Hartlepool in Heiloo

Hartlepool United was voor het derde jaar op rij in Nederland te bewonderen. Weer was Heiloo plaats van bestemming. Een bezoek van The Monkeyhangers aan Nederland moet natuurlijk gecovered worden op DT116 en wie is daar beter geschikt voor dan Paul de Vries? Deze Heilooënaar gaat vanaf komend seizoen voorbeschouwingen schrijven, maar trapt af met een stuk over Hartlepool in zijn dorp. Hij ontmoette er dronken fans, zag vier goals en als klap op de vuurpijl kwam hij de absolute vedette Nolberto Solano tegen. Volgend jaar schijnt Hartlepool weer naar Heiloo te komen en dan moet ik er toch ook eens heengaan. Maar nu het woord aan Paul de Vries.

“Voor het vierde jaar op rij kwam er een Engelse club naar Heiloo om zich voor te bereiden op het nieuwe seizoen. Het eerste was het Sheffield Wednesday en daarna kwam Hartlepool telkens op bezoek. Het bevalt ze hier blijkbaar. Genoeg redenen om eens te gaan kijken. Ditmaal was het extra speciaal, want Hartlepool had met Nolberto Solano een legendarische speler aangetrokken. De Peruviaan is een oude bekend in het noordoosten van Engeland. Op 23-jarige leeftijd werd hij door Newcastle United aangetrokken van Boca Juniors en hij zou acht seizoenen het zwart-wit aantrekken. Na periodes bij Aston Villa, West Ham, Larissa en Universitario de Deportes uit Peru, is hij sinds 2010 weer op de Engelse velden te bewonderen. Dit vanwege zijn Engelse vriendin. Na mislukte periodes bij Leicester en Hull heeft hij deze zomer voor Hartlepool getekend en daar kan hij nu al niet kapot.

Voor Solano zou het de eerste keer in zijn leven zijn dat hij in Heiloo speelt. Dit jaar stonden er twee duels op het programma. De eerste tegen AGOVV, twee dagen later gevolgd door een potje tegen Den Bosch. Helaas miste ik door ziekte het eerste duel, dat met 2-0 werd gewonnen door Hartlepool. Gelukkig kon ik de pot tegen Den Bosch van afgelopen maandag wel meemaken. Ik vertrok al vroeg richting de wedstrijd, zodat ik vooraf een praatje kon maken met de meegereisde fans van Hartlepool. Ondanks dat het al de derde keer was dat ze in Heiloo kwamen, hadden ze toch nog een mannetje of vijftig bij. De meesten hadden er een lang weekendje Amsterdam van gemaakt. Een aantal was er al voor de derde keer bij. Ze waren erg trots dat Solano bij ze kwam voetballen en tijdens de warming-up kreeg hij al groot applaus. Hij kan momenteel weinig fout doen bij de fans en toen hij op het veld kwam zongen ze: “We only came here for Solano!”.

De wedstrijd zelf had niet veel om het lijf. In de eerste helft was Hartlepool sterker en kwam op 2-0, dankzij twee doelpunten van ex-Hibs speler Colin Nish. In de tweede helft was de Brabantse club sterker en scoorde ook twee keer. Daarbij bleef het. Mijn oog viel op Benjamin van den Broek van Den Bosch. Vooral omdat ik die kende van Shrewsbury Town. Het toeval wilde dat ik naast de vriendin van hem stond, zodat we gezellig konden kletsen over zijn tijd in Engeland. Zelf begrijp ik er niets van dat hij daar niet is gebleven, maar een combinatie van heimwee en weinig speelminuten heeft ervoor gezorgd dat hij toch terug wilde komen naar Nederland. Mocht ik zelf de kans hebben om ooit in Engeland te voetballen, dan grijp ik die met beide handen aan. Helaas zorgt een zware knieblessure ervoor dat die kans heel klein is.

Na afloop van de wedstrijd hoopte ik Solano nog te kunnen spreken om hem een paar vragen te kunnen stellen voor dit stukje. Helaas lukte dat niet, want de spelers van Hartlepool moesten weer snel de bus in. Ik heb nog even met hem kunnen praten, maar meer dan feliciteren zat er niet in. Wel heb ik een foto van hem en mij samen kunnen maken. Ik heb dus toch nog een leuke herinnering aan deze trip. Achteraf sprak Hartlepool op de eigen site over een geslaagde oefentrip en ze hopen komend seizoen weer de voorbereiding in Heiloo te doen. Waar de vijftig man opkomst van Hartlepool me meeviel, was de totale opkomst dramatisch. Ik schat dat er zo’n mannetje of 150 á 200 was. Ik weet niet precies waarom het komt. Misschien spreekt Hartlepool niet aan of komt het doordat ze hier al enkele seizoenen komen. Ik vond het in ieder geval erg leuk en ga volgend jaar zeker weer als ze langskomen.”

6 Reacties op “Hartlepool in Heiloo

  1. 1 van mijn gekste wedstrijden ooit denk ik. Hartlepool-Northampton, heel die vrijdagavond speelde zich af in een soort twilight zone met een trip door het weerwolvenbos. Ik heb ze ook is zien spelen bij Millwall.

  2. Pingback: Lazy saturdays Doordebenen

  3. Mooi verslag. Op welk terein werd de match eigenlijk gespeeld? Ik ken de velden van HSV en Foresters. Wat is stabilitas?

    • Dat is een veld op het terrein van de GGZ in Heiloo. Het wordt eigenlijk nooit meer gebruikt. Voorheen door een veteranenteam. Omdat Hartlepool de 2e wedstrijd op ‘echt’ gras wou spelen is voor dat veld gekozen. De hoofdvelden van HSV en Foresters hebben tegenwoordig beiden kunstgras.

  4. Duidelijk en toepasselijk de monkeyhangers op het terrein van de GGZ. Jammer dat dit veld niet vaker benut wordt.

Geef een reactie

