Het Verlanglijstje

Fixture Day is een van de mooiste dagen van het Engelse voetbal. Het begint al vaak te kriebelen en met het bekendmaken van het speelschema krijg je als voetbaljunkie, een eerste shot om ontwenningsverschijnselen tegen te gaan. Dit jaar zat ik er ook weer klaar en het blijft genieten. Als een doorgedraaide drugskikker zat ik meteen alle wedstrijden op te zoeken die op mijn verlanglijstje stonden. Opvallend veel wedstrijden die daar opstonden gaan niet door, omdat ze op dezelfde dag worden gespeeld als mijn voorkeurwedstrijden (Sunderland v Newcastle United, West Ham United v Leeds United, St. Johnstone v Celtic), op onmogelijke dagen, zoals 2 januari (Dunfermline v Celtic en Charlton Athletic v Brentford) of op een dinsdagavond (Brighton v Crystal Palace, Crystal Palace en Brighton). Ik heb dus weer wat te nuilen. Positief is dat geen van de potten die ik wilde zien in de gevaarlijke januarimaand worden gespeeld. Alleen Pompey v Southampton is link op 17 december. Hieronder twee lijstje. De “A-lijst” wil ik sowieso doen dit jaar en als er wat van de “B-lijst” bijkomt is dat meegenomen.

  De A-lijst

20/08: Swindon Town v Oxford United

17/09: Millwall v West Ham United

17/12: Portsmouth v Southampton

25/02: Sheffield Wednesday v Sheffield United

07/04: Southampton v Portsmouth

De B-lijst

05/11: AFC Wimbledon v Barnet

19/11: Tranmere Rovers v Sheffield Wednesday

04/02: West Ham United v Millwall

03/03: Barnsley v Nottingham Forest

04/03: Newcastle United v Sunderland (mocht die verplaatst worden naar zondag)

05/03: ?

06/03: Hull City v Leeds United

24 Reacties op “Het Verlanglijstje

  1. Saints-Pompey hoop ik dit jaar ook eindelijk eens mee te pakken. Heerlijke pot.

  2. Als je nog mensen zoekt om de auto vol te krijgen of gewoon voor de gezelligheid willen ik en een vriend wel mee naar Portsmouth – Southampton, Sheffield Wednesday – Sheffield united of/en (met een maximum van twee wedstrijden want meer laat de portomonee niet toe) West Ham – Millwal. Ook voor andere weekenden kun je ons best vragen.

    Ik heb geen idee hoe je voor zo’n wedstrijd kaarten regelt en volgens mij weet jij/weten jullie ook veel beter hoe je de hele reis goedkoop en goed kan regelen

    Groet Frank

    • Die wedstrijden die dichtbij zijn, doe ik meestal in een dagtrip. West v Millwall bijvoorbeeld. De Sheffield Wednesday v Sheffield United deed ik de vorige keer ook in een dagtrip, maar dat was veel te ver. Dat zal wel een weekendtrip worden. Mochten er plekken over zijn, dan zal ik dat hier wel melden. Ik verwacht trouwens dat Portsmouth v Southampton een lastige opgave qua kaarten gaat worden, maar wie niet waagt…

      Ja, je moet nooit bij zo’n reisbureau iets boeken. Dat is altijd flink prijzig. Mocht je een keer willen gaan en advies nodig hebben, dan kun je me altijd mailen.

      Gr. Joris

  3. Zitten wel enkele risicowedstrijden bij, al neem ik aan dat de verhoogde politiepresence dan wel de boel in de hand houden zal… Wimbledon-Barnet lijkt me een heel leuke, al zou ik ‘m persoonlijk eerder in Barnet meepikken (heb een zekere sympathie voor die club + er is nog altijd in het achterhoofd die nare dreiging dat ze weg zouden moeten van Underhill in de niet zo verre toekomst)

    geen Arbroath? Ik neem aan dat dat 1 van die potten was die samenvalt met eentje van de A lijst? Geen Stranraer ook (nadat je die vorig seizoen had laten vallen voor een Junior Cup wedstrijd)? Ben ook enigzins verrast geen Swansea te zien nadat je erg enthousiast was met hun promotie. Vooral Swansea tegen 1 van de clubs dichtbij de “grens” (Aston Villa bv) zou in principe een mooie pot moeten worden.

    • Barnet gaat voorlopig niet weg bij Underhill, want ze hebben er een nieuwe tribune neergezet. Ik ben ook al drie keer bij Barnet geweest, dus daar ga ik voorlopig niet heen. Toch vind ik het een leuke club en wil ik ze wel bij uitwedstrijden zien.

      Voor Schotland heb ik niets gepland tot nu toe. Ga misschien een week in augustus (na Swindon Town v Oxford United) en dan ga ik richting Schotland. Dan is het hopen dat Arbroath thuis speelt in de League Cup. Het vervelende in Schotland dit jaar is dat er amper echt speciale wedstrijden zijn. Ik wilde graag Celtic bij Dunfermline en St. Johnstone zien, maar toevallig wordt die slechts een keer gespeeld voor de split en op die dagen kan ik niet.

      Premier League is erg duur en ik heb alle clubs daar, op Sunderland na, al gezien. Ik vind het leuk dat ze gepromoveerd zijn, maar de kans dat ik ze ga zien dit jaar, is erg klein.

      • Stranraer ligt niet ver van de “grens” dus die kan je relatief eenvoudig vincken in combinatie met een wedstrijd in Noord Engeland of een thuiswedstrijd van Celtic (misschien niet meer zo origineel maar je favoriete Britse club zien is nooit een straf, toch? :))

        Mooi dat Barnet dan toch op Underhill blijft. Ik herinner me die berichten destijds toen ik in Ierland woonde, dat er vaak sprake was in de pers en op diverse voetbalfora dat de club met de handen in het haar zat stadiongewijs. Nog altijd heel goeie herinneringen aan Barnet van toen ik Man United-Barnet voor de League Cup zag. Old Trafford op zich vind ik niet veel aan stadiongewijs, maar de Barnet fans waren een plezier om te aanschouwen en aanhoren, en overal in de stad (en in mijn hotel) zat het vol Barnet fans. Heel fraaie club. Zou mezelf geen fan noemen, maar zeker en vast sympathisant, zeker 1 van de leukste clubs uit het UK. In mijn hotel zaten enkele Noren die speciaal voor die pot richting Manchester gevlogen waren om Barnet aan te moedigen.

        Sunderland-Newcastle is overigens naar verluid een heel fraaie pot. Toen Roy Keane bij Sunderland zat doken plots overal in Ierland Sunderland-fanclubs op en volgens de mensen die daar vaak heen gingen was de rivaliteit met Newcastle enorm groot. Nadeel is allicht wel dat die kaartjes snel de deur uit zullen zijn én duur.😦

      • PS: heb je Ierland-trips gepland voor het komend seizoen? Derry is echt een aanrader, heel erg fraai stadion en ook de stad zelf is heel leuk (enige stad op het eiland die ommuurd is). Het is jammer dat ze als enige topklasser er meteen uit gingen in de Ierse FA Cup, want dat neemt de enige mogelijkheid weg voor een Finn Harps-Derry (een heel geladen derby). Tegen Sligo of tegen 1 van de titelkandidaten uit Dublin is het zeker aan te raden.

        Cork thuis is ook heel aardig om te vincken, vooral als het tegen een Dublinse club is vanwege de rivaliteit tussen die steden (Shelbourne is dan de enige optie maar dat is door de historiek altijd een geladen wedstrijd)

    • Vliegen naar Ierland is niet goed te doen. Tijden zijn ongunstig en het is ontzettend duur geworden. Ik was graag naar Derry gegaan, maar dat moet dan maar een andere keer. Zeer waarschijnlijk dus geen Ierland-trip dit jaar.

  4. @ Gerrit,

    Birmingham is nog wel een stukje rijden hoor vanuit Swansea. Ik weet verder de onderlinge verhoudingen niet tussen die twee clubs, maar lijkt mij niet zo’n heel bijzondere pot?

  5. Daarnaast is een wedstrijd van the Villa altijd gaaf, dus zou voor mij geen reden zijn om niet te gaan (maar dat terzijde;) )

  6. Millwall – West Ham en West Ham – Millwall worden (waarschijnlijk, vrijdag 15/7 valt daarover een beslissing) zonder uitpubliek gespeeld. Als geen uitpubliek aanwezig lijkt me het voor de neutrale bezoekers geen moer aan.

    • Dat maakt het ineens een stuk minder interessant. Dan skip ik die zeker. Ben twee jaar geleden bij Feyenoord v Ajax zonder uitpubliek geweest en dat was geen pretje.

      • PS: dus ben je nu stiekem toch Ajax fan, zodanig dat je zelfs hen gaat steunen uit bij de grote rivaal?😉 Nu ja, nobody’s perfect en er bestaan goeie therapeuten tegenwoordig😉

        In all seriousness nu: doet EasyJet die goedkope vluchten van en naar Belfast niet meer? Heb destijds toen ik er woonde heel goedkoop naar diverse steden in Europa heen en weer gevlogen. En vanuit Belfast sta je met de bus heel snel in Dublin of Belfast, enkel Cork (en dat is wel een aanrader voor te vincken) ligt wat uit de weg. Derry-Sligo stond afgelopen weekend op het menu, daarmee heeft Derry er wel haar enige derby van het seizoen al opzitten. In Ierland zou ik dan ook misschien eerder Cork-Shelbourne aanraden (daar staat allicht promotie op het spel + de Cork-Dublin rivaliteit) maar geen idee of je goedkoop naar die stad kan vliegen.

  7. Voor mij is banter tussen de beide supporterskernen heerlijk, maar het moment dat er echt spanning in de lucht hangt en vriendelijk geplaag overgaat naar echte spanningen, dan hoeft het voor mij niet meer. Vandaar dat ik spontaan zelf nooit naar een Sheffield derby zou gaan, de kans op rellen en onaardig geprovoceer is gewoon te groot. Dan zou ik persoonlijk liever zonder uitpubliek doen dan wanneer er echt geprovoceerd wordt, het moment dat het vriendelijk geplaag wordt vervangen door ernstige provocaties is de lol er af. Puur persoonlijke mening.

    Ik ben wel ergens verbaasd dat men deze maatregel neemt want ik dacht dat men in Engeland het hooliganprobleem best onder controle had door de erg strenge sancties. Ik zei vaak dat de rest van Europa een voorbeeld aan het UK moest nemen wat betreft bestrijden van hooligans. Ben dus best verbaasd dat het een pot zonder uitfans zou worden.

    over Swansea-Villa: echt een derby is het niet, maar Swansea ligt sowieso in een uithoek dus echte derbies hebben die niet. Dan lijkt Birmingham me nog relatief dichtbij vergeleken met pakweg een match van Swansea in Londen, Manchester of zelfs Liverpool (al zou die laatste misschien nog relatief doenbaar zijn qua afstand). Birmingham is niet vlakbij maar doordat Cardiff niet mee promoveerde heeft Swansea niet echt derbies nu, en dan lijkt Birmingham me qua afstand nog relatief dicht (met de nadruk op relatief). Hoewel ik me geen fan zou noemen maar eerder sympathisant, is Villa trouwens mijn favoriete club op het hoogste niveau in Engeland. Komt vooral door het elftal tijdens mijn tienerjaren toen ik voor het eerst Engels voetbal keek. Ze hadden toen Milosevic, Yorke, Bosnich, … Geweldige ploeg was dat toen. Jammer dat ze wat zijn weggezakt de laatste jaren.

  8. Ik zou heel graag naar Millwall – West Ham willen aangezien ik sinds een paar jaar een zwak heb voor millwall, maar nog nooit heen ben geweest. Ik heb alleen geen idee hoe een beetje betaalbaar aan kaartjes te kunnen komen. Hebben jullie ideeën?

  9. Het is even wachten met plannen tot begin Juli, dan komt Sky Sports met de eerste lading tv-games.

    Weet iemand of de verschuivingen in de Football league dan ook bekend worden?

    • Vorig jaar werden de fixtures ook op 17 juni bekend gemaakt. De verschuivingen in de FL waren op 2 juli bekend en die in de PL op 6 juli. Hopelijk dit jaar opnieuw, want ik kan me jaren herinneren dat het echt pas halverwege juli bekend was.

  10. Toch een Ierland trip dus? En nog leuke affiches ook. De Cork-Dublin rivaliteit is altijd mooi (en toen ik er was was het extra leuk omdat Shelbourne toen nog altijd won tegen Cork, wat ze in het zuiden niet echt waardeerden… bizar hoe beide clubs in enkele jaren tijd financiëel geheel ten onder gingen) ; Derry is een heel aangename stad (enige ommuurde stad in Ierland) met een enorme punk-scene en een erg levendig nightlife in Waterloo Street, en Shamrock Park (Portadown) is een aardig stadion al valt in het dorp zelf niet zo gek veel te beleven. Drie mooie affiches.

    Enig advies vooraf: Portadown-Cliftonville is vaak een risico-gebeuren waar je best de spionkops van beide clubs weert en ergens relatief neutraal gaat staan. Hoewel de politie doorgaans wel anticipeert op rellen zijn beide fangroepen er die graag provoceren en dan kan dat wel eens uit de hand lopen. Hoewel ik vermoed dat de politie relatief paraat zal zijn is het altijd opletten geblazen.

    Maar zeker drie leuke potten in drie leuke stadions. Voor mij blijft vooral Noord Ierland pure nostalgie, heel leuke twee jaar beleefd daar toen ik er woonde. Shelbourne in zekere zin ook nostalgie ookal vond ik Dublin niet zo aangenaam, maar de talrijke potten met Shelbourne waren wel altijd leuk.

    Doe de groeten aan Sarah en James in de spionkop van Shelbourne, en aan de metalheads van Messiah Syndrome in Derry (schandalig dat die nooit een contract kregen ; ik heb meermaals in de kroeg uitgehangen met gitarist Mickey, die je zo herkent aan zijn make-up en hanenkam :))

    Mits er wat tijd tussen de fixtures ligt kan je trouwens nog Coleraine of Dungannon passeren. Qua gemeentes niet zo bijzonder, maar naar Noord-Ierse normen wel fraaie stadions, en beiden liggen zowat op routes tussen de grote steden in Noord Ierland. Of je kan langs Institute langsgaan, dat pal langs de grote baan tussen Derry en Belfast ligt. Aardig clubje met leuke fans (de minderheid sektarische fans is echt een piepkleine minderheid ; ik heb nog tussen de Institute fans in het uitvak Donegal Celtic-Institute voor de playoffs gezien en dan met een Donegal bus naar de match in Institute gegaan ; conclusie als neutral was dat bij beide clubs een paar heethoofden zitten, maar dat bij beide clubs de nadruk op “een paar” ligt…). Niveau is lager dan in Derry maar het veldje van Institute ligt wel erg aardig. Mits ze niet gelijktijdig spelen zie je soms ook dat fans van beide clubs elkaar gaan aanmoedigen, al is dat ook niet meer dan een kleine groep die de tijd en zin hebben voor meerdere wedstrijden per weekend.

    • Yep, zag ineens een goedkope vlucht van Amsterdam op Belfast met geniale tijden (vrijdagochtend heen en zondagmiddag terug). Even de fixtures bekeken en Derry, die ik al heel lang wilde bezoeken, thuis en Shelbourne v Cork is sowieso geil (als het de promotiewedstrijd zou zijn zou het helemaal mooi zijn). Tolka Park is toch wel een van mijn favoriete stadions in Ierland. Ik hoopte op Portadown thuis (liefst tegen Glenavon), maar tegen Cliftonville is zeker niet minder. Bij Portadown ben ik namelijk bang dat ze die oude tribune vandaag of morgen gaan platgooien, dus dat kan niet te lang worden uitgesteld. Op papier is het in ieder geval al een heerlijke trip, hopelijk ook in de praktijk.

  11. Met zekerheid zal je aangenaam zijn door Derry als stad. Een stadswal is altijd mooi maar de panorama’s zijn ook echt mooi. Ik raad je dan ook aan heel die stadswal rondom rond te wandelen, want de uitzichten zijn echt fraai. Er zijn ook heel erg fraaie nauwe straatjes met oude huisjes in Derry Centrum, en in Waterloo Street heb je een heel bruisend uitgangsleven met veel punk en rock kroegen. Geen foute kroegen met enkel R&B of slijmerige muziek a la Wham of Kylie Minogue, maar kwaliteits punkrock (inclusief de Noord Ierse helden Undertones en Stiff Little Fingers). Heel erg fraaie stad.

    Bij Shelbourne waren de wedstrijden tegen Cork altijd leuk, het was altijd rivaliteit tussen de twee steden maar nooit provocatief, de wedstrijd was gewoon zonder dat de supporters werden gescheiden zodat je gewoon van het ene vak naar het andere kon wandelen. Vriendelijke rivaliteit en banter zonder dat het over de schreef gaat, zo zie ik het graag. Tijdens mijn jaar Dublin miste ik nooit een Shelbourne match, zowel uit als thuis was ik altijd van de partij, ik had mijn vaste plekje middenin de spionkop (de Rode Brigade, ja Shelbourne is een ietwat linkse club) op de zittribune achter het doel. Ik kende de meeste andere fanatieke fans ook allemaal erg goed, laat me Tolka Park binnenwandelen en ik ga gegarandeerd een reeks oude vrienden tegen het lijf lopen. Ik kon er na de wedstrijd zelfs de bestuurskamer in om met de bobo’s te drinken in de kamers waar alle bekers en trofeeën uit de clubgeschiedenis stonden bijeengepakt.

    Heel erg mooie herinneringen. Het is jammer dat dat bestuur de club financiëel op de rand van de afgrond bracht maar het nieuwe bestuur heeft erg netjes gesaneerd en na twee net-niet-promoties hoop ik echt dat Shels de stap naar de Premier Division weer maakt. Ik volg de resultaten toch nog wel, een jaar lang elke week naar Shelbourne kijken laat toch sporen achter en ik blijf de club toch volgen –zij het vanop afstand–. Tegen Cork de promotie afdwingen zou helemaal geweldig zijn.

    Portadown valt weinig te beleven maar het is wel een fraai stadion. Zoals ik zei, enkel opletten voor rellen. Het is het soort wedstrijd waar ik een neutraal vak zou kiezen. Zowel Cliftonville als Portadown zijn clubs met enkele rotte appels in de supporterskringen, en dan kan het al eens foutlopen. Hopelijk is er de nodige politie-presence om dat te voorkomen.

    • Ik kijk er ook erg naar uit. Enige gevaar kan zijn dat Portadown v Cliftonville naar vrijdagavond gaat, want het afgelopen seizoen werden redelijk wat wedstrijden naar die avond verschoven. Ik hoop ook dat Shelbourne v Cork nog ergens om gaat. Dan kan het best wel vol worden daar. Tolka Park is ook een alleraardigst stadion. Heb het alleen zonder wedstrijd gezien en dat was al genieten.

      • Ik las zonet een artikel over The Red Flag, een communistisch lied dat door Labour in Ierland en UK gezongen wordt op bijeenkomsten. In Shelbourne hadden we daar een eigen versie op. Ik besefte alleen totaal niet dat dat een eigen versie was van een communistisch lied. Shelbourne staat bekend als vrij linksgezind, maar ook dat is iets waar ik (op enkele Che Guevara vlagjes na, maar die zie je in tal van stadions) vrij weinig van merkte. Ik ging naar elke wedstrijd nochtans, uit en thuis, maar over politiek werd eigenlijk amper gesproken, en zo hoort het. Ik krijg er dan ook een beetje een onbehaaglijk gevoel bij nu uit te vissen dat dat supportersliedje niet zo onschuldig is als het leek.

        Ik ben communist en actief binnen een politieke partij, dus ik ben zeker niet apolitiek, verre van. Maar politiek hoort niet in voetbalstadions thuis, een mening die ik ook volg bij linksgezinde teams. Ik heb geen voetbalshirt nodig om me te herinneren aan mijn politieke voorkeur.

  12. De boboruimte is ook erg aardig, ik mocht daar netjes binnen gezien ik een beetje een rariteit was als expat in Dublin die alle wedstrijden meepikte. Na een tijdje kende ik zowat alle andere vaste bezoekers bij hun voornaam en begon het bestuur me te kennen, met als gevolg dat ik enkele keren de boboruimtes in mocht na de wedstrijd in plaats van tussen de arbeidersklasse te moeten drinken in de gewone kantine. Beetje indruisend tegen mijn politieke ideologie maar goed, zo hebben we dat ook eens meegemaakt. Ook de boboruimte in Linfield heb ik eens bezocht maar dat was betalend omdat ik een skybox zitje had voor Noord Ierland v IJsland, in Shelbourne mocht ik die boboruimtes min of meer binnen zonder enig protest en was ik er min of meer welkom. Ik kende toen veel van de andere fans bij naam, ben benieuwd of zij mij nog zouden herinneren. Ik zat doorgaans in de spionkop tussen de “Rode Brigade”, de die-hard Shelbourne fans die ook voor de grote vlaggen en spandoeken zorgen, maar gezien (behalve tegen Shamrock Rovers en Linfield) er nooit gescheiden vakken waren kon je eigenlijk zitten waar je wilde, zelfs tegen Rovers en Linfield waren de vakken dermate slecht afgeschermd dat ik heen en weer kon lopen om met de Linfield fans te verbroederen (ik kreeg toen een sjaal van de “Londonderry Linfield Supporters Club” cadeau voor mijn collectie en ben met die sjaal om de hals de Shelbourne bobo-ruimte in gewandeld voor een drankje ; niemand die er een probleem van maakte. Zo heb ik het graag: beetje plagen heen en weer maar geen provocaties of echte spanningen. Enkel tegen Shamrock Rovers hebben we 2x hooliganproblemen gehad, voorts nooit)

    Indien Portadown verschoven zou worden zou ik toch voor Derry gaan. Portadown en Cliftonville vind ik –persoonlijk– beiden ietwat grimmige supporterskernen hebben waar ik bij geen van beiden graag tussensta, en bovendien is er in het dorp zelf eigenlijk niets te beleven. Derry en Bohemians hebben beiden erg aangename fans, en in Derry is er veel te doen en te zien om voor en na de wedstrijd vermaak te hebben en de toerist uit te hangen. Een bezoekje aan de punk-clubs van Waterloo Street is eigenlijk een must als je de stad bezoekt. Portadown heeft een aardig stadionnetje maar het dorp zelf stelt weinig voor en die match is een beetje een risico-wedstrijd. Indien dat vrijdag wordt zou ik dus persoonlijk wel voor Derry-Bohs opteren en eventueel op zaterdagnamiddag Institute bezoeken vooraleer door te reizen naar Dublin (zo heb je ook 3 in 1 klap, bovendien ligt Institute op een erg aardige locatie en zijn dat erg vriendelijke fans)

Geef een reactie

