Voorbeschouwing Premier League

Aankomend weekend gaat de Premier League weer van start. Als het geweld in diverse steden tenminste niet gaat escaleren. Speciaal voor Doingthe116 schreef Paul de Vries een korte vooruitblik op het nieuwe seizoen.

Dit seizoen zijn er weer drie nieuwelingen te bewonderen. Na de spectaculaire laatste speelronde van afgelopen seizoen zijn Birmingham City, Blackpool en West Ham United verdwenen naar de Championship en daarvoor krijgen we Queens Park Rangers, Norwich City en Swansea City terug. Maar wat kunnen we van de drie promovendi verwachten?

Queens Park Rangers speelt voor het eerst sinds zestien jaar weer in de hoogste klasse. Maar het zal een zwaar seizoen worden. Het lijkt er vooral op dat de eigenaren willen profiteren van dit jaartje in de Premier League. Zo mocht manager Neil Warnock weinig investeren en werden de seizoenskaarten verhoogt met 40%. Sterspeler Adel Taarabt is tot nu toe nog gebleven en dat kan het verschil worden tussen degradatie en nog een jaartje Premier League. Maar ik zie ze toch degraderen. De nummer twee van de Championship van vorig seizoen, Norwich City, zal het ook zwaar worden. Na de tweede promotie op rij, lijkt dit toch vooral een jaar te zijn waar er vooral genoten moet worden. De verwachtingen zijn dan ook niet al te hoog gespannen. Van Swansea heb ik daarentegen een iets hogere verwachting. Met goed voetbal werd vorig seizoen een toch wel enigszins verrassende promotie afgedwongen. Onder andere topscorer in de Championship van afgelopen seizoen, Danny Graham, kwam over van Watford. En deze week is Michel Vorm overgenomen van Utrecht. Twee uitstekende aankopen. Het team is nagenoeg bij elkaar gebleven en als ze hetzelfde spelletje blijven spelen zie ik ze boven de degradatiestreep eindigen.

Op de drie promovendi na zullen ook Wigan Athletic, Wolverhampton Wanderers en Blackburn Rovers het zwaar krijgen. Bij Wigan is sterspeler N’Zogbia vertrokken naar Aston Villa en nadat het al een paar jaar op het nippertje goed gegaan is, zie ik ze dit jaar als absolute degradatie kandidaat. Persoonlijk hoop ik dat ze degraderen, want ik heb niets met die club. Wolverhampton wist er vorig seizoen wonderbaarlijk in te blijven en het zal dit seizoen ook weer een lastig karwei worden voor manager Mick McCarthy.

In de top van de Premier League is er, zoals gewoonlijk, weer met miljoenen gesmeten. Manchester United, Machester City en Liverpool hebben voor een vermogen aan nieuwe spelers binnengehaald. En bij Chelsea werd er juist weinig ingekocht, maar kwam er een nieuwe trainer voor vijftien miljoen. Allemaal stuk voor stuk ongelooflijke bedragen maar wat schieten ze er nu mee op? De enige verandering in de top 4 zal Liverpool dan ook zijn, die het plekje van Arsenal over zullen nemen. Bij de Noord-Londense club is het erg onrustig. Na het vertrek van Clichy en het aankomende vertrek van Fabregas eisen de fans aankopen. Helaas voor hen lijkt Wenger vast te houden aan zijn strategie en vooral jonge talenten aan te trekken. Zo zullen er nooit prijzen gewonnen worden.

Manchester United vind ik er het beste voorstaan. Gevolgd door Manchester City, Chelsea en Liverpool. De strijd voor de overige Europese plekken zal gaan tussen Tottenham Hotspur, Arsenal en wellicht dat Everton en Aston Villa ook nog aan kunnen haken. De middenmoot is dit jaar zeer groot. Tussen plek zes en plek vijftien zijn de verschillen klein. Sunderland heeft veel aankopen gedaan, maar ze zullen er weinig mee opschieten. En wat kan de runner-up van de FA Cup van afgelopen seizoen, Stoke City? Het team is nagenoeg hetzelfde gebleven en er zullen echt nog een aantal versterkingen moeten komen, als ze het linkerrijtje willen halen dit seizoen.

Kortom, het zal weer een spannend seizoen worden. De strijd om de titel gaat weer tussen de gebruikelijke clubs, maar daarentegen wordt het enorm spannend onderin. De eerste speelronde is als volgt:

Blackburn v Wolverhampton

Fulham v Aston Villa

Liverpool v Sunderland

QPR v Bolton

Tottenham v Everton

Wigan v Norwich

Newcastle v Arsenal

Stoke v Chelsea

West Brom v Man Utd

18 Reacties op “Voorbeschouwing Premier League

  1. Het zou mooi zijn als Norwich en QPR er in blijven. Vooral Norwich, dat is toch een club waar de traditie van afdruipt. Swansea zie ik liever degraderen persoonlijk. Niets tegen de club an sich maar ik ben niet zo een liefhebber van Welshe clubs in de Engelse pyramide. In gevallen als Derry, Monaco of Vaduz is het om diverse redenen een noodzaak om over de grens te spelen, doch in andere gevallen zou dit wat mij betreft niet mogen worden toegestaan. Dat die Welshe clubs eens mooi in eigen land gaan spelen en de League of Wales zou er qua aantrekkingskracht ook een stuk groter op worden.

    Ik vrees voor een nieuwe titel voor Man United, al zie ik dan –het zal helaas toch weer een grote club worden die met geld gooit– liever Chelsea kampioen worden. Met Lukaku (en de uitgeleende Courtois) is daar nu toch een beetje een Belgisch tintje, en ik heb ook een zwak voor Benayoun. Bovendien zou het leuk zijn dat een manager de titel pakt terwijl hij jonger is dan sommige van de sterspelers van de league.

    Nu ben ik absoluut geen Arsenal fan (het is een club waar ik noch voor noch tegen ben) maar toch een opmerking bij je statement dat je met jonge talenten kopen weer geen prijzen zult winnen. Arsenal is wel de enige van die grote clubs die geen hun financiën op een ietwat ethische manier beheren. Overal in Europa gooien clubs met enorme sommen terwijl ze al onacceptabel hoge schulden hebben. Barcelona, Real Madrid, Man United, Liverpool, … allemaal gooien ze de miljoenen over de toonbank terwijl ze nu al torenhoge schuldenlasten meedragen. Arsenal zal misschien geen prijzen winnen, maar ze spelen het wel een stuk eerlijker dan al die andere clubs. Laat morgen pakweg RKC of Westerlo dezelfde schuldenberg maken als Barcelona of Man United en ze spelen ook meteen Champions League. Ik ben absoluut geen supporter van Arsenal of zo, maar ik vind het wel knap dat ze op relatief verantwoordelijke manier met hun geld omgaan eerder dan zich ook in een gigantische schuldenberg te werken. Winnen ze geen trofee, dan mogen ze wel de fair-play prijs krijgen voor hun financiëel beheer.

    In de marge: komt er ook over de Schotse SPL een voorbeschouwing? Die is al twee weken afgetrapt (al hebben zowel Celtic als Rangers al een wedstrijd moeten uitstellen om reeds vroeger geplande exhibitiewedstrijden plichtsgetrouw af te werken)

    • Ik heb heb zelf ook niet veel met of tegen Arsenal. Maar ik probeer alleen te zeggen dat je met enkel talenten geen kampioen word. Het zou goed zijn als ze eens een aantal meer ervaren spelers zouden halen. En dat hoeft natuurlijk niet ten kosten te gaan van de financiën.

      • Klopt, maar uiteindelijk denk ik dat ik liever trofeeloos zou achterblijven dan een trofee te kopen. Want daar komt het uiteindelijk op neer wat andere clubs doen. Ik woon in Barcelona en alles wat enigzins Barça-getint is wordt door de strot geramd tot op het punt dat je spontaan sympathie voor Espanyol krijgt … Waar had Barça gestaan zonder een financiële put? Het is eenvoudig om een top-elftal te kopen als je zoveel schulden kan maken als je wil zonder berispt te worden. Liverpool is nog zo een voorbeeld: winnen de Ch-League en graaien flink wat miljoenen binnen, om een paar jaar later nog een grotere schuldenberg te hebben dan voordien (en intussen wel flink spelers blijven bijkopen). Mensen klagen wel eens dat de Belgische en Nederlandse competities niet meer veel voorstellen maar dat komt omdat de stekker er uit wordt getrokken wanneer een club te ver in de rode cijfers staat. Laat morgen Feyenoord of Brugge dezelfde schuldenberg maken als de grote clubs van Europa nu doen, en je kan ook een elftal met sterspelers bijeenkopen. Prijzen gegarandeerd, maar eerlijk kan ik dat niet noemen. Op dat vlak heb ik respect voor Arsenal (nogmaals: absoluut geen fan, noch voor- noch tegenstander) omdat ze als enige van die grote clubs elk jaar weer resultaten halen zonder absurde bedragen rond te strooien. Je kan nu wel zeggen “welke resultaten?” maar als je jaar na jaar in de top-5 eindigt ondanks het feit dat je je uitgaves flink beperkt vergeleken met de andere toppers, dan is dat toch een heel knappe prestatie. Bovendien is een sterrenelftal bijeenkopen evenmin een garantie voor succes, net zoals een elftal jonge talenten die zich graag willen bewijzen wel eens meer succes dan verwacht kan opleveren.

        Enfin, kort gezegd: van alle Champions League regulars is Arsenal 1 van de enigen die die status verkregen hebben zonder met geld te gooien dat ze niet op rekening hebben. Laat alle clubs dezelfde schuldenberg opbouwen zonder berisping zoals nu Real, Barça, Man U, Liverpool etc dat doen, en dan kan morgen Wolverhampton of Wigan ook meteen Champions League spelen. Heel wat clubs overleven bij de gratie van UEFA die de grote publiekstrekkers niet durft straffen ondanks onacceptabel financiëel wanbeheer ; Arsenal is 1 van de enige grote clubs die hun financiën goed beheren.

  2. Tjsa, de premier league. Sinds de oprichting slechts 4 verschillende kampioenen waarbij Blackburn een eendagsvlieg bleek. Zelfs in de mickey-mouse competitie die Nederland heeft zijn de kampioenen diverser te noemen sinds 1992/1993 (5 stuks). Het voetbal is snel en de meeste stadions zitten vol maar de laatste jaren is het aftellen tot wánneer ManU of Chelsea de titel pakt, niet óf een van beide clubs hem pakt. Dan is de Bundesliga (met per saldo meer toeschouwers) een stuk leuker imho.

  3. Helemaal mee eens. Je zou zeggen dat er eens wat moet gebeuren tegen dat gesmijt met geld. De hele wereld zit in een die financiële crisis en in het voetbal gaat het maar door. Waar ik vroeger de PL als mooiste competitie beschouwde ga ik nu voor de lagere leagues. Ook de duitse en onze eigen competitie (ondanks laag niveau) zijn leuker dan de PL. Ik begrijp dat de “buitenlander” regel niet kan worden aangepast door de europese wetgeving, maar wat zou dat het europese voetbal (en vooral de PL) ten goede komen.

  4. Het spreekt boekdelen dat 2 van de 3 opgeroepen keepers voor de afgelaste oefeninterland tegen Nederland in The Championship spelen. En dat Engeland al jaren geen fatsoenlijk toernooi afwerkt.

  5. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de Bundesliga ook niet veel vind. Al die verschrikkelijke ultra’s verpesten het flink voor mij en qua voetbal is het niet eens zoveel beter dan ons Mickey Mouse League, dus daarvoor hoef ik het ook niet te doen. De lagere Duitse divisies daarentegen bevallen me heel erg goed. Vooral de tweede Bundesliga is leuk. Minpunt als je lager gaat zijn die II-elftallen (geen Willem II) zonder fans. Flikker die eruit en je hebt een heel leuke competitie.

    PL vind ik zelf ook de minste competitie van Engeland. Het is dat er zo nu en dan een leuke promovendus bij zit, maar voor de rest is die tweestrijd tussen Chelsea en Man United wel erg saai. Het begint steeds meer op Spanje te lijken.

  6. Verpesten vind ik wat ver gaan Joris. Ze zijn wel oprecht bezig met (gemaakte) sfeer creeren en volgen de clubs overal. Wat ook vreemd is, is dat juist de ultras zich verzetten tegen het moderne voetbal, terwijl ze zelf een exponent zijn van het moderne voetbal (tenminste in nederland en duitsland dan). Het is allemaal wat tegenstrijdig.

  7. Wat aangaat Bundesliga-fans daar heb je gelijk in. Choreografie vind ik vreselijk. Die gasten staan vrolijk hun pasjes te doen terwijl ze 0-3 achterstaan. Nóg erger zijn die wandeltochten en figuren in hun blote bast met hun rug naar het veld, dat zie je ook zo nu en dan in Nederland. Staan er van die pukkelige pubers Argentijntje te spelen. Voor de rest vind ik de Duitse voetbalbeleving zo af en toe wel relaxed. Biertje op de tribune, bratwurst erbij. Maar de lagere Engelse divisies blijven idd het mooist.

  8. In mijn tijd, ja ik ben een oude bok, was choreografie iets voor Barry Stevens en consorten. Daar hield je je als voetbalfan ver van. Die wandeltochten zijn puur bedoeld om op Youtube te komen (schaf Youtube af en alle ultrabewegingen worden opgeheven) en voor het met de rug naar het veld staan verdienen ze een kogel. Helaas is het ook in Nederland flink in opkomst en zijn er in Engeland ook een aantal clubs die het overnemen.

    Ultra’s staan zeker in mijn top drie van grootste ergernissen aan het moderne voetbal, samen met combi’s en gekke aanvangstijden.

    Bratwursten zijn inderdaad erg goed. Daar kan alleen de Chicken Balti Pie bij in de buurt komen.

  9. Beleving op de tribune is in mijn optiek een wisselwerking met wat er op het veld gebeurt. Als het een enorme zaadwedstrijd is ga ik niet als een volslagen idioot gemaakt vrolijk doen. De beste sfeer in De Kuip is ook als er onterecht een speler een kaart krijgt, opstootjes op het veld of een zichtbaar buitenspeldoelpunt dat goedgekeurd wordt en de reactie op de tribunes die daarop volgt. Een van de mooiste wedstrijden blijft een thuiswedstrijd tegen Olympique Marseille toen Van Wonderen al na 8 minuten met rood het veld af moest. Voor mijn gevoel werd er toen echt 90 minuten lang getierd, gefloten en gezongen. Resultaat, 2 Fransen eraf met rood en een 3-0 overwinning. D’r kwam geen trommel, toeter, bandieri of choreografie aan te pas.

  10. Ja die choreografie en gemaakte sfeer is inderdaad vreselijk. Daarom blijft het vreemd dat juist de ultra’s zich verzetten tegen het moderen voetbal, terwijl ze daar zelf juist bij horen. Wat ik dan wel opvallend vind is dat ze kennelijk toch iets oprechts hebben qua support dan. Want anders spendeer je niet honderden de euro’s om alle wedstrijden van je club te kunnen zien. Vooral in Duitsland zie stampvolle uitvakken. Dat is best een mooi gezicht en ook de spandoeken zou ik als positief punt willen noemen. Op indehekken.nl staan vaak de meest prachtige foto’s. Maar Peenvogel verwoord het inderdaad het beste. Zo zou het moeten zijn.

  11. Las net dat Millwall hoolies nu hun eigen wijk ( of een deel daarvan) aan het beschermen zijn. Toch grappig dat ze nu in feite de politie daar aan het helpen zijn.

    @Peenvogel: Daarom ben ik trots om Feyenoord supporter te zijn,kan me gewoon niet voorstellen dat spelers beter gaan voetballen als ze mensen met vlaggetjes zien zwaaien of 1 of andere indianendans gaan staan doen.

    on topic: Inderdaad Wigan mag van mij ook vooral degraderen,en Bolton mag opzich ook wel eens een niveautje dalen.

  12. PL is de saaiste van al de leagues in de UK. Alleen de strijd onderin is boeiend te noemen. Ben wel benieuwd naar de prestaties van QPR en Norwich en Wolves.

    Bovenaan is het steeds hetzelfde verhaal, Man U of Chelsea, misschien City. Maakt mij voor geen meter uit wie kampioen gaat worden, wel leuk dat 2 clubs een belgisch tintje hebben.
    Arsenal zou het nog eens mogen worden maar met de verkoop van Fabregas en waarschijnlijk Nasri zie ik dat niet gebeuren.

  13. Ik ben nu wel niet geheel neutraal maar de Spaanse competitie vind ik nog de leukste van de grote landen, de strijd om de derde en vierde plaats is steeds erg onvoorspelbaar, enkel de grote twee zijn voorspelbaar 1e en 2e (alhoewel Valencia al eens roet in het eten gooit nu en dan). Als we de kleinere liga’s buiten beschouwing laten, is Frankrijk nog de meest onvoorspelbare competitie. Ik herinner me nog hoe Nantes en Monaco een titel pakten om het jaar nadien bijna te degraderen, en hoe Lille in zijn 1e seizoen na promotie meteen bijna kampioen werd. Op de jaren dat Lyon dominant was na, is daar zelden 2x na elkaar dezelfde club kampioen geworden. Geen enkele club op Lyon na is stabiel genoeg om jaren na elkaar top-3 te spelen (PSG, Lille, Marseille, Bordeaux, … allemaal erg wisselvallig). De Turkse competitie wint aan spankracht hoewel het wel ten koste gaat van het niveau. Persoonlijk vind ik Rusland ook een erg leuke competitie hebben, al is dat misschien deels omdat daar nog van die Oostblok-tijdperk stadions staan, en dat bevalt me erg.

    Ik heb vroeger altijd graag Premiership gekeken, ik keek elke week naar de samenvattingen op TV. Nu zou ik veel sneller een wedstrijd uit de Championship meepikken, ofwel League One. Dat is nog echt lekker, met namen als Leeds, Nottingham Forest, de Sheffield clubs, Ipswich, Palace, … Ook veel leukere stadions nog.

    Met ultra’s heb ik ook niets maar ik zeg er wel meteen bij dat ik het hele tribalisme in het voetbal maar niets vind. Supporterskernen hebben toch iets clan-achtigs. Misschien daarom dat ik veel liever een zitplaats heb in plaats van in de spionkop te staan, dan zit je neutraler dan tussen zo een clan in. Ik ben ook voorstander van kunstgrasvelden. Dus misschien ben ik qua beleving gewoon wat a-typisch. Maar ultra’s zijn inderdaad erg fout, die mensen slagen er totaal ook niet in het voetbal te relativeren. Van uitspraken als “voetbal is geen zaak van leven of dood, maar veel belangrijker dan dat” krijg ik toch meteen het maagzuur. Ook heel storend voor mij: gokkantoren. Helaas worden zowat de helft van de Europese topclubs wel door 1 of ander gokkantoor gesponsord tegenwoordig.

    Ach ja, we mopperen wel eens maar we kijken toch nog elke week naar de resultaten en vaak ook de samenvattingen, dus ondanks alles blijft het spelletje toch fascineren. That said, ik kan evenveel genieten van een rustig namiddagje voetbal van mijn wijkclub (6e afdeling in Spanje) dan van een topper in de Engelse of Spaanse topdivisie.

  14. Dan is een slogan als “voetbal is de belangrijkste bijzaak” beter van toepassing. Een heel jaar weer honderden voetbalwedstrijden in het vooruitzicht is toch fantastisch. Ik kijk al weer uit naar wat er komend weekend weer op de europese velden te gebeuren staat.

  15. Zelfs de belangrijkste bijzaak is er al over, maar gezien dat nog met enige ironie wordt gezegd kan het er mee door. Maar je hebt van die mensen die vol overtuiging dingen roepen als “nobody likes us, we don’t care” (lekker tribalistisch) en “voetbal is geen zaak van leven of dood, het is meer dan dat”. Een psychiatrisch onderzoek is op zijn plaats indien iemand dat echt meent. Misschien vereist het enkele ernstige dingen te moeten doorstaan voor je het allemaal kan relativeren, maar anderzijds heeft toch elk mens van boven de 22 a 23 jaar genoeg meegemaakt om het spelletje te kunnen relativeren? Het is en blijft een heel mooi spelletje, maar ik ben in feite al tevreden voetbal te kunnen bekijken, gewoon even vermaak in het stadion an sich is mooi. De dagen dat ik me kon drukmaken om een nederlaag van mijn club liggen al lang achter mij. Ik kan gerust en gemeend zeggen dat als de club waarmee ik ben opgegroeid morgen bankroet gaat of fusioneert, dat het mij niet zou raken. Een vreemd gevoel misschien wel, maar om er echt emotioneel van te worden, nee. Ik voel me toch wat vervreemd van het hele “voetbalcultuur” gebeuren, ik geniet nog altijd van de wedstrijden maar ik onthoud ook steeds dat het, after all is said and done, toch maar een spel is. Desondanks ligt het lidgeld voor de Mallorca fanclub alweer klaar en heb ik er flink zin in. Het is alleen zo dat ik de nederlagen even goed doorslik als de overwinningen. Gewoon genieten van de sfeer is mij belangrijker dan het resultaat op het scorebord. Je hebt wel eens een ontlading, maar de knop wordt omgedraaid het moment nadien. Misschien ligt daar de schoonheid van het voetbal: dat ene momentje afleiding van de ernstige dingen des levens.

  16. Pingback: Lazy saturdays Doordebenen

Geef een reactie

