Doingthe116 update

Ik heb toch nog net op het einde van het seizoen een wedstrijd kunnen meepakken, maar nu is het echt meer dan 2,5 maand op een houtje bijten. Hieronder niet alleen een vooruitblik op de komende maand, maar ook alvast op het hele seizoen. Wat gaat er allemaal gebeuren op DT116? Lees het hier.

Doing the 116

Qua Engelse verslagen moeten jullie het de komende maanden gaan doen met de finale van de League Two play-off tussen Stevenage en Torquay. Dat is de enige wedstrijd waar ik nog niets over heb geschreven. Voor de rest zal het vooral Nederland, België en Duitsland zijn, als ik daar nog aan toe kom. Ik heb nog een aantal verlaten stadions bezocht het afgelopen seizoen en misschien dat ik daar ook nog wat mee ga doen, maar dat zien jullie vanzelf. Verder heb ik de promoties en degradaties doorgevoerd op de pagina’s van de verschillende divisies, zodat dat ook weer klopt. Verder is het de bedoeling om de statistieken aan te vullen, want dat heb ik bij de eerste honderd clubs niet gedaan. Een hels karwei, dus dat kan nog even duren.

Blogging FC

Er staat heel wat op de rol om op mijn blog te zetten. Morgen hoop ik een stukje af te hebben over “The Vetch”, het oude stadion van Swansea. Er komt een terugblik op het afgelopen seizoen, we kijken vooruit naar de Fixtureday en ik ga een stukje schrijven over de twee grootste spelers die ooit de hoops van QPR aantrokken: Rodney Marsh en Stan Bowles. Komend seizoen hoop ik verder wat meer “Derby Fever” stukken te schrijven, aangezien het dit seizoen stikt van de derby’s die ik wil bezoeken. Verder wil ik wat meer interviews gaan houden. Onder andere met voetballers die ooit in Engeland speelden en met Nederlandse liefhebbers en fans van het Engelse voetbal. Daarnaast lijkt het me leuk om iemand te hebben die columns gaat schrijven over de UK, maar daar kom ik later nog op terug. Veel plannen dus.

Naar het beloofde land

Tripjes naar Engeland zitten er de komende maanden niet in. Goed, ik neem mijn moeder voor het eerst in haar leven een keer mee naar Londen, maar op een verslag daarvan zit natuurlijk niemand te wachten. Voetbalstadions zal ik daar niet gaan bezoeken. Nee, qua tripjes is het wachten tot 17 juni. Dan zullen de fixtures bekend gemaakt worden en weet ik een beetje hoe mijn seizoen eruit gaat zien. De eerste vijf wedstrijden die ik ga opzoeken zijn: Southampton v Portsmouth, Portsmouth v Southampton, Sheffield Wednesday v Sheffield United, Swindon Town v Oxford United en Sunderland v Newcastle United. Als ik die alle vijf ga vincken komend seizoen, ben ik meer dan tevreden.

11 Reacties op “Doingthe116 update

  1. He Joris,

    mooi lijstje is dat! Heb zelf ook de steel city derby en newcastle – Sunderland aangevinckt!

    gr Freek

  2. Zelf kijk erg uit als palace fan naar de wedstrijd Crystal palace- Brighton en Brigton-Crystal palace.

  3. Ik had die in Brighton ook wel willen zien, maar alle seizoenkaarten zijn al uitverkocht en er zijn slechts 900 kaartjes iedere wedstrijd in de verkoop. Dat gaat hem niet worden, vrees ik.

  4. hi Joris,

    ik ben een regelmatige bezoeker van jouw site en wil jou mijn complimenten overbrengen wat betreft de artikelen , de wedstrijdverslagen en foto’s. Cheers!

  5. Hoi Bert,

    Het mooie is dat jullie site (samen met Cheese & Union) een van de redenen is geweest om ooit te starten. Zijn jullie nog steeds aan het groundhoppen?

  6. Mooi lijstje al zou ik die Sheffield derby persoonlijk niet willen bezoeken, omdat ik vrees dat de kans op herrie in de straten te groot is. Zelf hou ik niet zo van “randanimatie”, en daar waar ik wat banter heen en weer kan waarderen vind ik het al minder leuk wanneer het provocerend wordt. Zulke derbies lijken me een magneet voor foute figuren die een knokpartijtje willen. Sunderland-Newcastle is een mooie, een collega van me is Newcastle-fan en die pot tegen Sunderland leeft daar heel erg (al heb ik de indruk dat het bij de Sunderland fans nog meer leeft om tegen de grote broer te winnen dan dat de derby bij de Newcastle fans wat losmaakt)

    Als surprise-verslag op je site zou ik die trip met je moeder overigens wel willen lezen🙂 Misschien kan je haar eens een echte voetbalkroeg met veel drank en voetbalsongs laten vincken?🙂

  7. Overigens, was je niet van plan Arbroath dit seizoen zeker te bezoeken? Dat lijkt me een heerlijke ground om te vincken (ookal klopt het niet dat het het dichtste bij de zee ligt van alle Europese grounds, al is het wel zo dat de grounds die nog dichter liggen allemaal erg obscuur zijn en eerder “veld” dan “stadion” moeten genoemd worden). En Arbroath is gepromoveerd dus daar zouden in principe weer wat aardige potten moeten te vinden zijn om uit te kiezen.

    Ben je van plan met Willem II wat uitwedstrijden te doen ook om de Nederlandse 38 te proberen vincken? In feite is het een geluk bij een ongeluk dat je op vrijdag geen Willem II matchen hoeft te missen en toch datzelfde weekend nog elders kan gaan vincken. Vrijdagavondvoetbal heeft zo zijn voordelen en voor de titel in tweede afdeling spelen is vaak even leuk als bikkelen om er in te blijven op het hoogste niveau (als Oostende fan weet ik goed waar ik over spreek als ik die vergelijking maak)

    • Dus klopt het dat Arbroath het stadion het dichtste bij zee heeft. Helaas maakt het niet veel uit of je in de Second of Third zit. Dat is allebei vrij laag niveau en met de promotie van Livingston en Ayr zijn juist de twee clubs met de meeste fans gepromoveerd naar de First en degradanten Stirling en Cowdenbeath zijn juist heel klein. Maar mocht Arbroath de dag voor Dunfermline v Celtic thuisspelen, dan ga ik die zeker vincken.

      Ja, ik ga zeker veel uitwedstrijden van Willem II meepakken. Ik heb zelden zo naar een seizoen uitgekeken dan naar het komende.

      • Arbroath is het dichtst bij de zee als je enkel stadions met een echte tribune meerekent én met een strand. Rijeka in Kroatië ligt op een rots boven de zee, daar val je meteen het water in als je even over de omheining zou leunen en valt (maar er is geen strookje zand, het is gewoon pardoes omlaag de zee in en gezien de rotsige kust zal je het niet overleven) – 1 van de fraaiste stadions die ik ooit heb bezocht. In zekere zin is dat nog dichter bij zee maar je kan het niet echt meten omdat je een rots moet afklimmen om aan het water te komen, en enkel vinckers die willen sterven tijdens een groundhoppingtocht horen dit levensgevaarlijke stuk rots te overwegen.

        Akranes (IJsland) speelt zeker zowat even dicht tegen het zeewater aan als Arbroath, als je echt stadions mét tribune en met een gewoon strand meerekent zal het een nipte worden tussen Arbroath en Akranes al geloof ik dat ook Vestmannaeyjar in IJsland een serieuze kandidaat is (ligt net tegen een fjord aan). Voor wie van stadions bij het water houdt is IJsland sowieso hét walhalla, zowat elk stadion ligt wel ergens bij een fjord of bij de zee omdat dat de enige stukken land zijn die vlak genoeg zijn voor voetbalvelden.

        Het “stadion” dichtst bij het zeewater in Europa is zonder enige twijfel Streymur (Faeroer Eilanden) als je het geen punt vindt dat de tribunes dermate klein zijn dat het meer een sportpark is dan een echt stadion. Indien dat geen punt is, is Streymur zonder enige discussie de winnaar, want dat stadion ligt haast in het zeewater (een aanloop voor een corner of inworp is uitgesloten of de speler ligt pardoes in zee). Natuurlijk is dit soort discussies altijd subjectief omdat “stadion” een begrip is dat voor discussie vatbaar is, Streymur is het soort accomodatie dat afhankelijk van interpretatie een stadion dan wel een voetbalveld is.

        Akranes en Abroath zullen de grootste kanshebbers op die “titel” van dichtst bij zee zijn, als je enkel stadions meerekent die een relatief grote tribune hebben.

        Nu ja, waar zeuren we over, elk stadion bij zee is mooi om te vincken. Ik zou gerust zowel Arbroath, Streymur, Vestmannaeyjar en Akranes allemaal willen vincken persoonlijk. Van zodra het ietwat dicht bij de zee is spreekt het me meteen aan. Rijeka was genieten ook puur om die reden. Stadiongewijs best aardig maar niet heel bijzonder, maar dat je dan in de diepte die zee net naast het stadion ziet maakte het prachtig. Ik meen dat Venezia en Cadiz ook pal naast het water spelen – ook stadions die ik hoop te vincken vroeg of laat.

        In Singapore is er een drijvend stadion dat op een platform IN ZEE is gebouwd en waar je dus in feite bovenop de zee aan het voetballen bent. Voor een keer is die Aziatische kitsch dan toch leuk, Singapore spreekt me op zich niet zo aan maar dat stadion is als curiosum wel eentje waar ik ooit hoop te komen. Voor inventieve snufjes moet je in Azië zijn, als je het gebrek aan voetbalcultuur en -historiek dan een enkele dag opzij schuift is zo een drijvend stadion leuk als curiosum.

        Hopelijk volgen ook enkele fotoverslagen van die Willem II uitwedstrijden op je site. Voor de niet-Nederlandse (door de taalbarrière allicht vooral Vlaamse) bezoekers van je site is dat erg interessant omdat wij die stadions uit de niet-Eredivisie in NL zelden te zien krijgen op TV of in de pers.

  8. hi Joris,

    leuk om te horen dat o.a. onze site jou heeft geïnspireerd. Mijn broer deed al het werk aan de site; in het begin schreef ik nog verslagen, maar ik had de indruk dat ik mezelf steeds herhaalde. Mijn broer had er geen zin meer in en zo is onze site tot een einde gekomen. Zelf ga ik nog regelmatig naar buitenlandse wedstrijden en bij voorkeur naar Engeland. Het laatste Paasweekend met 2 vrienden naar Manchester geweest en 6 wedstrijden (Bury, Leeds, Rochdale, Bolton, Preston en Blackburn) bezocht in 4 dagen. Heerlijke tijd gehad. Onlangs was ik nog met mijn vrouw in Portugal en daar een wedstrijd van Sporting Portugal en van Belenenses bezocht. De planning voor komend seizoen is om in september naar Londen te gaan. Ik ben benieuwd naar het nieuwe wedstrijdschema voor Engeland. Ook de komende voetballoze periode zal ik je verhalen blijven volgen en uiteraard ook het komende seizoen. Cheers.

    • Bury, Leeds, Rochdale, Bolton, Preston en Blackburn. Dat is een geweldig rijtje. Pasen is echt een mooie tijd om te gaan en veel te bezoeken.

      Die herhaling is inderdaad wel iets wat op de loer ligt. Dat is een van de redenen waarom ik het niet alleen bij groundhopverslagen houd, maar breder heb getrokken met allerlei verhalen over het Britse voetbal.

Geef een reactie

