Dutch Owl #3

Even leek het verkeerd te gaan met Sheffield Wednesday, maar dankzij opeenvolgende overwinningen zijn ze zo goed als veilig. Mooi, want het begint er steeds meer op te lijken dat er volgend jaar weer een Steel City derby zal gaan plaatsvinden. Dit jaar waren er weinig hoogtepunten voor The Owls of het moet de redelijk goede run in de FA Cup zijn. Ik was bij de eerste pot in Southport, maar Dutch Owl was aanwezig bij de latere wedstrijden. Hieronder zijn belevenissen in Bristol en Birmingham.

 Bristol City 0 Sheffield Wednesday 3, 08/01/2011

“Ik ben nu al een tijdje in Engeland en heb een seizoenkaart van Wednesday, maar nog nooit ben ik met de Owls op reis geweest. Op 8 januari zou dat gaan veranderen, want de FA Cup wedstrijd tegen Bristol City stond op het programma. Ik besloot pas de dag ervoor om half twaalf ’s avonds te gaan en een groot voordeel aan Engeland is dat zoiets kan. Geen gekke combi of meer van dat soort fratsen; gewoon gaan en een kaartje bij de kassa kopen.

Het was vroeg dag, die zaterdag. Al om zeven uur vertrokken we richting Bristol. Dat was zo vroeg, omdat we dan al vroeg in de pub konden zitten. Vanaf een uur of tien tot twee was het bal in de pub. We hadden weinig hoop dat we een resultaat zouden halen in deze wedstrijd, dus dan moet je er maar leuke dag van maken op andere vlakken. Bristol City had net twee topploegen in de Championship verslagen en wijzelf waren totaal uit vorm.

Het eerste dat me opviel, toen ik Ashton Gate binnenliep, was dat het zo klein was. Ik ben Hillsborough gewend en als je dan ergens anders komt, valt het pas op hoe groot ons stadion is. Ik was niet de enige die dat vond, want we zongen ‘ I got a shed, as big as this. It got a door and a window. I got a shed as big as this.’ Zo’n uitwedstrijd is toch wel genieten. De sfeer was echt zo geweldig. Echt iedereen leeft mee en je kunt lekker staan en zingen.

Op het veld werden we helemaal weggespeeld. We mochten onze handjes dichtknijpen dat het slechts 0-0 stond bij rust. Gek genoeg was het de tweede helft helemaal omgedraaid. Teale en Mellor scoorden en ineens stond het 0-2. Daarna kon het uitdagen van David James beginnen. Lekker over England’s Number One zingen en over zijn panty’s. Hij had namelijk net zo’n lange onderbroek als Robben aan. Uiteindelijk werd het zelfs 0-3. Totaal onverwacht wonnen we in Bristol.

Op de weg terug stopten we nog bij een pub om wat te gaan drinken om de winst te vieren. We waren allemaal zo blij, want het was totaal niet verwacht. Om de dag helemaal goed af te maken, won ik in die pub ook nog een potje darts. Mijn eerste away day met de Owls was in ieder geval een mooie ervaring. Ik begin ook steeds meer mensen bij de club te kennen, dus ik voel me er steeds meer thuis.”

Birmingham City 3 Sheffield Wednesday 0, 19/02/2011

“Na de overwinning tegen Bristol City, wonnen we thuis met 4-1 van Hereford. In de vijfde ronde (de laatste 16), rolde Birmingham City ineens uit de koker. Een uitwedstrijd tegen een club in de Premier League, daar wilde ik natuurlijk wel bij zijn en ik was niet de enige. Alle 4200 kaartjes die we van Birmingham kregen waren in no time uitverkocht en gelukkig had ik er eentje van. We speelden destijds nog altijd bagger, dus veel vertrouwen was er niet.

Birmingham ligt een stuk dichterbij dan Bristol, dus ditmaal vertrokken we pas om 9 uur. Het was mijn laatste Wednesday pot, voordat ik twee weken naar Nederland vertrok. Ik beloot het er goed van te nemen. Voor de wedstrijd gingen we lekker bieren met een hoop andere Wednesday-fans. De stemming zat er daardoor al goed in, voordat we richting het stadion vertrokken. De opkomst van de Birmingham-fans viel me trouwens tegen. Er waren maar 10000 man van die club.

De wedstrijd zelf was niet veel, want al snel was duidelijk dat we geen kans zouden maken. Gelukkig deed dat niets af aan de sfeer. Zelden heb ik meegemaakt dat die zo goed was. In de rust leek het zelfs wel een Rowwen Hèze concert, want het bier en de pies vlogen overal door de lucht. Het was echt geweldig om dat mee te maken. We verloren uiteindelijk met 3-0, maar tot de laatste minuut was het één groot feest in het uitvak. Schitterende ervaring om mee te maken.”

Geef een reactie

