Route 66: A Quest Through Yorkshire

Engeland is een geweldig land. Ik kom er ontzettend graag en ieder gebied heeft wel iets. Toch is er een county die bij mij een streepje voor heeft op de rest: Yorkshire. Je hebt er schitterende natuur, maar ook leuke steden. Daarnaast komen er schitterende voetbalclubs vandaan, zoals Leeds United, Bradford City, York City, de twee uit Sheffield en zo kan ik nog een tijdje doorgaan. Het is jammer dat het zo ver weg is vanaf de tunnel, anders zou ik er zeker vaker komen. Mede daardoor ben ik niet zo bekend met de non-leagueclubs uit Yorkshire. Gelukkig zal dat komend jaar gaan veranderen. Michael Mowbray gaat namelijk dit jaar een voetbalpelgrimage maken die hem langs de 66 (eigenlijk 67) grootste clubs van Yorkshire brengt. Afgelopen week ging zijn bedevaart van start in Eccleshill United en hij zal eindigen bij Leeds United. Genoeg reden om deze pelgrim eens wat meer over zichzelf te laten vertellen.

 “Ik ben Michael Mowbray, 39 jaar, uit Guiseley, een dorpje vlakbij Leeds en bekend als de plek waar Harry Ramsden’s, de befaamde Fish & Chips keten, haar eerste vesting had. Ik ben een groot Leeds-fan en bezocht alle uit- en thuiswedstrijden van de club. De laatste jaren ga ik met mijn zoontje van zes en zitten we op de Family Stand. Dat heeft voor mij de beleving wat veranderd. De zaterdagmiddagwedstrijden zijn voor mij een echt vader-zoonmoment, terwijl de dinsdagavondwedstrijden juist ‘me-time’ is voor mij. Dan ligt mijn zoontje namelijk al in bed en ga ik alleen. Ik merkte dat ik vaker behoefte had aan dinsdagavondwedstrijden en besloot daarom vorig seizoen in oktober eens te gaan kijken bij mij lokale club Guiseley (uit de Conference North). Dat beviel me wel en sindsdien ben ik vaker gaan kijken.

Het voetbal in de non-league was helemaal anders dan ik gewend was en het beviel me uitstekend. Ik besloot eens bij te gaan houden hoeveel wedstrijden ik eigenlijk bezocht en aan het eind van het seizoen stond ik op 104. Mijn laatste wedstrijd was de finale in de Conference North tussen Telford en Guiseley, die mijn tweede club helaas verloor. In de zomer ging het heel erg kriebelen en kreeg ik het lumineuze idee om eens te kijken hoeveel clubs uit Yorkshire er eigenlijk in de hoogste elf divisies van Engeland speelden. Ja, je moet wat in zomerstop. Het bleken er 66 te zijn en het idee om die allemaal te bezoeken was geboren onder de naam Route 66. Door wat verschuivingen is vorige week daar Albion Sports uit Bradford erbij gekomen, zodat er ineens 67 grounds zijn. De naam Route 66 blijft echter de werktitel van mijn boek.

Ik heb nooit de behoefte gehad om een boek te schrijven, omdat ik nooit het gevoel heb gehad iets interessants te kunnen vertellen. Nu heb ik dat wel en ik wil mijn avontuur aan het papier toevertrouwen. Het gaat ook geen puur groundhoppersboek worden, maar verder dan dat. Ik ga plekken in Yorkshire bezoeken waar ik nog nooit ben geweest en ga met de mensen praten voor wie deze clubs alles betekenen. Ik kan me al echt verheugen op een aantal bezoekjes. Ik kijk het meest uit naar mijn trip naar Whitby Town. Dat lijkt me fantastisch. Verder zal de Steel City derby op Hillsborough een van mijn hoogtepunten van het seizoen worden. Ik zag dat je daar ook naartoe gaat, dus daar kunnen we wel een biertje drinken. Laatste wedstrijd zal de laatste pot van Leeds worden. Mijn boek hoop ik in mei 2012 uit te brengen. ”

De reis van Michael is te volgen via Twitter: @MowbrayRoute66

Geef een reactie

