AFC Wimbledon v Luton Town (Conference Final)

Komende zaterdag staat er op Eastlands (het stadion van Manchester City) een mooie pot op het programma: de Conference finale tussen AFC Wimbledon en Luton Town. Op het spel staat een plekje in League Two. AFC Wimbledon is voor mij de voortzetting van het oude Wimbledon. Voor mij vertegenwoordigen de fans de club en niet een of andere malafide voorzitter die de proflicentie verkoopt. Als je van franchiseclubs houdt moet je maar naar de VS gaan. Terug naar deze pot, want er kleeft heel wat historie aan deze wedstrijd. In 1988 speelden beide clubs namelijk tegen elkaar in de halve finale van de FA Cup en waren het vaste waardes op het hoogste niveau. Bizar om ze 23 jaar later tegen elkaar te zien strijden voor een plekje in de Football League. Het kan verkeren.

 De clubs verschillen dag en nacht. Luton is namelijk al een stokoude profclub. Het was de eerste club uit Zuid-Engeland die profvoetbal ging spelen. In 1897 speelden ze al in de Football League en in de jaren vijftig speelden The Hatters vijf seizoenen lang op het hoogste niveau. Beste prestatie was een achtste plek. Nadat ze in 1974/1975 nog een jaartje tussen de elite hadden gezeten, zou in de jaren tachtig de meest succesvolle periode voor de club aanbreken. In 1982 werd de club namelijk kampioen van de Second Division (nu Championship) vóór aartsrivaal Watford. The Hatters mochten weer op het hoogste niveau gaan spelen en ze zouden het daar maar liefst elf seizoenen uithouden. Een record voor de club en niets meer dan een wonder, want Luton was een van de kleinste clubs op dat niveau.

Het waren echte tropenjaren voor de club. Het seizoen na de promotie bleef de club er ternauwernood in door in een rechtstreeks duel Manchester City af te troeven. Die overwinning, dankzij een heel laat doelpunt van Radoslaw Antic, zorgde voor het legendarisch foute dansje van David Pleat, die daarnaast ook nog eens een heel fout pak aan had. Daarna volgde een halve finale in de FA Cup van 1985. In1987 haalde de club haar hoogste eindklassering ooit, door zevende te worden. Was 1988 een mooi jaar voor het Nederlandse voetbal, voor Luton was het niet veel minder. De League Cup werd gewonnen door Arsenal met 3-2 opzij te zetten en opnieuw haalde de club de halve finale van de FA Cup. Daarin werd met 2-1 verloren van Wimbledon, maar daarover later meer.

In 1992 was het over met de pret voor Luton. Met de Premier League deed het grote geld haar intrede en daarmee was het avontuur over voor de kleine club. In 1994 haalde Luton nog een keer de halve finale in de FA Cup, maar twee jaar later zakten The Hatters af naar het derde niveau. In 2001 zelfs naar het vierde niveau. Binnen tien jaar drie keer degraderen is een knappe prestatie, maar Luton zou dat heel snel verbeteren. In 2002 en 2005 was de club namelijk weer gepromoveerd naar de Championship en het eerste jaar deden ze het goed. Zelfs de play-offs leken mogelijk. Maar daarna ging er een financiële beerput open en de vrije val kon beginnen. Zowel in 2007, 2008 als 2009 degradeerde de club, die ineens in de Conference speelde. Vorig seizoen werden de play-offs gehaald, maar York was te sterk in de halve finale.

Wimbledon is een heel ander verhaal. Die waren tot 1977 een non-league club met zo nu en dan leuke stunts. In de non-league waren ze ook redelijk succesvol. De FA Amateur Cup werd in 1963 veroverd en ook de Ishtmian Premier League werd acht keer gewonnen. Daarna waren The Dons in zowel 1975, 1976 als 1977 de sterkste in de Southern Premier League. Die laatste prestatie was zo indrukwekkend dat de club in plaats van Workington werd gekozen in de Football League te spelen. Dat betekende dat de andere clubs wel vertrouwen hadden in Wimbledon, want het gebeurde hoogstzelden dat er een club werd uit gestemd en dat er een non-league club werd gekozen. De verkiezingen waren normaal een bijeenkomst van het “old boys network”, waar de non-league clubs kansloos waren tegen de clubs uit de Football League.

Het bleek inderdaad een goede keuze te zijn, want zowat elk seizoen gebeurde er wel iets bij Wimbledon. In de eerste negen seizoenen werd er vijf keer gepromoveerd en twee keer gedegradeerd. De laatste promotie betekende dat Wimbledon in 1986 haar debuut mocht maken op het hoogste niveau. Een ongekende prestatie van die kleine club uit Londen. Eigenlijk groeide Wimbledon veel te hard, want zelfs in het promotiejaar zaten er gemiddeld maar 4578 man op de tribune. Helemaal weinig als je beseft dat Wimbledon derby’s tegen Charlton, Millwall, Fulham en Crystal Palace had dat jaar. Er waren vaak meer uitfans, dan van de thuisploeg. De echte kern van Wimbledon-fans bestond natuurlijk maar uit een mannetje of 2000. Eigenlijk maar goed ook, want het gare stadionnetje aan Plough Lane kon maar met moeite meer mensen aan.

De club bleef maar groeien, want hoewel ze voorafgaand aan het seizoen 1986/1987 dé degradatiekandidaat waren, werden ze gewoon zesde. Het jaar erop werd Wimbledon zevende. Maar daar had niemand het over na dat seizoen, want de FA Cup werd gewonnen door Liverpool met 1-0 te verslaan. Lawrie Sanchez maakte de enige goal en schreef daarmee geschiedenis. Iedereen had het ineens over Wimbledon en “The Crazy Gang” die daar speelde. Het voetbal zag er niet uit, maar de spelers gaven werkelijk alles. Niemand ging graag naar Plough Lane, want eigenlijk had dat niets met voetbal op topniveau te maken. Dat stadion zou uiteindelijk ook de ondergang van de club betekenen. Na de ramp op Hillsborough moesten clubs hun stadion aanpassen en daarbij ondervond Wimbledon veel tegenwerking van de overheid. Ze moesten daardoor in 1991 uitwijken naar Selhurst Park van Crystal Palace.

Ondanks de verhuis bleef Wimbledon nog lang op het hoogste niveau spelen en daar deden ze het helemaal niet slecht. Meestal was er een plekje in de middenmoot met zo nu en dan een uitschieter naar boven, zoals in 1994 toen Wimbledon ineens zesde werd in de Premier League. De toeschouwersaantallen schoten op Selhurst Park ook omhoog. Goed, een gemiddelde van 15000 is in de Premier League niet al te hoog, maar voor Wimbledon was het fantastisch. Pas in 2000 was het over en toen The Dons op de laatste speeldag degradeerden. De club werd verkocht en zou gaan verhuizen. Het laatste seizoen (2002/2003) was er een boycot en slechts dankzij de uitfans werd er nog een gemiddelde van 2787 toeschouwers gehaald en dat in de Championship. Bizar lage cijfers.

De fans hadden ondertussen in 2002 AFC Wimbledon opgericht, waar bijna iedereen naartoe ging. Slechts één fan van het oude Wimbledon is mee overgestapt naar MK Dons. De nieuwe club was meteen een succes en is de afgelopen seizoenen vier keer gepromoveerd. In 2009 werden ze kampioen van de Conference South. Vorig jaar werd AFC Wimbledon achtste, beter dan ze hadden verwacht. Dit jaar, de club is nu ook full-time geworden, zijn ze zelfs tweede geworden achter het nare Crawley Town, waardoor ze nu echt dicht bij League Two zijn. In de halve finale van de play-offs werd Fleetwood Town vernietigd en nu mogen ze de finale tegen Luton spelen. Het blijft zo jammer dat ze niet op Wembley spelen.

Het zou een mooi decor zijn geweest voor deze pot. In 1988 werd er ook al niet op Wembley gespeeld. Toen werden de halve finales ook in de stadions van clubs gespeeld. Luton Town v Wimbledon werd destijds op White Hart Lane uitgevochten. Beide clubs deden het goed in de competitie en de beker, maar uiteindelijk kwamen er slechts 26000 man opdagen. Ik denk dat er komende zaterdag meer komen. Op Wembley waren er zeker meer dan 50000 geweest, maar ik denk dat ook nu – ondanks de reis en de werkelijk schandalige prijzen voor tickets (goedkoopste kaartje is 40 pond) – die 26000 wel wordt gehaald. Destijds scoorden John Fashanu en Vinny Jones voor Wimbledon en Mick Harford voor Luton. Ik ben benieuwd wie zaterdag de helden gaan worden. De winnaar zal sowieso een toevoeging zijn voor League Two.

10 Reacties op “AFC Wimbledon v Luton Town (Conference Final)

  1. Ik heb op EuropeanFootballWeekends al een virtuele reeks stokslagen gekregen maar ik blijf bij mijn mening: de enige echte voortzetting van Wimbledon FC speelt nu in Milton Keynes. AFC Wimbledon is een nieuwe club zonder veel historie die nu voor het eerst in haar bestaan op de deur van de League klopt, en die nooit enige trofee van betekenis won tot voor dit weekend. Wie dit ontkent leeft in een droomwereld waar alle ratio uit het oog verloren wordt. Like it or not, het oude Wimbledon FC is verhuisd, en AFC Wimbledon is een nieuwe club. Dat fans dat ontkennen bewijst enkel dat men tegen beter weten in de waarheid niet onder ogen wil zien. Het weggeven van de beker aan Merton (iets wat MK Dons nooit had mogen doen, want daarmee geven ze enkel toe aan de massa die hen om onterechte redenen bespuugden) verandert niets aan de naakte feiten. Wimbledon FC heet nu Milton Keynes Dons. AFC Wimbledon is een nieuwe club, FACT.

    Ik snap best dat zo een verhuis gevoelig ligt, maar dan moet men consequent zijn en de gehele profliga’s links laten liggen. Chelsea en Arsenal hebben amper nog een Engelsman in het team, Man Utd probeert –geven ze zelf toe– fans te lokken uit de VS, Liverpool opent fanshops in Afrika, clubs vertalen hun website in het Japans en Chinees om toch maar hun zooi te kunnen verkopen op de lokale markten, … Alle profclubs tegenwoordig denken in commerciële termen. Helaas, want ik betreur dat ook, wat mij betreft hoort een profvoetballer niet meer te verdienen dan de doorsnee bediende en zouden clubs gewoon sportclubs zijn in plaats van beursgenoteerde bedrijven. Helaas zal er een collectieve “collapse” van grote clubs nodig zijn om deze evolutie om te draaien en zitten we voorlopig met het feit opgescheept dat voetbal een commerce is geworden. Of je nu een club fysiek verhuist naar een andere stad waar meer te verdienen valt, of je een club niet fysiek verhuist maar haar ziel verkoopt door je club te marketen in plaatsen waar men niet eens weet waar pakweg Manchester precies ligt … zoveel verschil zit daar niet in. MK Dons maakte een commerciële move, maar dat doen zowat alle grote clubs, zij het op een meer verdoken manier. Zelfs het zelfverklaarde “anti-conformistische” Sankt Pauli is niet minder commerciëel dan de doorsnee profclub, ze mikken op een ander doelpubliek maar verkopen hun imago maar wat graag. Alle profclubs tegenwoordig denken in financiële termen. Of je nu een club ideologisch verplaatst of fysiek verplaatst, is niet gek veel verschil. Ben je tegen MK Dons, wees consequent en spuug dan ook op die talloze clubs die hun merchandise verkopen in landen waar men amper Engeland kan aanduiden op de kaart. MK Dons als enige met de vinger wijzen is grondig fout. Voorheen wilde men trouwens Wimbledon FC al langer verhuizen, er was zelfs sprake van Dublin. Daarmee zeg ik niet dat zo een verhuis dagelijkse kost hoort te zijn, maar dat het hele gedoe rond die verhuis wel heel erg over the top is. Wie hiertegen is moet misschien zich gaan beperken tot amateurvoetbal waar alle clubs nog echt uit jongens uit hetzelfde dorp bestaan en waar alle commercie ontbreekt. MK Dons is iets wat vroeg of laat moest gebeuren en nog zal gebeuren zolang het profvoetbal in zijn huidige vorm bestaat. Een jammerlijk maar niet te ontkennen feit. (ik kan trouwens meteen nog enkele voorbeelden noemen van Europese clubs die verhuisd werden naar een andere stad, maar blijkbaar is men daar iets rationeler en maakt men er geen opgeblazen pathos van)

    Respect voor wat die mensen van AFC Wimbledon opgebouwd hebben op zulk een korte tijd, maar dat verandert niets aan het feit dat de club overhyped is. Je ziet nu plots AFC sympathisanten die voorheen nooit om Wimbledon FC gaven. En ik herhaal, dik respect voor wat men bij AFCW realiseerde zuiver met inspanningen van de gewone supporters. Echter, ik vind het moeilijk die club echt massaal sympathie te schenken zolang dat kunstmatige hypen en al even kunstmatige bespugen van MK Dons doorgaat. Ik zou het eenvoudiger vinden om vol bewondering voor het harde werk van de mensen van AFC Wimbledon te applaudisseren moesten diezelfde mensen eens ophouden met het continue zwartmaken van MK Dons. Om het motto van VNV Nation te laten weerklinken: het is beter met ambitie naar de toekomst te kijken dan met bitterheid achterom te kijken.

    Wat mij betreft mag AFCW promoveren (ik denk trouwens dat ze, na die 6-1, een moral high hebben en favoriet zijn voor die promotie) en ik zal ze met veel plezier oprecht proficiat wensen met die promotie. Volgens mij winnen ze morgen gewoon. Mohamed scoort met de ogen dicht, en die club zit na de 6-1 echt op een wolk. Indien ze die promotie waarmaken op zulk een korte tijd na de stichting, dan verdient dat heel veel respect. Maar feiten zijn feiten. AFC Wimbledon heeft nooit eerder in de League gespeeld, en het oude Wimbledon FC heet nu MK Dons. En het wordt tijd dat mensen deze hele zaak eens leren relativeren ; zeker nu de mensen in Wimbledon een nieuw speeltje hebben is het tijd om de zaak eens voor eens en altijd te laten rusten.

    Succes aan AFC Wimbledon toch morgen. Ondanks het feit dat ik een zekere sympathie voor MK heb, gun ik AFC zeker hun succes.

  2. William van Holsteijn

    Kleine correctie; Dennis Wise scoorde in de 80 e min. de winnende treffer ipv Jones. Verder bedankt voor het artikel, over de voortzetting van Wimbledon denkt ik toch meer aan het verhaal van AFC ipv MK Dons. Dat was gewoon het overnemen van de proflicentie, later erkend door het teruggeven van alle trofeeen ed zoals de FA CUP (replica)!
    Let ook op de outfit waarin AFC in speelt en op de sentimenten (lees; boeken e.d in de shop) die rond het stadionnetje in London nog altijd spelen.

  3. Maar dat is het hem net: sentiment is geen ratio. Ik snap best dat de mensen in Wimbledon meer AFCW als hun club beschouwen, maar pure feiten zijn nu eenmaal dat AFC Wimbledon een nieuwe club is die voor het eerst nu naar de League mag. Het oude Wimbledon FC is nu MK Dons. Sentiment en ratio zijn totaal andere dingen. Dat de fans van Wimbledon er zo over denken is doodnormaal, dat de rest van de voetbalwereld die gedachte meevolgt in plaats van de feiten, vind ik al wat absurder. Trouwens, de proflicentie werd niet echt overgenomen, de club verhuisde gewoon, dat is wat anders dan een geheel nieuwe club oprichten die een licentie overneemt. De club verhuisde, nam een nieuwe naam aan, maar het is en blijft wel dezelfde club. Dat fans van Wimbledon het niet zo aanvoelen en dat MK die bekers teruggaf (wat ze in feite nooit hadden mogen doen en enkel deden om van het gezeur af te zijn) verandert de feiten nog steeds niet. Voetbal is emotie, maar in het geval van Wimbledon-MK gaat men hier wel enkele stappen te ver in, vooral dat neutrale voetbalfans zich zo laten meeslepen vind ik absurd. Misschien relativeer ik het gewoon allemaal wat meer dan de doorsnee persoon. Vroeger zei ik altijd dat ik een fusie bij mijn eigen club enkel zou accepteren mits men in het eigen stadion bleef spelen en de naam Oostende in de clubnaam zou blijven. Nu heb ik iets van “tja, en als ze verhuizen en hun naam veranderen, dan is dat maar zo”. Ik kan me niet meer echt drukmaken in het voetbal zoals ik dat kon in mijn tienerjaren, en verkies het wat rationeler te bekijken ipv puur emoties te laten opkomen.

    Soit, ik gun zowel MK als AFC hun succes wel. Proficiat dus aan AFC met de promotie. Heel knap wat men daar op 10 jaar tijd voor elkaar gekregen heeft. Ik had al een vermoeden dat AFC Wimbledon het zou halen, ik had alleen niet verwacht dat er penalties bij te pas zouden moeten komen. Ze zaten op een moral high en dus was AFC voor mij favoriet al van voor de wedstrijd. Jammer dat ze niet beiden kunnen promoveren want het waren allebei wel aanwinsten voor de League geweest.

    Bizar dat geen enkele van de Irish pubs hier in Barcelona de wedstrijd op TV had. Er werd eerst de Schotse bekerfinale getoond (begrijpelijk gezien Irish pubs vaak Celtic promoten) maar in de pubs waar meer dan 1 TV scherm stond verkoos men een rugbywedstrijd op het tweede scherm in plaats van de wedstrijd Luton-Wimbledon. Dat is toch bizar. Ik heb een 4-tal Irish pubs bezocht en geen enkele had de wedstrijd op TV.

  4. Mooi topic over Wimbledon. En of het nu gaat over WFC of over AFCW voor mij is het een en dezelfde club. Volg ze al sinds de jaren 80 op Plough lane, Selhurst park en dan nu promotie naar league 2. Komend seizoen wedstrijden om naar uit te kijken tegen o.a. Barnet en Dagenham.

  5. Zelf ging ik ook voor het eerst in de jaren 80 naar Wimbledon (het is niet mijn favoriete club aan de overkant, maar wel een van de clubs waar ik een zwak voor heb) en voor mij is het huidige AFC de voortzetting van dát team. Gerrit lijkt me iemand met een tekort aan aandacht, want dit is al de zoveelste keer dat hij zijn onzin schrijft. Na een keer weten we het wel. Ik durf te wedden dat hij nooit bij het oude Wimbledon is geweest. Maar waar maak ik me eigenlijk druk over, want volgend jaar is Wimbledon terug en ga ik ze zeker bezoeken.

  6. Wimbledon is nooit weggeweest, ze spelen nu in Milton keynes🙂 Gebrek aan aandacht? Ik relativeer het voetbal gewoon, iets waar velen niet in slagen. Wie ontkent dat AFC Wimbledon een nieuwe club is, negeert naakte feiten. Al de rest is emotioneel gebrabbel dat rationeel echter kant noch wal raakt. Op het moment dat Wimbledon FC haar gloriemomenten had, was er van AFC Wimbledon nog niet eens sprake. Facts are facts. Daarmee zeg ik nergens dat ik AFCW de promotie niet gun, integendeel, heel knap werk wat men daar geleverd heeft. Maar om daarom plots feiten te gaan ontkennen is wel absurd, evenzeer als het al jarenlang blackmailen van MK Dons. Een nuchter mens hoort daar boven te staan, dat fans van AFC Wimbledon hun emoties laten spreken is begrijpbaar maar dat fans van andere clubs hen daarin volgen is op zijn minst erg merkwaardig. Tribalisme heerst blijkbaar in de voetbalwereld en wie niet volgt met de massa krijgt verwijten naar de kop als zou hij het voetbal niet begrijpen en dergelijke. Misschien moet men de zaken eens omdraaien en stellen dat iemand die zich met heel die hype laat meeslepen er niet in slaagt het voetbal te relativeren?

  7. Sec gezien klopt Gerrit zijn verhaal natuurlijk wel. In 1e instantie is de proflicentie overgegaan naar Milton Keynes. Maar de fanbase een toch niet onbelangrijk onderdeel van elke club, is achtergebleven in Londen. Vanuit deze emotionele binding is dus het huidige AFC Wimbledon ontstaan.
    Heb gewoon sympathie voor deze club, net als dat ik Fulham FC een mooie club vind. Al was het alleen maar om de ligging van het stadion Craven Cottage.
    Maar uiteindelijk is er als geboren en getogen Amsterdammer uiteraard maar een club echt belangrijk en ondanks dat ik tegenwoordig in Spanje woon, zal dat altijd zo blijven.

  8. Hey, een andere expat in Spanje🙂 Waar woon je ergens ongeveer? Ikzelf ben Belg van afkomst maar woon in Barcelona.

    Ik vind het aandeel van fans in een club een moeilijk onderwerp. Uiteraard is een aanhang een deel van het karakter en identiteit van de club, doch ik zou niet zo ver willen gaan dat de fans de club’s identiteit volledig vormen. Dat zou immers impliceren dat men bij het beoordelen van een club meteen naar de fans moet kijken en dat clubs zonder fans of met slechts een beperkt aantal fans geen bestaansrecht zouden hebben. Daar ben ik het totaal niet mee eens, er zijn zelfs clubs waar er letterlijk geen fans zijn maar er is 1 van die clubs die me toch aanspreekt omwille van andere reden. Fans zijn een deel van de identiteit van de club, doch er zijn nog andere aspecten. Bovendien heeft een club in mijn inzien geen verplichtingen tegenover de fans, in die zin is hetgeen met de verhuis van het oude Wimbledon gebeurde erg onprettig voor die aanhangers, doch dat is onvoldoende argument om de feiten te ontkennen dat MK Dons de voortzetting van het oude Wimbledon is. Met dat feit te erkennen wil ik overigens absoluut niets afdoen van de wel heel knappe prestaties die het nieuwe AFC Wimbledon presteert ; een club van nul af opbouwen en in sneltempo de League halen is een erg knappe prestatie.

  9. Hola Gerrit,
    Ik woon in Moraira. Dit is een klein kustplaatsje aan de Costa Blanca tussen Alicante en
    Valencia. Hercules, Levante en Valencia CF zijn de regionale profclubs. Bezoek weleens een wedstrijd, maar ga liever naar Ajax of de UK.

  10. Ik ben supporter van Mallorca (en lid van de enige fanclub van Mallorca in Catalonië) dus laat ons zeggen dat ik Valencia enorm dankbaar ben dat ze het sportief speelden op Deportivo. Doordat Valencia daar ging winnen (zelfs al hing er voor hen niets meer vanaf) zakken we net niet en houden we Deportivo nog net achter ons.
    Ik ga ook wel eens naar mijn lokale barrio-team kijken (de wijk van Barcelona waar ik woon heeft twee eigen teams waarvan 1 in de tweede Catalaanse afdeling, 6e niveau in de gehele pyramide) ; qua niveau stelt het weinig voor maar het is wel een gezellige bijeenkomst van de mensen uit de wijk.

    Persoonlijk vind ik Spanje wel de mooiste competitie van de “grote liga’s” maar alleen al wegens stadionbezoekjes zou ik doorgaans nooit een wedstrijd weigeren ongeacht de locatie (tenzij het soort wedstrijden waar het puur om politiek draait en gevaar voor geweld groot is) ; Duitsland en het vroegere USSR vind ik puur stadiongewijs het boeiendste, maar ik vind dat we qua stadions in Spanje ook best goed zitten.

Geef een reactie

