Vinckjaar 2010/2011

Het seizoen zit er alweer op. Qua vincken is het dus ook afgelopen. De League Two play-off final was de afsluiter van het seizoen. Een seizoen met een zwart randje. Waar ik dacht dat het vorig seizoen qua P-P’s niet overtroffen kon worden (vijf maal gingen we voor niets naar Engeland), was het dit jaar echt een annus horribilis. Maar liefst negen van de 39 wedstrijden die ik zou zien werden afgelast. De meest bizarre reden was die ene keer dat de scheidsrechters staakten, maar vooral het weer gooide veel roet in het eten. Aan de andere kant heb ik natuurlijk niets te zeuren, want ik heb geweldige wedstrijden en stadions gezien. Toch hoop ik komend seizoen iets minder afgelaste wedstrijden mee te maken, want dat was toch wel erg hobbykostend.

Mijn hoogtepunt? Daar vraag je me wat, fictieve journalist. Eigenlijk is het niet zo heel moeilijk, want Southport v Sheffield Wednesday steekt er met kop en schouders bovenuit. Schitterend om te zien wat het met een kleine club doet, als er een grote vis op bezoek komt in de FA Cup. Al die tv-wagen in de straat, zenuwachtige bestuursleden en een stadion dat vijf keer zo vol zit als normaal. Dat het ook nog lang gelijk opging en ik uiteindelijk zeven goals zag, maakt de feestvreugde alleen nog maar leuker. Stiekem baalde ik ook wel een beetje, toen Southport aan het eind van het seizoen degradeerde op doelsaldo. Sprookjes hebben nu eenmaal niet altijd een goed einde. Voor komend jaar staat de eerste ronde van de FA Cup weer genoteerd en dan is het hopen op weer zo’n David-Goliath wedstrijd.

Een ander hoogtepunt was de Ierlandtrip. Waar we het jaar ervoor rukwedstrijden zagen, waren het nu drie mooie potjes. Het lekkerste was tot het laatste bewaard. Dundalk v Shamrock Rovers had echt alles wat een wedstrijd moet hebben, inclusief een haatfiguur bij de tegenstander. Hopelijk zit er voor komend seizoen weer een Ierlandtrip in. Derry City heeft dan mijn voorkeur. Mooi was afgelopen seizoen ook de wedstrijd tussen Nottingham Forest en Leeds. Vooraf verwacht je er al veel van, omdat het twee mooie namen zijn en als het dan uitkomt is het helemaal mooi. Qua sfeer was alleen de Schotse League Cup finale tussen Celtic en Rangers beter, maar laat ik het daar verder maar niet over hebben.

Vaak zijn ook onverwachte dingen het leukste. Zo heb ik flink genoten tijdens Marlow v Barton Rovers, Woking v Farnborough en Irvine Meadow XI v Auchinleck Talbot. Non-league begint me echt ieder seizoen meer aan te spreken. Dit seizoen heb ik maar één pot in de PL gezien (wel een leuke Blackpool v Everton) en ik denk dat het er komende seizoen niet veel meer worden. Het is een cliché, maar de ziel van het voetbal vind je toch echt op de lagere niveaus. Voor die pot in Irvine was een stap terug in de tijd. Continue werd de bal naar voren getrapt, rauw volk op de afbrokkelende tribunes en slagers op het veld. Zo moet het voetbal op het hoogste niveau ook ooit geweest zijn. Mocht ik nog ooit de kans hebben, dan pak ik zeker weer een wedstrijd in de Junior League mee.

Over mijn wensen voor volgend jaar kom ik binnenkort terug. Dit stuk heet namelijk niet voor niets “terugblik”. Het enige dat ik over volgend seizoen kwijt wil is dat ik hoop dat ik wat minder P-P’s mee ga maken. In ieder geval zal ik mijn wintertrips drastisch terug gaan schroeven, want al die afgelaste wedstrijden hebben er toch wel ingehakt. Op een bepaald moment was het niet leuk meer en overwoog ik te stoppen met vincken en postzegels te gaan verzamelen. Daar kun je tenminste geen P-P’s hebben. Maar niet getreurd, want ik ga komend seizoen weer regelmatig weer de oversteek maken. Voor wie het interesseert hieronder mijn vincklijstje van afgelopen seizoen, inclusief P-P’s om medelijden op te wekken.

2010/2011

13/08: Leyton Orient v Charlton Athletic 1-3

14/08: Ilkeston Town v Vauxhall Motors 2-1

15/08: Nottingham Forest v Leeds United 1-1

10/09: Drogheda United v Dundalk 1-3

11/09: Linfield v Cliftonville 0-0

13/09: Dundalk v Shamrock Rovers 5-1

17/09: Accrington Stanley v Lincoln City 3-0

18/09: Queen of the South v Partick Thistle 2-1

19/09: Kilmarnock v Celtic 1-2

16/10: Crystal Palace v Millwall 0-1 (10)

06/11: Blackpool v Everton 2-2

07/11: Southport v Sheffield Wednesday 2-5

27/11: Cowdenbeath v Dunfermline Athletic P-P

27/11: Celtic v Inverness Caledonian Thistle 2-2

28/11: Dundee United v Rangers P-P

28/11: Ross County v Queen of the South P-P

26/12: Histon v Cambridge United P-P

26/12: Ipswich Town v Watford P-P

27/12: Bromsgrove Sporting v Feckenham P-P

27/12: Stamford AFC v Barwell P-P (20)

27/12: Stourbridge v Leamington P-P

28/12: Lincoln City v Shrewsbury Town P-P

28/12: Oxford United v Macclesfield Town 2-1

09/01: Chelsea v Ipswich Town 7-0

06/02: Swansea City v Cardiff City 0-1

11/02: Burton Albion v Chesterfield 1-0

12/02: Loughborough Dynamo v Glapwell 1-4

12/02: Derby County v Leicester City 0-2

05/03: Woking v Farnborough 1-1

12/03: Bournemouth v Southampton 1-3 (30)

19/03: Kilmarnock v Motherwell 3-1

19/03: Irvine Meadow XI v Auchinleck Talbot 1-3

20/03: Celtic v Rangers 1-2

26/03: Marlow v Barton Rovers 0-5

15/04: Southend United v Bradford City 4-0

16/04: Braintree Town v Havant & Waterlooville 2-0

29/04: Torquay United v Chesterfield 0-0

30/04: Exeter City v Plymouth Argyle 1-0

29/05: Stevenage v Torquay United 1-0

5 Reacties op “Vinckjaar 2010/2011

  1. Derry City vincken zal in competitieverband moeten gebeuren want zij zijn als ENIGE topklasser er uit gegaan in de Ierse FA Cup, nota bene een 4-1 pandoering tegen een amateurclub die lager dan het 3e niveau speelt (3e niveau is in Ierland het laagste nationale niveau, daaronder heb je enkel regionale amateurliga’s). Toch wel een shock. Derry’s stadion is heel aardig en de stad is historisch heel mooi (de enige stad met een stadswal, vanop die muur heb je heel aardige uitzichten over de stad). Aanrader dus. Strikt genomen is Derry van vroeger dood en begraven en is het in 2010 herstarte Derry een nieuwe club, maar de fanbase en stadion hebben ze gewoon geërft van het oude Derry City. Moest je daar zijn moet je zeker Institute ook eens bezoeken, ik ben daar 2x een match gaan bekijken (waaronder die promotie/degradie playoff tegen Donegal Celtic) en hoewel erg klein, is Institute een gezellige boel. Op een heel klein groepje na ook totaal niet sectarisch, er is een klein groepje onruststokers maar de meerderheid Institute fans zijn eigenlijk non-politiek, een aangename zeldzaamheid in Noord Ierland. Jammer van die minderheid, maar zolang het een kleine minderheid blijft is Institute algemeen een leuke ervaring. Jammer dat Finn Harps niet in de hoogste liga speelt want Finn Harps-Derry is 1 van de meest geladen derby’s van het eiland. Dat zijn de “boeren uit Donegal” tegen de “stadslui uit Derry”en die derby leeft enorm bij beide supportersclans.

    Dat Junior football lijkt niets voor mij. Ik hou niet zo van contactsporten (dat is eigen aan mensen met mijn vorm van autisme, een hekel aan fysiek contact) ; het gewone voetbal is al iets te ruw wat mij betreft maar gelukkig treden scheidsrechters vaak tijdig op voor er echt té stevig in gevlogen wordt. Zo een wedstrijd waar het fysiek erg hard aan toe gaat zou ik denk ik niet kunnen waarderen. Echter, stadiongewijs zit er in die non-league in Schotland wel wat fraais als ik op de foto’s mag afgaan.

  2. Denk je niet dat de kans veel groter is dat het komende winter wel meevalt met de P-P’s? Weliswaar was het de afgelopen twee winters dan pech hebben, maar al die jaren ervoor was er eigenlijk niets aan de hand. Ik zou gewoon eens afwachten hoe de winter verloopt en wat meer beslissingen op het laatste moment nemen.

    • Dat is ook de bedoeling. Ik heb toch weer die week tussen kerst en oud/nieuw vrij genomen en dan zien we tegen die tijd wel. Ben je wel meer geld kwijt, maar er zit niets anders op. Ik heb nu drie jaar op rij P-P’s gehad in de winter en dat is wel even genoeg geweest. Jammer eigenlijk, want die tijd is het leukste om naar Engeland te gaan. Eigenlijk leuker dan in augustus of met Pasen.

  3. Heb zelf nog geen P-P mee gemaakt (statistich gezien ook logisch gezien mijn veel lagere aantal Engeland bezoeken dan de zeer gewaardeerde Website beheerder). Een actie was wel opmerkelijk; was destijds naar London gegaan alleen voor de wedstrijd West Ham tegen ik meen Charlton. Ruststand 1-2. Kort in de tweede helft maakte West Ham de gelijkmaker (in de tijden van Hartson en Kitson). Direct hierna viel het licht uit, en bleek niet binnen de tijd die daar voor staat te repareren. Dus voor slechts 50 minuten voetbal heen en weer gegaan. Blijkt achteraf dat dit een sabotage actie was van de Chinese (bel) mafia; er was grof gegokt op een gelijk spel, bij de bookies waren de regels dusdanig dat een stand zou gelden als eindstand als deze maar in de tweede helft bereikt zou zijn. En dus werd direct na de goal door een huurling een flinke kortsluiting veroorzaakt. Aardig bedacht, maar toch achterhaald…

  4. heh, dat is een wel heel fraaie sabotage actie. Chinezen zijn heel inventief in dat soort dingen, en dat terwijl gokken er eigenlijk illegaal is.

    Dit doet me denken aan een wedstrijd ergens in de vijftiger jaren in Griekenland (de namen van de teams ontsnappen me even, dus laat ik ze team A en team B noemen) , ook een land berucht om corruptie in de sport. Team A had de scheids betaald om te winnen van team B maar liet zich vervolgens door team B zelf omkopen om opzettelijk te verliezen. Ze vergaten alleen de scheids in te lichten, die dacht dat team A dus moest winnen. Hij blies de ene penalty na de andere, die echter steeds opzettelijk gemist werd. Uiteindelijk trapte de scheids een bal zelf tegen de touwen.

    Op zich allemaal erg malafide, maar als toeschouwer zijn dat wedstrijden die je je leven lang bijblijven.

    Bij een lichtpanne is het overigens tegenwoordig aan de thuisploeg om te bewijzen dat overmacht in het spel was en men er wel alles aan heeft gedaan om de match te laten verdergaan. Indien dit niet kan aangetoond worden en bijvoorbeeld de rest van de wijk nog wel elektriciteit had, is het in principe een forfait nederlaag.
    Hoe is het uiteindelijk uitgelekt dat de gokmaffia achter de sabottage zat?

Geef een reactie

