Potters in Europe

Komende donderdag is er weer een voorronde in de Europa League. Ditmaal de derde. Dat wordt genieten van potjes als Alania Vladikavkaz v Kecskemeti TE, Levski Sofia v FC Spartak Trnava en Differdange v Olympiacos Volou. Hoe leuk ook, voor mij telt er maar eentje en dat is het de pot van Stoke. Voor het eerst in 37 jaar spelen ze weer in Europa en dat is geweldig. Ik heb altijd een zwak gehad voor The Potters. Mooie, authentieke club. Dat is ook de mening van Paul de Vries. Speciaal voor DT116 zocht hij een Potter op die erbij was, 37 jaar geleden tegen Ajax. Samen met deze Guy Harvey boomde hij over de oude tijden, toen Stoke een van de beste periodes uit haar geschiedenis kende. De League Cup en de Watney Cup werden gewonnen en Stoke City was een grootmacht in Engeland. Genoeg reden om eens terug te blikken.

Nadat in 1972 Stoke City na winst in de League Cup tegen Chelsea voor het eerst Europa in mocht (ze verloren over twee wedstrijden met 5-3 tegen Kaiserslautern), moesten ze twee jaar wachten totdat ze weer in Europa in mochten. Stoke was in 1973/1974 als vijfde geëindigd en had daarmee weer een trip naar het vasteland verdiend. Het team van manager Tony Waddington was destijds een klant om rekening mee te houden. Oudere Stoke-fans dromen nu nog altijd weg als ze de namen Alan Hudson, Jimmy Greenhoff en Geoff Salmons horen. Voor ons misschien niet zo bekend, maar legendes voor de eeuwigheid in de Potteries. Het waren deze manier die Stoke Europa in hielpen. Opnieuw kwam er een zware tegenstander uitgerold. Stoke moest tegen Ajax, winnaar van drie van de vier laatste Europa Cup I’s. Daar moest de toen 13-jarige Guy Harvey wel bij zijn.

Mister Harvey, hoe lang bent u al fan van The Potters?

In 1970 nam mijn vader me voor het eerst mee naar de Victoria Ground. Stoke speelde die dag tegen Everton en sindsdien ben ik verslaafd aan Stoke.

Was het een verrassing dat Stoke in 1974 in de UEFA Cup mocht spelen?

Nee, we hadden toen een erg sterk team, ook al kwamen we pas laat op stoom. We bewezen onze sterkte ook het seizoen erop, toen we eind februari nog bovenaan stonden. Slechts door blessures zakten we weg, werden we opnieuw vijfde en werd Derby kampioen met vier punten voorsprong. Helaas geen Europees voetbal voor ons dat jaar erop.

Maar in 1974 dus wel. Wat kun je jezelf nog herinneren van die wedstrijden?

De eerste wedstrijd was in eigen huis. Ik weet nog dat ik op de Boothen End stond en dat we best aardig speelden. Er waren bijna 38000 man in ons stadion en de sfeer was geweldig. Helaas kwam Ajax op 0-1 door een afstandsschot van Ruud Krol. We bleven goed meedoen en Denis Smith maakte de terechte gelijkmaker. We hadden goede hoop om in de return ook een goed resultaat neer te zetten.

En heb je die wedstrijd in Amsterdam ook gezien?

Ja, gelukkig nam me vader me mee naar die pot. We gingen met de bus en de boot. In totaal gingen er 3000 man mee en we hadden veel lol in het stadion. Ik kan me nog spreekkoren herinneren als “You can shove your tulips up your arse” en “Pan Cleaners”. Dat laatste omdat Ajax een schoonmaakmiddel is in Engeland. We speelden ook goed, waren eigenlijk beter dan Ajax, maar scoorden niet. Het bleef 0-0 en door die uitdoelpuntenregel lagen we eruit.

Vonden jullie het speciaal om tegen het destijds nog zo grote Ajax te spelen?

Dat was wel een belevenis voor ons. Ze hadden de jaren ervoor driemaal de Europa Cup I gewonnen en het Nederlands elftal was die zomer wereldberoemd geworden door het totaalvoetbal. Er waren dan wel een aantal grote spelers vertrokken, zoals Cruijff, maar nog altijd was het erg bijzonder voor ons.

Ondanks dat Stoke niet verloor van Ajax, lagen ze er toch uit door dat ene doelpunt van Ruud Krol. Het was sowieso een goed seizoen voor Stoke, waarin ze lang meededen om de titel. Uiteindelijk won Derby County die, maar zonder blessures hadden ze een goede kans gemaakt op de titel. Het jaar erop was Stoke een middenmotor, maar in januari van dat seizoen gebeurde er iets dat groot effect had op de club. In een van die typische januaristormen waaide het dak van de Butler Street Stand eraf en mede door de torenhoge reparatiekosten, moest de club enkele sterspelers verkopen. Niet veel later, in 1977, degradeerde de club naar de Second Division. De tropenjaren waren over en de club zou vanaf dan veel up’s en down’s kennen. Het zijn de jaren die Guy Harvey heel bewust heeft meegemaakt en die met de FA Cup finale van afgelopen seizoen een hoogtepunt hebben bereikt. Vandaar dat Stoke nu tegen Hajduk mag.

Na de wedstrijden tegen Ajax is het een echte rollercoaster geweest. Wat zijn de hoogtepunten geweest in die jaren?

Nou, ik wil nog even een paar jaar terug gaan. Die League Cup finale van 1972 blijft natuurlijk het hoogtepunt van de club. Ik was erbij op Wembley, toen we Chelsea versloegen. Daarnaast kan ik me nog een wedstrijd tegen Manchester United op de Victoria Ground herinneren, ook in 1972. Het was de replay van de kwartfinale in de FA Cup. Het stadion zat ram- en ramvol met 49000 man. Man United had toen nog spelers als Best, Law en Charlton, maar het stadion schudde echt op z’n grondvesten. We wonnen met 2-1 en gingen door naar de halve finale. Geweldig. Verder was de promotie in 1979. We speelden tegen Notts County en hadden één doelpuntje nodig. Die viel in de allerlaatste seconde en de moeder aller pitch invasions volgde. We waren weer terug op het hoogste niveau. Het laatste hoogtepunt was de FA Cup finale van afgelopen seizoen. Ik had mijn zoon van tien meegenomen en dat was erg speciaal.

En wat zijn de donkere momenten geweest?

De dieptepunten zijn de nederlagen in de halve finale’s van de FA Cup in 1971 en 1972, allebei tegen Arsenal en allebei na replays. Zeker de eerste halve finale was pijnlijk. We verloren door een doelpunt in de laatste minuut. Een ander dieptepunt was het vertrek van al die belangrijke spelers in 1976 en de degradatie die een jaar later volgde.

Maar dit jaar is er weer vreugde, want jullie spelen weer in Europa. Had je dat ooit verwacht nog een keer mee te maken? En zie je Stoke doorgroeien tot een vaste subtopper?

Nee, ik had nooit meer verwacht Stoke in Europa te zien. Zeker met alle rijke clubs tegenwoordig in de Premier League. Ik hoop dat we volgend seizoen ongeveer hetzelfde kunnen presteren als afgelopen jaar en dan ben ik heel tevreden. Met nog enkele aankopen moet het zeker lukken. Ik zie Stoke niet uitgroeien tot een vaste subtopper, daarvoor missen we de financiën helaas. Maar dit jaar gaan we mooi genieten van ons avontuur in Europa, met eerst een mooie trip naar Kroatië en wie weet wat er nog meer in het vat zit.

6 Reacties op “Potters in Europe

  1. Weet iemand welke TV zender die ook buiten het UK uitzendt deze wedstrijd geeft? Ik woon in Spanje, maar er zijn behoorlijk wat Irish pubs in de buurt, alleen lijkt Sky Sports de partij niet uit te zenden en dat is doorgaans de zender die de meeste van die pubs gebruiken. Is er een kanaal dat de partij uitzendt? Zou het erg graag bekijken, twee erg fraaie clubs met een rijke geschiedenis dus de ingrediënten voor een lekkere pot voetbal zijn hier ruimschoots aanwezig.

    • Ik heb op internet niet kunnen vinden waar het uitgezonden gaat worden. Wel zijn er op internet genoeg streams te vinden waar je de wedstrijd kan volgen.

      • Hopen dat de terugwedstrijd in Split wordt uitgezonden. Ik heb ook internet moeten gebruiken want geen enkele van de Irish pubs in Barcelona had ‘m op TV. Best triest: er speelden gisteren 2 Engelse teams, 2 Ierse teams en een Spaans team voor Europa League en geen enkele pot was op TV in de kroegen. De oefenwedstrijd Galatasaray-Liverpool werd dan weer wel live vertoond in de kroegen, waar is de logica dat een oefenwedstrijd voorrang krijgt op een Europese pot?

        Ik kijk wel eens live op internet of volg de scores via livescore.com en uefa.com ; maar het is toch leuker in een cafe waar je een groot scherm hebt en omringd bent door andere voetbalfans, dat geeft toch een aangenamer gevoel dan in je eentje achter een computerscherm. Hopen dat de terugwedstrijd wel op de buis komt, in dat geval ga ik zeker postvatten in een kroeg,

  2. Pfff waarom moet het weer over ajax gaan? Deze site was een verademing omdat het alleen ging over Brits voetbal. Maar nu er twee ‘medewerkers’ bij zijn gekomen die voor ajax zijn weet ik wel weer welke kant op gaat.

    • Ja, Terwijs. Binnenkort kom je hier alleen nog binnen als je besneden bent en een keppeltje draagt😉

      Maar eerlijk gezegd zie ik niet precies waarom je zegt dat het weer over Ajax gaat. In dit geval is het zelfs relevant. Ik heb hier al vaker dingen over Willem II gezien, maar dat is niet zo gek als je de voorkeur van de auteur van dit blog kent😉

      • El el Israel! Maar dat besnijden zie ik niet meteen zitten, hoezeer ik dit ook een aangename website vind. (PS: Ajax is geen joodse club, is dat ook nooit geweest, het was integendeel Feyenoord dat joodse mensen hielp verschuilen voor de Duitse bezetter. Facts are facts)

        De verwijzing naar Ajax is relevant in die zin dat de laatste Europese tegenstander van de BRITSE club Stoke voor dit seizoen nu eenmaal Ajax was en ze sindsdien lange tijd zonder Europees voetbal zaten. Als je dan op die laatste Europese campagne terugblikt is het toch onvermijdelijk en geheel relevant dat de tegenstander van toen ook vermeld wordt? Ik zie niet in in welke zin dit van het onderwerp Brits voetbal afwijkt.

Geef een reactie

