is het mogelijk om net iets boven Londen een triple te doen op één dag. Eerst Bishop’s Stortford om 12:30 (Conference North), dan Chelmsford om 15:30 (Conference South) en daarna kun je eindigen bij Braintree Town om 19:00 (Conference). Bij die clubs zijn ze nu bezig met een arrangement om een speciale bus te laten rijden en mensen die alle drie de wedstrijden bezoeken, korting te geven.

Het werd vorig jaar een groot succes. Had je dat verwacht?

Het was spannend of het idee aan zou slaan. Clubs die er veel aan hadden gedaan en het flink hadden gepromoot, kregen er een flink aantal extra toeschouwers bij. Stijgingen van 40% waren niet ongewoon. Enkele clubs haalden hun hoogste toeschouwersaantal van het seizoen op NLD, terwijl dat normaal altijd met de feestdagen of tijdens de derby’s is. In totaal was er over de gehele non-league een stijging van 12% in vergelijking met een normale competitiewedstrijd. Het is daarom zo jammer dat er nog altijd clubs zijn die er niets aan doen of er zelfs nog nooit van gehoord hebben. We werken vooral met social media om het evenement te promoten en daar is niet iedere club even handig mee. Voor ons is er geen andere mogelijkheid, omdat we het vrijwillig doen en we maar een klein budget hebben.

Zijn er eigenlijk veranderingen ten opzichte van vorig jaar?

We hebben dit jaar een goed doel aan NLD verbonden: Macmillan Cancer Support. Voor die stichting worden er overal bij de non-leagueclubs collectes gehouden. Verder hebben we met Premier Sports, een tv-kanaal dat wedstrijden uit de Conference uitzendt, een heuse sponsor aan NLD verbonden. Ook zijn we internationaal gegaan en is er dit jaar ook in Polen een NLD en ik hoop dat het in meer landen gaat lukken.

Is het de bedoeling dat ook volgend jaar er weer een Non-League Day is?

Ik hoop het wel. Het ligt puur aan wanneer de interland van Engeland wordt gespeeld. De UEFA stimuleert dat interlands op vrijdagavond worden gespeeld en dat is ideaal voor ons. Als ze weer teruggaan naar de zaterdagmiddag zal een NLD amper extra mensen trekken, want dan kijken ze allemaal naar Engeland. Verder is het natuurlijk afwachten of de dag dit jaar ook weer een succes gaat worden. Lukt het opnieuw, dan zal de animo nog veel groter worden om er aan mee te doen.

Tot slot, welke wedstrijd ga je zelf bezoeken op Non-League Day?

Dat is een lastige, want daar ben ik nog niet over uit. Ik zat zelf te denken aan de uitwedstrijd van Harrow Borough bij Canvey Island. Ik ben nog nooit bij Canvey Island geweest, dus dat spreekt me wel aan. Het nadeel is dat het een lastige club is om te bezoeken met de trein. Ik wil graag met wat vrienden gaan en die gaan eerder mee als het wat dichter bij huis is. Aan de andere kant is de triple met Bishop’s Stortford, Chelmsford en Braintree ook wel heel aantrekkelijk. Bij geen van die drie clubs ben ik ooit geweest en dat lijkt me ook heel mooi om mee te maken. Ik ben er nog niet over uit wat ik de derde ga doen. Overigens is er een handig overzichtkaartje, voor als je zelf een wedstrijd in de non-league wil zien: Non-League Day 2011 match locations. Scroll er doorheen en kies een leuke wedstrijd uit.

Een Reactie op “James Doe

  1. Pingback: The Flying Monk ground | Doing the 116 Blog

Geef een reactie

