Disused Underground Stations

De afgelopen week hebben jullie al kennis kunnen maken met artikels van de eerste twee aankopen. Vandaag het debuut van de laatste. John van Arkelen zal op DT116 maandelijks stukjes schrijven over zijn favoriete stad Londen. Vandaar ook de naam “Passion for London”. Vandaag trapt hij af met een stukje over metrostation die in ongebruik zijn geraakt oftewel Disused Underground Stations.

Iedereen kent de metro van Londen, oftewel The Tube, en heeft hier waarschijnlijk wel eens gebruik van gemaakt. Hoewel vaak druk en benauwd is het toch een makkelijke manier om snel grote afstanden te overbruggen in Londen, iets wat bovengronds vaak erg lastig is (te voet is vaak sneller dan met de bus!). De welbekende tube map zoals hieronder is zelfs zo bekend dat bijna iedereen meteen weet wat het is als je hem ziet.

Wellicht minder bekend is dat in de loop van de tijd het tube netwerk nogal wat wijzigingen heeft ondergaan. Natuurlijk uitbreidingen van bestaande lijnen, zoals de bekende Jubilee Line extension, en ook compleet nieuwe lijnen zoals de Docklands Light Railway (alhoewel dit strict genomen geen metro is). Daarnaast zijn ook stations verdwenen en dat zijn dan soms ook nog stations met bekende namen. Daarom eerst even een quiz vraag:

Welke van onderstaande tube stations bestaan of hebben ooit bestaan?

a) Aldwych

b) Trafalgar Square

c) British Museum

d) Swiss Cottage

Gek genoeg hebben alle bovenstaande tube stations ooit bestaan. Alleen Swiss Cottage is een station wat nu nog steeds bestaat, het ligt op de Jubilee line iets ten noorden van Baker Street. De naam komt van een legendarische pub genaamd ‘Swiss Cottage’, zoals hier op een foto uit 1902.

De andere drie stations hebben wel ooit bestaan, maar zijn om verschillende redenen in de loop der jaren verdwenen. Aldwych werd geopend op 30 November 1907 onder de naam Strand station en behoorde tot de Piccadilly line en was een soort rare uitloper van Holborn station.

Het station was alleen geopend in de peak hours en toen in 1994 de liften moesten worden vervangen, werd het besluit genomen om het station te sluiten, omdat simpelweg niet genoeg geld werd verdiend, ook al vanwege de aanwezigheid van voldoende andere stations in de omgeving. Tegenwoordig kun je op de Strand nog steeds de ingang van dit station zien.

Trafalgar Square station behoorde tot de Bakerloo line en het grappige is dat dit station eigenlijk niet is gesloten, maar is op 1 mei 1979 opgegaan in Charing Cross station toen de uitbreiding hiervan werd afgerond. Dit is goed te zien als je kijkt naar oude en nieuwe tube maps:

Vroeger bestonden er meerdere underground railway companies en daardoor ontstonden er veel stations dicht bij elkaar. Toen alle bedrijven samengingen in London Transport werden een aantal stations om deze reden gesloten, waaronder British Museum station. Het lag simpelweg te dicht bij Holborn en werd daarom op 24 september 1933 gesloten.

Zo zijn er nog veel meer hidden stations in het huidige tube netwerk, die vanwege allerlei redenen niet meer worden gebruikt, maar vaak nog wel redelijk in tact zijn. Onderstaande map stamt uit 1929 en toont in rood de stations die niet meer worden gebruikt en in groen de stations die een andere naam hebben gekregen.

3 Reacties op “Disused Underground Stations

  1. Nice! Al op perron 9¾ op King’s Cross geweest?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s