Decision Day

Komend weekend zullen op de Engelse velden de laatste beslissingen plaats gaan vinden in de Football League. Helaas is er al veel beslist, maar toch is het voor een paar clubs nog wel spannend. Vandaar toch een klein overzicht van wat er allemaal staat te gebeuren. Het is altijd toch wel speciaal, want voor twintig van de 24 clubs in de verschillende divisies is het seizoen ineens afgelopen en moeten de fans drie maanden op een houtje bijten, voordat ze hun club weer kunnen aanmoedigen.

The Championship

Een paar maanden geleden werd besloten om de laatste speelronde één dag naar voren te halen; van 8 naar 7 mei. Aftrap om 12:45. Voor veel voetballiefhebbers was dit balen, want die zagen een mooi weekendje Engeland door hun neus geboord. Op 7 mei wordt namelijk ook de laatste speelronde in League One en League Two gespeeld. Het verzetten van de speelronde had een commercieel doel, want nu konden televisie maatschappij eerst een pot om 12:45 en de belangrijkste wedstrijden zouden dan toch naar zondag gaan. Helaas voor de geldwolven is in The Championship eigenlijk alles al beslist. Alleen de laatste play-off plek zou heel misschien nog van eigenaar kunnen veranderen.

Toch zal alleen de meest optimistische Leeds-fan nog geloven in de kansen van zijn club. Niet alleen staat Leeds drie punten achter op Forest, de club uit Nottingham heeft ook een beter doelsaldo (+ 16 tegen +10). De wedstrijden van deze twee clubs zullen dan ook uitgezonden worden door respectievelijk Sky en de BBC. Doordat er geen degradatiestrijd of kampioenspot is, zullen er geen wedstrijden op zondag worden gespeeld.

Crystal Palace v Nottingham Forest

QPR v Leeds United

League One

Ook hier is al veel beslist. Bovenin is Brighton kampioen en er moet een wonder gebeuren, wil Southampton niet meegaan. The Saints staan drie punten voor op Huddersfield en het doelsaldo (+46 tegenover +27) van Southampton is ook zoveel beter. De play-off deelnemers zijn ook al bekend (Huddersfield, Peterborough, MK Dons en Bournemouth), terwijl onderin Swindon, Plymouth en Bristol Rovers (kunnen het nog wel halen, maar het doelsaldo is een drama) al gezien zijn. Alleen de laatste degradant is nog niet zeker. Daar strijden drie clubs om, om dat niet te worden: Notts County met 49 punten (doelsaldo -14), Walsall met 48 punten (-17) en Dagenham & Redbridge met 47 punten (-13).

De enige drie wedstrijden die nog ergens om gaan zijn toevallig allemaal tussen een van de topploegen en de drie onderin. Maar wie weet kunnen er wonderen gebeuren. Brighton is al weken aan het prutsen, dus ik verwacht Notts County het wel halen. In de andere twee potten denk ik dat de thuisploeg wint. Mijn tip voor degradatie is dan ook, hoe jammer ik het ook vind, Dagenham & Redbridge. Hieronder de wedstrijden waar nog iets op het spel staat op zaterdag:

Notts County v Brighton

Peterborough v Dag & Red

Southampton v Walsall

League Two

Eigenlijk is League Two nog de enige divisie waar nog meerdere dingen op het spel staan. De kampioensstrijd is nog niet beslist, er is nog een rechtstreekse promotieplek te vergeven, er zijn nog altijd twee play-off open en er moet nog één club (naast Stockport County) degraderen. Het kampioenschap gaat tussen Chesterfield en Bury. Qua doelsaldo staan ze gelijk, dus wint Bury en verliest Chesterfield, dan is Bury kampioen. In alle andere gevallen zijn dat The Spireites. Belangrijker is de strijd om die derde en laatste promotieplek. Wycombe staat één puntje voor op Shrewsbury, maar heeft een minder doelsaldo. Wycombe moet dus gewoon winnen, om nergens afhankelijk van te zijn.

Ook belangrijk voor promotie zijn de play-offs. Buiten Wycombe/Shrewsbury is alleen het piepkleine Accrington Stanley al zeker van een plekje in het toetje. De laatste twee plekken worden verdeeld onder drie clubs met allemaal 68 punten. Qua doelsaldo lijken Torquay (+23) en Stevenage (+17) de beste papieren te hebben. Zaak voor Gillingham (+12) om zelf te winnen in en tegen Chesterfield en dan maar te hopen. Onderin gaat het tussen Lincoln met 47 punten (en een doelsaldo van -33) en Barnet met 45 punten (en -20).Kan Barnet voor het tweede jaar op rij een “Great Escape” doen? Het zou een wonder zijn, als je ziet waar ze in de winter stonden.

De wedstrijden waar het nog om draait zijn:

Chesterfield v Gillingham

Rotherham United v Torquay United

Stevenage v Bury

Wycombe Wanderers v Southend United

Shrewsbury Town v Oxford United

Barnet v Port Vale

Lincoln City v Aldershot

10 Reacties op “Decision Day

  1. Ik ben niet zeker of dit klopt want het komt van HLN.be (de Belgische versie van The Sun: riooljournalistiek) maar QPR zouden voor de groene tafel nog punten kunnen verliezen wegens het opstellen van een speler die niet speelgerechtigd was. In dat geval zou dat de zaken in de Championship bovenin door elkaar kunnen gooien, al moet je alles wat HLN.be schrijft per definitie door een betrouwbare bron bevestigd zien voor er geloof aan te hechten.

    In League One hoop ik voor promotie voor MK Dons via de play-offs, en behoud voor Notts County. De oudste profclub ter wereld als ik me niet vergis (?) dus zou zonde zijn als die zakken. Dag & Red mag wat mij betreft ook het behoud verzekeren, Walsall heb ik niets voor of tegen terwijl Dag & Red als kleine club wel enige sympathie losweekt. Laat Walsall dus maar zakken.

    In League Two hoop ik vooral dat het zeer sympathieke Barnet (eigenlijk de club in Engeland waarvoor ik het meest sympathie heb sinds ik getuige was van hun doortocht op Old Trafford in de beker) zich weer redt. Wie dan promoveert is dan eigenlijk om het even, als Barnet zich redt ben ik al tevreden. Al zou het in de marge wel leuk zijn dat Accrington de grote(re) clubs een hak zet in de playoffs.

    Heb je enig idee wat er op Setanta of ESPN te zien is? Dat zijn namelijk de twee zenders die de Irish pubs hier in Barcelona hebben om Brits voetbal te tonen. Sky hebben de meeste pubs niet op enkele uitzonderingen na, de meesten doen het met Setanta en/of ESPN.

  2. Nerve-wrecking maar Barnet lijkt het weer te doen… Staan 1-0 voor tegen Port Vale terwijl Lincoln 0-2 achter staat. Een kwartier en blessuretijd te gaan nog. Lincoln zal allicht niet meer die achterstand ophalen, dus het is zaak voor Barnet om nog een kwartier die nul op het bord te houden of zelf de verlossende 2-0 te scoren. Fingers crossed…

    Gezien Torquay verliest momenteel en de andere twee playoff kandidaten gelijkspelen, lijkt ook Gillingham te mogen feesten. Maar as said, het zal me een zorg zijn wie die playoff haalt, als Barnet niet zakt ben ik al heel tevreden en voorlopig lijkt dat nog te gaan lukken ook.

    Gisteren Anderlecht uit koers geslagen voor de titel, vandaag Barnet het behoud, en morgen Mallorca het behoud??? Als dat allemaal lukt is het qua voetbal een topweekend geweest voor mij. Come on Barnet!!

  3. The Bees are staying up!!🙂 Vreemd dat de Lincoln City site een uitgebreid matchverslag al online heeft terwijl op de Barnet site niets opmerkelijks staat op een enkel zinnetje “staying up” na. Misschien is de webmaster mee de kroeg ingedoken om te feesten?

    Leuk ook dat Notts County er in blijft in League One. Ik had liever Dag&Red er in zien blijven dan Walsall, maar nog een “great escape” naast Barnet was allicht iets té veel gevraagd voor de voetbalgoden.

    Morgen Mallorca en Vanspor die het behoud verzekeren en het is helemaal een feestweekend (al heb ik bij beiden een beetje een slecht voorgevoel)

  4. Ze flikken het gewoon weer! Wat een einde. Toch wel een beetje balen dat ik er dit keer niet bij was.

  5. Ik hoop beelden op YouTube te vinden. Ik vind Barnet 1 van de leukste clubs van het UK (misschien wel dé allerleukste) en het is gewoon geweldig dat ze het weer redden. Al hoop ik wel dat ze nu eens versterking halen zodat ze volgend seizoen eens niet tot het laatst moeten wachten om zich te redden. Want dit is slecht voor het hart en bloeddruk voor iedereen die ietwat sympathie voor Barnet heeft. Als je ergens een filmpje online zou vinden van de wedstrijd van Barnet, zeker online zetten!

    PS: mijn weekend toch afgesloten met een valse noot: Vanspor degradeert. Balen, want twee seizoenen geleden werd promotie naar de tweede afdeling verhinderd door puntenaftrek omdat de fans zich té uitbundig gedroegen, zelfs voor de Turkse politie. Maar goed, ik wil niet teveel klagen. In Engeland zaten de resultaten (Barnet op kop) mee, Anderlecht ligt uit de titelrace en Mallorca is nu echt wel quasi zeker vh behoud.

    Er staat op de Barnet site geloof ik trouwens een blog-post van Barnet-icoon Grazioli: http://www.barnetfc.com/page/LatestNews/0,,10431~2353391,00.html

  6. Vrij zielig, die afgunst t.o.v. Anderlecht.

  7. Niets zieligs aan, niets zieliger in elk geval dan sommige mensen die dan weer Standard of Club Brugge niet kunnen luchten. Trouwens, afgunst = jaloezie, en ik zie niet in waar ik bij Anderlecht jaloers op zou moeten zijn. Afgunst of antipathie is een wereld van verschil, en bij Anderlecht voel ik enkel antipathie. Waarom? De houding van de fans die arrogantie benadert (altijd de besten willen zijn en al van crisis spreken als men “slechts” derde eindigt), het bestuur dat neerkijkt op kleinere clubs en via financiële compensaties de competitiehervormingen en playoffs doordrukt tegen de wens van zowat 80% van voetbalminnend België in, de hele sfeer bij en rondom de club bevalt me gewoon niet. Ik zie niet in waar ik jaloers op zou moeten zijn ; de club is gewoon erg ver verwijderd van wat ik waardeer in clubs. Het is de tegenpool van wat ik aangenaam vind aan voetbalclubs. Meer moet daar niet achter gezocht worden, en ik zie niet in wat daar zo anders aan is dan mensen die dan weer pakweg Club Brugge niet zo sympathiek vinden …

  8. Het is carrément zielig dat een volwassen persoon (allez, daar ga ik van uit) een topweekend heeft als een gehate voetbalclub uit titelkoers geslagen wordt.

    Bovendien kan je het niet laten om te pas en te onpas te zeiken over Anderlecht als een koe met blaasproblemen.

    En ja, dit seizoen is een kutseizoen, maar niet omdat we 3de eindigen, maar omdat het aangeboden voetbal op geen kloten trekt.

    Ik zit qua mooi voetbal op mijn honger sinds het 2003-2004, toen we een mooie CL campagne speelden (1 goal tekort voor plaatsing) en met swingend, aanvallend voetbal de titel binnenhaalden.

    Sindsdien konden we enkel genieten van enkele hoogstandjes en geniale ingevingen van toptalenten (Zetterberg, Kompany, Wilhelmsson, Biglia & Lukaku), maar een deftige spelsysteem of zelfs (de afgelopen 3 seizoenen) het aanvallende voetbal bleven uit.

    Integendeel, absolute non-voetballers als Vanderhaeghe, Van Damme, Deschacht & Wasyl werden verheerlijkt. Niet alleen door de technische staf, maar jammer genoeg ook door het publiek, dat meer en meer aan het verboersen is en kickt op zeges & titels zonder oog te hebben voor het academische spel.

    De ware Anderlecht fan zit meer en meer op zijn honger en haakt af.

    Dàt is wat er gebeurt, en niets anders.

    Neem dat maar aan van een 35-jarige die al 23 jaar gaat kijken, 16 seizoenen een abonnement heeft (na dit seizoen niet meer) en sinds ’97 Europees meegaat.

    Oh ja, een 35-jarige die het geen kloten kan schelen wie er nu kampioen speelt, ook niet liever Genk, Gent, Lokeren of Westerlo dan Standard of Club Brugge: als het mijn club niet is, dan interesseert het me hoegenaamd wie wel.

  9. Hoewel we offtopic gaan op een site over Brits voetbal: ik “haat” Anderlecht niet, daarvoor relativeer ik het voetbal veel te veel. Ik heb mijn club meermaals zien degraderen. Jammer, maar de wereld gaat voort en ik ga er mijn slaap al lang niet meer om laten. Vroeger als jonge tiener kon ik nog geloven dat voetbal 1 van die belangrijkste dingen was, dat stadium ben ik al heel lang voorbij. Ik haat geen enkele ploeg. Noem het een plagerige rivaliteit of gebrek aan sympathie voor sommige clubs, meer niet. Voor haat hoort geen plaats te zijn bij een volwassen fan. Dus topweekend? Als ik zie dat Anderlecht verliest is dat even een glimlach, meer niet.

    Het lijkt er eerder op dat behoorlijk wat Anderlecht fans zelf moeite hebben met relativeren. Anders zou het taalgebruik op diverse fora vanwege Anderlecht fans wat beleefder zijn (jij houdt het met enkele “klote”s nog beschaafd vergeleken met wat sommige anderen posten op diverse sites) ; er lijkt behoorlijk wat frustratie in te zitten. Ondermeer vanwege het slechte voetbal. Maar ondermeer het kicken op het overspelen van de tegenpartij en het altijd de besten willen zijn (champagnevoetbal) is iets waarom de mentaliteit van Anderlecht mij niet bevalt. Meer dan lichte antipathie moet je er niet achter zoeken, ik laat al lang mijn slaap niet meer om eender welk resultaat, dat stadium ben ik voorbij.

    PS: het Anderlecht bestuur van vandaag is nog acceptabel. Niet dat ik er spontaan vrienden mee zou worden, maar het is al een hele verbetering vergeleken met de malafide Constant Vanden Stock en de (qua voetbal erg begaafde, dat geef ik gerust toe) politiek erg foute Michel Verschueren. Zijn uitspraken over jongeren en minderheden (ik herinner me nog enkele homofobe uitspraken en enkele uitsprake over legerdienst) zijn zaken waar ik ook erg op afknapte. Zo ontwikkel je een zekere antipathie voor een club als je al die elementen bij elkaar legt.
    Maar gebruik niet het woord “haat”, wie het voetbal ietwat kan relativeren zal nooit een club haten. FYI, mijn vader en diverse goeie vrienden van me, zijn Anderlecht fans. We plagen elkaar wel eens rond de resultaten van elkaars clubs, maar we trokken ook in een erg aangename sfeer samen naar zowel het Vanden Stockstadion als het Albertpark. Wie clubs haat in de letterlijke zin van het woord, moet dringend eens het voetbal algemeen in vraag stellen.

  10. PS: excuses als mijn woordkeuze de indruk geeft dat ik dans op het graf van andere clubs (spreekwoordelijk) maar dat is “figure of speech”. Wie denkt dat ik letterlijk feestweekends heb als Anderlecht verliest of als mijn eigen club wint, zit er naast. Dat “topweekend” waar ik het over heb moet je dan ook lezen als “een weekend waar het qua resultaten allemaal meezit”. Maar had het nu net andersom geweest, dan was dat ook niet meer dan een seconde “merde” en that’s it. Ik relativeer het allemaal echt wel meer dan dat ik clubs ga verwensen.

Geef een reactie

