Doingthe116 Zomerquiz

De fixtures zijn uit, dus is het nu echt wachten geblazen totdat het balletje weer gaat rollen. Om die tijd wat door te komen is hier de eerste editie van de “Doingthe116 Zomerquiz”. Het zijn dertig vragen in totaal. Het doel is simpel: vul zoveel mogelijk vragen in en stuur ze naar admin@doingthe116.com. Degene die er de meeste goed heeft, wint de eerste prijs én eeuwige roem. Aangezien ik mijn site reclamevrij wil houden, is de eerste prijs helaas geen Hummer of voetbalreis naar Engeland. Maar de winnaar krijgt een programmaboekje uit 1978 van Manchester City v Blackpool (zie scan hierboven). De nummers twee en drie krijgen een eervolle vermelding op mijn site. Genoeg redenen om mee te doen dus. Inzenden kan tot 10 juli. Succes.

1. Wat waren de oorspronkelijke kleuren van Manchester United (toen nog Newton Heath genaamd)?

2. Welke club is, naast Man United, Arsenal en Chelsea, de enige die de Premier League ooit won?

3. De fans van welke club zongen “Blue Moon” voordat die van Man City dat deden?

4. Noem de drie Leagueclubs uit Devon?

5. Welke club speelt vandaag de dag nog altijd in een stadion dat “Highbury” heet?

6. Op vijf december 1931 speelden Newcastle en Portsmouth een saaie wedstrijd tegen elkaar. Het bleef 0-0, maar wat was er zo uniek aan deze pot?

7. Welke Engelse club, die ooit profvoetbal speelde, is nog nooit gedegradeerd in haar 138-jarige geschiedenis?

8. In de Schotse Highland League speelt een club die ooit shirts kreeg van Celtic en vandaar nog altijd in groen-witte hoops speelt. Welke club is dat?

9. Welke club speelde ooit in een stadion met de naam “The Nest”?

10.Van welke verdwenen clubs zijn de bijnamen “The Washers”,  “The Rakers” en “The City”?

11. Welke Engelse club maakte in 1979 een tour door Noord-Nederland en speelde tegen alle vijf de profclubs (Emmen was toen nog geen profclub, maar nu wel) uit die provincies?

12. Hoe heet het bedrijf van de Nederlandse director van Southend United?

13. Bij welke club hebben ze het lied “Paper Roses” van Mary Osmond geadopteerd als onofficieel clublied?

14. Noem de zes clubs die ooit maar één seizoen op het hoogste niveau in Engeland speelden?

15. Welke Russische (Sovjet) club maakte in november 1945 een legendarische tour door de UK?

16. In de jaren twintig won Bolton drie maal de FA Cup. Dit leverde de club een nieuwe bijnaam op. Hoe luidde die?

17. Welke speler is topscoorder voor wat betreft gescoorde doelpunten in FA Cup finale(s)? En hoeveel doelpunten scoorde hij?

18. Derby’s komen en derby’s gaan. Zo is de “Wool City derby” al sinds 1969 niet meer gespeeld. Tussen welke twee clubs ging deze wedstrijd?

19. Sinds 1992 hebben we de Premier League in Engeland. Welke club kreeg als eerste een doelpunt tegen in de Premier League en wie maakte dat doelpunt en voor welke club?

20. In 1955 betrok Southend United Roots Hall. Daarna duurde het maar liefst 33 jaar voordat een andere club naar een nieuw stadion ging. Welke club was dat en wat is de naam van dat stadion?

Wie of wat ben ik?

21. Er wordt sinds 1883 in mij gevoetbald, nadat ik al vijftig jaar cricket had gezien. Ik woon in Lancashire. Welk stadion ben ik?

22. Ik begon mijn carrière bij Tottenham, maar brak pas echt door bij Middlesbrough. Daar werd ik weggekocht door Liverpool. Via Sampdoria en eindigde ik mijn actieve carrière bij Rangers. Wie ben ik?

23. Ik maakte in 1981 een legendarische goal tijdens een heel belangrijke wedstrijd. Ik kwam samen met een landgenoot naar Tottenham en ben lid van de “Hall of Fame” van die club. Wie ben ik?

24. Ik speelde 1005 officiële wedstrijden in de Engelse competitie. Daarmee heb ik tevens een wereldrecord in handen. Daarnaast heb ik 125 caps in mijn bezit en hing in 1997 pas op 47-jarige leeftijd mijn schoenen aan de wilgen. Wie ben ik?

25. Ik ben een toernooi dat vijf jaar werd gespeeld tussen clubs uit Engeland, Schotland en Ierland, die zich niet voor Europees voetbal hadden geplaatst. In 1975 verdween ik. Newcastle heeft mij twee keer gewonnen. Wat ben ik?

Stadions

26. Welk stadion had een tribune waarvan de bijnaam ook snoepgoed is?

27. Welk stadion is vernoemd naar voederwikke?

28. Er was ooit een stadion dat een hoofdtribune had met maar liefst drie gables. Van welke club was dit stadion?

29. In welk stadion vonden maar liefst drie stadionrampen plaats met dodelijke afloop?

30. Er was ooit een stad op het eiland die de thuisbasis was van de drie grootste stadions ter wereld. Noem ze alle drie?

2 Reacties op “Doingthe116 Zomerquiz

  1. Pingback: Lazy saturdays Doordebenen

  2. Pingback: Doingthe116 Toto | Doing the 116 Blog

Geef een reactie

