De Woensdagfoto: Wimbledon 1988

9 Reacties op “De Woensdagfoto: Wimbledon 1988

  1. Was dat met Vinnie Jones in de ploeg, of hoe heette hij alweer? Die Welshe verdediger die zo hard tackelde dat elke aanvaller schrik had om met hem in de duels te gaan. Ik verwar misschien met een andere Welshman (?) maar er was in Wimbledon alleszins een Welshe speler die een echte rots in de branding was en roemrucht was in het UK en daarbuiten, een nachtmerrie voor de aanvallers die tegen hem moesten spelen. Jammer dat de gezichten wat moeilijk herkenbaar zijn op de foto gezien die in verkleind formaat is weergegeven.

    • Iets te snel gepost ; ik merk nu pas dat als je op de foto klikt, je een vergrote versie te zien krijgt. Dennis Wise, Dave Beasant, die herinner ik me nog levendig. De tijd tikt verdorie snel (en volgens de malafide wetenschapper Harold Camping is het weldra over met tikken en zou de wereld vergaan op 21/5/2011, dit terzijde)

  2. Ja, dat was Vinnie Jones. Die is tegenwoordig acteur. Hier die beruchte foto waar Jones de ballen van Paul Gascoigne fijn knijpt: http://www.footballfancast.com/wp-content/uploads/2011/04/Vinnie-Jones-balls.jpg

  3. William van Holsteijn

    Leuke geste, deze foto. Die kende ik nog niet, kan je mij vertellen van welke site je deze vandaan hebt? Het is mij zo wie zo opgevallen dat er weinig foto’s van het oude Wimbledon te vinden zijn op Internet. Wellicht heb je een gouden tip????

    Ik heb die Vinnie Jones nog diverse malen zien voetballen, echt een geweldige wedstrijdmentaliteit om in je ploeg mee te voetballen, niet tegen je! Daar kan Steve Mcmahon van Liverpool in dezelfde Cup Final over mee praten; Jones tackelde met opzet in de 1e minuut deze hardste speler van Liverpool op een ‘schandalige’ wijze dat zelfs de scheidsrechter overbluft was. Wellicht daardoor hebben zij toen die FA Cup weten te winnen! Was zo wie zo een legendarische uitslag, te vergelijken met het feit dat RBC de bekerfinale weet te winnen van bijv. PSV! Onvergetelijk!

    • Opzettelijk een andere speler kwetsen om indruk te maken is er wel zwaar over, cultfiguur of niet. De scheids hoort dan het rode karton meteen boven te halen + liefst een schorsing van minstens 10 speeldagen. Opzettelijk een speler kwetsen is er zwaar over. Er wordt sowieso al teveel getolereerd door de doorsnee ref…

  4. Ik heb deze foto niet van een site over Wimbledon, maar van deze: http://nikolai-dante.webs.com/

  5. William van Holsteijn

    “Opzettelijk een speler kwetsen is er zwaar over”, voor de duidelijkheid, daar ben ik helemaal mee eens! Alleen ging het mij om te illustreren hoe Vinnie Jones te werk ging om aan Goliath duidelijk te maken hoe David er over dacht. Overigens raakte McMahon niet geblesseerd, als ik me goed herinner werd hij niet eens voor een blessure behandeld en heeft hij de wedstrijd uitgespeeld. Deze actie was natuurlijk bedoeld om aan te geven dat er met de Dons niet te spotten viel en daarbij werd de hardste speler van Liverpool “even” aangepakt, niet Beardsley of een andere lichtgewicht. Niet goed te praten, maar er zit wat in…
    Ik heb zelf ook ruim 30 jr gevoetbald en ben de laatste jaren actief als scheidsrechter, ik meen over enig praktijkervaring te beschikken!

  6. Persoonlijk vind ik dat, hoewel voetbal een contactsport is, er soms té ver gegaan wordt tegenwoordig. Het moet geen rugby worden (dat vind ik een ronduit brutale sport). Nu is gewoon er hard ingaan inderdaad heel anders dan iemand opzettelijk blesseren, een harde tackle hoort bij het spel, de intentie is wat het verschil maakt. Indien iemand dan per ongeluk gekwetst raakt vind ik niet eens dat de speler een kaart hoeft te krijgen, zolang de intentie niet was om hem van het veld te schoppen moet het zeker kunnen. Natuurlijk, met vele schwalbes, wordt het voor scheidsrechters moeilijker om randgevallen correct in te schatten. Ik herinner me dat oude Wimbledon nog van op de TV toen destijds. Twee figuren herinner ik me nog heel duidelijk: Vinnie Jones, en doelman Sullivan (die laatste allicht enkel omdat hij ook in de Schotse nationale ploeg keepte, want het was geen wereldkeeper, hoewel zeker ook goed genoeg voor de Premiership. Speelde in de nadagen van zijn carrière meen ik nog voor Leeds)

  7. William van Holsteijn

    Sterker nog, hij speelt nu nog bij Doncaster Rovers!

Geef een reactie

