Voorbeschouwing Championship

Aankomend weekend gaat de Football League weer van start. Eindelijk is het lange wachten voorbij en kunnen we ons vanaf dit weekend laven aan Engels competitievoetbal. Speciaal voor Doingthe116 schreef Paul de Vries een korte vooruitblik op het nieuwe seizoen in de Championship.

Een nieuw seizoen in de Championship betekent weer een aantal nieuwe namen ten opzichte van vorig jaar. Brighton, Southampton en Peterborough zijn gepromoveerd vanuit League One en uit de Premier League kunnen we West Ham United, Blackpool en Birmingham City verwelkomen in de Championship.

Ik wil allereerst beginnen met de titelkandidaten. Er zijn dit seizoen eigenlijk maar twee titelkandidaten: West Ham United en Leicester City. West Ham heeft met Sam Allardyce een nieuwe manager binnengehaald en een doel meegegeven: binnen een seizoen terug in de Premier League. De selectie is nog vrij intact gebleven na de degradatie van afgelopen seizoen en er zijn een aantal goede aankopen gedaan. Goede aankopen heeft ook Leicester weten te halen. Maar liefst tien nieuwe spelers zijn er al aangetrokken en volgens de geruchten zullen er nog een aantal bijkomen. De enige factor dat Leicester kan weerhouden van promotie is de trainer. Sven-Goran Eriksson is een manager die, of heel goed kan presteren, of er vrij weinig van bakt. Ik verwacht daarom ook dat hij snel het veld moet ruimen en de nieuwe manager ze naar promotie zal lijden.

Er zijn ook in de Championship weer een hele rits clubs die zullen strijden voor een plek in de play-offs: Ipswich, Nottingham Forest, Reading, Middlesbrough, Leeds en Burnley zullen het elkaar het leven zuur maken. Ook Cardiff, Hull en Brighton (die een aantal hele goede aankopen hebben gedaan) maken kans op een plekje in de fel begeerde play-offs.

De degradatiestrijd zal ook weer een felle worden. Er zijn zo’n zes club die er voor mij uitschieten qua zwakte. Doncaster Rovers is volgens mij wel de zwakste. Ze hebben dan wel topschutter Billy Sharp weten te behouden, maar de selectie is voor de rest kwalitatief te zwak. Voor Coventry geldt hetzelfde verhaal als voor Doncaster. Die selectie schat ik laag in. Peterborough zweeft al een aantal jaar tussen League One en de Championship. Typisch geval van ‘te groot voor het servet, te klein voor het tafellaken’. Ze raakten onder andere topschutter Mackail-Smith kwijt en nog een paar spelers die ze vorig jaar promotie bezorgde. Het wordt weer een zwaar jaar voor The Posh. Verder zullen Derby, Watford en Portsmouth uit moeten kijken voor het degradatiespook.

De eerste speelronde is als volgt:

Coventry v Leicester

Brighton v Doncaster

Bristol City v Ipswich

Burnley v Watford

Derby v Birmingham

Middlesbrough v Portsmouth

Nott’m Forest v Barnsley

Peterborough v Crystal Palace

Reading v Millwall

Southampton v Leeds

West Ham v Cardiff

14 Reacties op “Voorbeschouwing Championship

  1. Zolang Pompey er maar in blijft…..hoop trouwens ook dat QPR in de Premier League blijft ( beiden toch prachtclubs). Wat voor ploegen zou jij graag zien terugkeren in de Premier League?

    • Het maakt mij allemaal niet zo heel veel uit. Van mij mogen ze allemaal wel in de Championship blijven. Heerlijke competitie zo. Ze zijn dit jaar bijna allemaal aan elkaar gewaagd. Als ik echt moet kiezen dan worden het Leeds en Nottingham Forest.

  2. Ik hoop dat West Ham en Leeds promoveren. Die horen echt wel thuis in de Premier League, alleen al qua historie. En van Leicester moet ik maar zien of die het redden. Die Eriksson is ook jarenlang bondscoach geweest van het Engels 11tal. Had de beste spelers tot zn beschikking en heeft er helemaal niks van gebakken. Maar ik denk dat er zo’n 7 a 8 clubs zullen strijden om promotie; West Ham, Leicester, Leeds, Cardiff, Forest, Reading, Birmingham en ik denk dat Millwall ook wel hoge ogen gaat gooien. Maar het is allemaal koffiedik kijken, t hele spul doet niet veel voor elkaar onder.

  3. @ Dave; ik hoop ook dat QPR erin blijft. Geweldige club vind ik dat, t shirt, logo, stadion.Voor jaren terug ben ik tijdens een reis naar Londen bij dat stadion langsgekomen. Heb er nu nog spijt van dat ik t niet bezocht heb. En Norwich mag er van mij ook in blijven. Zo’n club als Wigan mag er van mij uitvliegen, daar heb ik totaal niks mee.

  4. Ik hoop op Leeds. Die hadden vorig seizoen de play-offs moeten halen maar in de april-maand toen het erop aan kwam wonnen ze slechts twee van hun zeven wedstrijden. D’r hoort toch wel een Yorkshire-team in de PL.

  5. Championship ziet er weer heel lekker uit, een mooie mix van historische clubs met een grote aanhang en enkele kleinere clubs die tegen de bierkaai mogen vechten. Ik denk dat ik het Nottingham en Leeds nog het meest gun om te promoveren. Clubs waar de historie vanaf druipt. Leeds is ook een heel aardige stad om te bezoeken (ben er geweest voor een concert en vond het een heerlijke stad, helaas speelde Leeds dat weekend niet thuis want anders had ik een wedstrijd kunnen bijwonen).

    West Ham heeft behoorlijk wat fans in België, er is een erg actieve West Ham fanclub. Ik weet niet hoe dat komt, want het is nu niet bepaald een club waar een duidelijke link met België is of die in recente jaren hoge ogen gooide. Maar de Belgische fanclub van West Ham is erg actief en telt behoorlijk wat leden. Gaan regelmatig met een volle bus heen en weer naar Londen voor een wedstrijd. Ik weet niet of er ooit een belg bij WHU speelde? Dat zou misschien de vele fans kunnen verklaren.

    Peterborough hoop ik dat er in blijft. Lijkt me een heel erg fraai stadion. Maar met Mackail-Smith zijn ze wel een heel cruciale speler kwijt.

    • Mensen vinden hooligans stoer en fascinerend. Vandaar de grote aanhang van West Ham en Millwall op het vasteland van Europa.

      • Het was met die WHU fanclub uit België dat ik mijn eerste Britse wedstrijd bezocht. Niet dat ik fan was van West Ham maar 1 iemand die ook KVO fan was was ook West Ham fan en vroeg een aantal Oostende fans of niemand eens zin had om mee te gaan met de Belgische West Ham fanclub naar een wedstrijd. Ik had nog nooit een Engelse wedstrijd gezien toen, dus ik was meteen aan boord. Ik kreeg toen ook best wat sympathie voor West Ham. Maar die is vervaagd en verdwenen na verloop van tijd toen ik het Britse voetbal intensiever ging volgen. Ik beschouw Shelbourne als mijn favoriete club op de Britse eilanden en in Engeland specifiek toch wel Barnet denk ik. Sinds ik Man U-Barnet bezocht heb ik toch wel veel sympathie voor de Bijtjes. Ook Everton mag ik wel, ook daar heb ik een wedstrijd bijgewoond en ik vond dat stadion echt geweldig. De sympathie voor West Ham is verdwenen, ik heb er niets voor of tegen. Het is wel een leuke voetnoot in die zin dat het mijn eerste Britse wedstrijd was (West Ham-Watford 4-0 in de lente van 2004)

        Overigens heb ik een afkeer van geweld, dus Millwall is een club waar ik absoluut geen prettig gevoel bij heb.

  6. Leeds is zeker een leuke stad, ben er nu een keer of vier geweest. Twee weken geleden weer een weekendje geweest als uitvalsbasis voor wedstrijden in Hull en Bradford. West Ham heeft natuurlijk een mooie muzikale link met oi/punk bands als Cockney Rejects (die met forever blowin’ bubbles nog in de hitparades kwamen) en een metalband als Iron Maiden (met claret & blue merchandise) en daardoor altijd wel een soort van aantrekkingskracht gehad. D’r bestaat een geweldige foto van buiten een stadion in de jaren ’70 waar je rijen Dr. Martens kisten ziet staan buiten het stadion omdat de grote getale skinheads die fan waren van WHUFC niet naar binnen mochten met hun schoenen met stalen neuzen.

    • Ik was in Leeds twee dagen voor mijn gekste toer ooit. Ik ben een die-hard Echo & The Bunnymen fan, en heb toen ik in Ierland woonde eens een week de band gevolgd in Engeland. Ze deden toen geen concert in Ierland dus ik vloog naar Engeland waar ik een week rondtrok per trein om de Bunnymen 3x live te zien op 4 dagen tijd in 3 verschillende steden: Manchester, Birmingham en Leeds. In elke stad bleef ik 2 dagen (ik heb toen ook Man U-Barnet voor de League Cup bezocht). Manchester vond ik wat tegenvallen als stad, maar Leeds vond ik echt geweldig. Heel mooie architectuur, veel cultuur, ik heb toen ook de legendarische pub bezocht waar Marc Almond en Sisters of Mercy hun eerste muziekstappen hebben gezet. Geweldige stad. Het had helemaal af geweest indien ik Leeds United er bij kon nemen, helaas speelden ze dat weekend op verplaatsing. Hadden ze thuis gespeeld dan was ik zeker gegaan. Maar Leeds is wel een echte prachtstad.

      PS: twee maand na die trip trok ik vanuit Ierland een weekend naar Liverpool om de Bunnymen weer 2x live te zien (op 2 dagen tijd). Dat keer had ik meer geluk want Everton en Tranmere speelden thuis. Het concert begon zo’n 3 uur na de wedstrijden dus naar Tranmere gaan en tijdig terug zijn voor het concert leek me wat nipt, dus ondanks de dure tickets koos ik voor Everton. Het was het geld zeker waard want het was een heel fraai stadion waar ik heel leuke herinneringen aan heb (ik had ook geluk op de fraaiste tribune te zitten, die ene die nog niet gemoderniseerd is)

      Ik reis wel vaker voor concerten en probeer dan altijd een wedstrijd van de lokale ploeg mee te pikken. Soms heb je geluk (zoals mijn bezoekjes aan Man U-Barnet en Everton-Bolton), helaas had ik bij Leeds de pech dat die away speelden dat weekend. Hopelijk kom ik er ooit nog eens.

      Ook Nottingham Forest vind ik een heel fraaie club in de Championship, dus ook daar hoop ik ooit eens te komen.

  7. Ik mis Birmingham City in het rijtje met favorieten om terug te keren naar de Premiership……….volgens mij zit daar voldoende geld. West Ham en Leicester vind ik ook titelkandidaat.

    Groeten, Stephan

    PS: Voor foto’s van West Ham-Cardiff (1e speelronde) klik hier:
    https://picasaweb.google.com/stephanhoogerwaard
    .

    • Birmingham stond bijna onder curatele deze week. De eigenaren hebben er op het laatste moment 6 miljoen ingepompt. Ze hebben een hoop goede spelers moeten verkopen, dus dat word een seizoen in de middenmoot.

  8. Ik als palace fan hoop op een plek rond de tiende plaats. Ben alleen bang dat wij ook tegen degradatie moeten strijden. Want we moeten ook meer uit wedstrijden winnen vorig jaar maar 1 keer. Maar goed heb er echt veel zin in komend seizoen!

  9. Pingback: Lazy saturday Doordebenen

Geef een reactie

