Football League Trophy

Ik ben een groot liefhebber van bekervoetbal. De derde ronde van de FA Cup is voor mij het summum van het voetbal. Daar kan geen finale op het WK of in de CL tegenop. Zelfs het openingsweekend van het Engelse voetbal kan er niet tegenop. Maar in de UK zijn ze dol op bekers. Het kan me ook niet obscuur genoeg zijn. De Watney Cup blijft mijn favoriet, maar is helaas P-P. Vandaar dat ik nu vooral fan ben van de ALBA Challenge Cup in Schotland. Een andere obscure beker is de Football League Trophy, tegenwoordig vanwege de sponsor de Johnstone Paint Trophy genoemd. Deze zondag is de finale daarvan op Wembley, dus genoeg reden om deze beker onder de loep te nemen.

De Football League Trophy is helemaal niet zo’n oude beker. Pas in het seizoen 1983/1984 werd die ingevoerd. Dit omdat de kleinere clubs dan ook een keer een prijs konden pakken en een kans hadden om op Wembley te spelen (play-offs bestonden nog niet). De beker was exclusief bedoeld voor clubs uit de Third & Fourth Division, de tegenwoordige League One & Two. In totaal hadden er dus 48 clubs kans op die beker. Uitzondering waren de seizoenen 00/01 t/m 05/06, toen er werd besloten om ook een aantal Conference-clubs mee te laten doen. Overigens hebben die nooit veel gepresteerd en dan ook nooit de finale gehaald. Ach ja, het was mooie opvulling.

De beker heeft ook geweldige sponsornamen gehad. Het eerste jaar was het gewoon Associate Members’ Cup, maar daar kwamen er namen van bedrijven voor in de plaats. Zo heeft de geweldig lelijke gehad. Kijk en geniet, want hier een opsomming van de verschillende namen voor deze beker: Freight Rover Trophy, Sherpa Van Trophy, Leyland DAF Cup, Autoglass Trophy, Auto Windscreens Shields Trophy, LDV Vans Trophy en Johnstone’s Paint Trophy. Dat is toch wel genieten. Ten tijde van de Auto Windscreens Shields Trophy was de beker ook een autoraam. Dat kun je niet eens verzinnen, maar de spelers waren blij met dat afzichtelijke ding. Kijk hier de mannetjes van Grimsby maar eens glunderen.

Ik heb zelf ook een verleden met deze beker. In 2006 was ik namelijk bij de finale in Cardiff (Wembley werd verbouwd en dus moest ook de finale van deze cup uitwijken). Swansea speelde die dag tegen Carlisle en dat was mooi. De spelers van Swansea waren na afloop flinke sneren richting Cardiff aan het uitdelen en dat werd niet echt gewaardeerd. Ik vond het best een leuke happening. Dit is ook echt zo’n beker die pas interessant wordt als de regionale finales worden gespeeld en bij de finale zelf pas echt gaat leven. De afgelopen jaren namen enkele clubs gigantische aantallen fans mee. Bristol Rovers zo’n 35.000 in 2007, Luton 40.000 in 2009 en afgelopen seizoen kwamen er ook 30.000 mensen mee vanuit Southampton.

Komende zondag staan er met Brentford en Carlisle United twee clubs met ervaring in de finale. The Bees haalden tweemaal eerder de finale, maar wonnen nooit. Voor Carlisle is dit de zesde finale (een absoluut record) in deze cup en slechts éénmaal wonnen de Cumbrians. Als ze morgen winnen evenaren ze het record, want geen club won deze beker vaker dan twee maal. Als je objectief kijkt, is de finale van 1988 de mooiste uit de geschiedenis. In de finale stonden de twee founder members Wolves en Burnley tegenover elkaar en met meer dan 80000 toeschouwers was dit echt een topaffiche. Wolves won met 2-0. Morgen verwacht ik niet zoveel man, maar toch zal ik de wedstrijd met interesse volgen. Zowel Brentford als Carlisle gun ik wel een prijsje.

Een Reactie op “Football League Trophy

  1. Leuk als traditie en als uitje, maar als we het nuchter bekijken stelt bekervoetbal eigenlijk weinig voor om de waardeverhoudingen tussen clubs te zien. De factor geluk met de loting speelt daarbij een te grote rol. Het is dan ook ergens wat absurd dat men uit de bol gaat voor het winnen van een trofee waar geluk evenzeer of misschien wel meer een rol speelt dan kunnen.

    Ik ben desondanks ook altijd een liefhebber van bekervoetbal geweest, doch dat is de laatste jaren sterk afgenomen. Zowel de Europese bekers, de Belgische beker, … zijn afgrijselijk verkracht met al die geleide lotingen en voordelen voor grote clubs. In die mate dat mijn interesse enorm gezakt is en dat mijn favoriete club wat mij betreft de beker gewoon mag overslaan wegens oninteressant. Het zou me plots weer allemaal opnieuw boeien moest men het Duitse en Franse systeem overnemen waar er geen beschermde clubs of reekshoofden zijn en juist een zeker voordeel (thuis spelen) aan de kleinere clubs gegeven wordt. In die zin is een obscure beker als die Johnstone’s Paint Trophy dan ook stukken boeiender dan die veel beroemder bekertoernooien waar de charme grotendeels verdwenen is dankzij de beschermde status en geleide lotingen.

    Wat mij betreft mag Brentford die beker morgen wel winnen. Zo kunnen ze eindelijk eens wat in de trofeeënkast zetten.🙂

    Overigens had je in Belgie ook een enorm leuk aanbod aan obscure bekertoernooien. Beker van Limburg, Beker van Vlaanderen, Trofee Ludo Coeck, Beker der Denderstreek, en mijn favoriet de Beker van de Rozenstreek (die zou iedereen toch in de prijzenkast willen vanwege die poëtische naam?). Helaas bestaan die bekers niet meer. Commerciële belangen maken het voetbal meer en meer kapot. Hopelijk blijven enkele van die kleinere bekertoernooien overeind, al zou het nog mooier zijn als men die sponsornaam zou vervangen door de originele naam. En ik zou graag de Europacup II (Beker der Bekerwinnaars) terugzien, dat was altijd geweldig.

Geef een reactie

