Preliminary League Cup Losers

Vandaag is er geloot voor de eerste ronde van de League Cup. Die potten worden gespeeld in de week van 8 augustus, maar voordat dat gaat gebeuren is er nog eerste een zogenaamde “preliminary match”. Dit omdat Birmingham City pas in de derde ronde zal instromen. Zij hebben namelijk Europees gehaald en hoeven niet in de eerste ronde te starten. Daardoor is er een oneven aantal en zullen Crawley Town en AFC Wimbledon op 29 juli al een wedstrijd moeten spelen die bepaald wie er mee mag doen aan de League Cup. Dat gebeurde ooit één keer eerder en die gebeurtenis was jarenlang een vaste vraag in pubquizen: “Welke club uit de League haalde nooit de eerste ronde van de League Cup?”. Dat was Bristol Rovers, want in 2002 was er ook een voorronde nodig om te bepalen wie er mocht deelnemen doordat Ipswich Town als Championshipclub Europa in ging. De Rovers verloren die pot, in eigen huis nog wel, van Boston United. Die nederlaag is jarenlang een mikpunt van spot geweest, dus ze zullen blij zijn er vanaf te zijn vanaf de 29ste.

 In 2002 promoveerde alleen de kampioen uit de Conference, dus was er geen duel tussen de kampioen en de play-off winnaar uit die competitie. Vandaar dat nummer 23 uit de kelderdivisie, Bristol Rovers, het moest opnemen tegen Boston United, dat kampioen was geworden in de Conference. Voor de buren bij Bristol City vonden ze het geweldig dat de Rovers deze wedstrijd moesten spelen en een aantal nam voor deze wedstrijd plaats in het uitvak, tussen The Pilgrims. Nog mooier werd het voor de City-fans, toen het 0-2 werd en de Rovers al vóór de eerste ronde eruit lagen. Ze kregen meteen de titel “Preliminary League Cup Losers” van de buren. Bij Bristol City balen ze er dan ook van dat er nu weer een voorronde is, want nu zijn de Rovers niet meer uniek in deze prestatie. Voor Boston United was de beloning van deze winst een thuiswedstrijd tegen Cardiff City. Die werd kansloos met 1-5 verloren, maar altijd nog beter dan het verliezen van deze voorrondewedstrijd.

8 Reacties op “Preliminary League Cup Losers

  1. Bekervoetbal op zich gaat in feite tegen de logica van de sport in omdat er zoveel afhangt van geluk met de loting, maar soit, een non-league club die een David-versus-Goliath duel speelt tegen een topklasser heeft nog de nodige charme. Maar een League Cup is eigenlijk een totaal overbodig toernooi in mijn opinie. Het is ook niet voor niets dat in tal van landen die beker is afgeschaft wegens te weinig interesse. Er is al de gewone cup, waarom de ligaclubs er nog een andere cup bij willen is me een raadsel. Ik vind het persoonlijk een vrij waardeloos toernooi, maar dat is louter mijn eigen opinie. Bekervoetbal wordt pas charmant als er écht kleine clubs in meedoen, en dan bedoel ik amateurs (neemt niet weg dat het nog altijd tegen de logica ingaat omdat er zoveel van de loting afhangt, maar dat onlogische wordt dan gecompenseerd door de présence van die echt kleine clubs … bij de ligabeker ontbreekt die charme geheel)

    • Pfff, waarom neem je dan de moeite om te reageren?

      • Omdat discussiëren inhoudt dat je ook als je ergens NIET zo fan van bent, je dit evenzeer kan zeggen. Als men enkel mag reageren wanneer je iets leuk vindt, dan zouden alle reacties in feite op elkaar lijken en zou het lijken alsof het een clubje mensen is die 0p niets kritiek durft uiten en enkel alles bewierookt wat er maar van over het Kanaal overwaait.

    • Uhm, maar jij bent bijna over alles negatief. Ik ga ook niet op een blog voor K3 zitten, aangezien ik daar niets mee heb. Ik vraag me werkelijk af waarom je hier bent, want je lijkt weinig tot niets met Engels voetbal te hebben en laat geen mogelijkheid onbenut om over voetbal uit andere landen te beginnen. Juist dit blog is voor mij boeiend, omdat het over Engels voetbal gaat. Ik lees dan ook graag reacties die daar over gaan. Wil ik iets weten over voetbal uit andere landen, dan ga ik naar een ander blog toe.

      • Alles negatief? Dan heb je denk ik niet té veel van mijn posts aandachtig gelezen. Misschien niet euforisch of laaiend enthousiast maar ik heb al vaak genoeg ook respect voor diverse clubs geuit.

        Ik ben geen typische anglofiel nee, maar als groundhopper boeien stadions in ALLE landen me, zowel Engeland als daarbuiten. Daarnaast vind ik vooral de historiek-stukjes boeiend om te lezen. Ik heb 1 jaar in Ierland en 2 jaar in Noord-Ierland gewoond, en hoewel die misschien niet extreem vaak op de blog aan bod komen, komen die competities nu en dan ook aan bod ; nog een reden voor me om hier alle berichten toch te lezen want die stukjes over Ierland en Noord-Ierland is pure nostalgie voor mij (ik heb aan beide kanten van de grens met veel plezier talloze stadions en wedstrijden bezocht, en vaak roepen de artikels over die landen dan ook mooie herinneringen op :))

  2. De winnaar van die voorronde krijg een mooie beloning met een uitwedstrijd naar Palace. Voor allebei natuurlijk erg lokaal. Crystal Palace – Wimbledon zou schitterend zijn. Verder een heerlijke loting met Nottingham Forest – Notts County en Leeds – Bradford. We worden verwend😉

  3. Verder vind ik onderstaande duels ook heel interessant:

    Sheffield Wednesday v Blackpool

    Nottingham Forest v Notts County

    Brighton & Hove Albion v Gillingham

    Plymouth Argyle v Millwall

    Oxford United v Cardiff City

    Charlton Athletic v Reading

    Stevenage v Peterborough United

    Southend United v Leyton Orient

    Exeter City v Yeovil Town

    Bristol City v Swindon Town

  4. Pingback: Lazy saturdays Doordebenen

Geef een reactie

