Voetbal City Trip

Soms baal ik wel eens dat ik zelf sommige dingen niet heb verzonnen. Zo had ik wel de uitvinder van internet willen zijn, maar Al Gore was me voor. Kijk het idee om een stel marginale jongeren op vakantie te laten gaan en dat te laten filmen is al oud, maar RTL heeft dat weer uitstekend uitgemolken met “Oh Oh Cherso/Tirol”. Pas geleden kwam me weer iets ter ore dat ik zelf wel had willen bedenken. Er is namelijk een paar weken geleden een echte voetbalkrant over Engels voetbal uitgebracht onder de naam Voetbal City Trip.

 Het idee is afkomstig uit de koker van het Zwolse duo Vincent de Vries en Michiel Holsheimer, beide journalisten van beroep. Zelf zijn het ook fervente Engelandvaarders en het viel ze altijd op dat er veel landgenoten ook de oversteek maakten om voetbal te vincken. Alleen al op de boot naar Newcastle stappen iedere week 700 Nederlanders om de oversteek te maken om Newcastle United of Sunderland te vincken. Het is dan ook niet gek dat de allereerste krant gaat over de voetbalstad Newcastle, maar ook Sunderland wordt niet vergeten.

Andere voetbalsteden zullen in de toekomst volgen, want het staat in de planning om in de toekomst ook edities over Liverpool, Manchester en Londen uit te brengen. Allemaal steden waar veel Nederlanders wekelijks naartoe trekken om zich te laven aan het Engels voetbal. Of Woking al op de shortlist staat om een eigen voetbalkrant te krijgen, weet ik niet. Het zou een gat in de markt zijn. Misschien dat ik die wel uit ga brengen, want er komen iedere dag meer Dutch Cards bij.

De krant zal niet alleen over voetbal gaan, maar ook over de steden zelf. Wat zijn de beste plekken om te gaan stappen? Waar kun je lekker eten? En wat is er allemaal te zien in de stad? Hiervoor hebben ze locals ingeschakeld. In het geval van Newcastle komen Tim Krul en de vriendin van Boudewijn Zenden aan het woord met tips over de stad. Niet alleen is er de krant, maar er is ook een nieuwsbrief en een website om de boel actueel te houden. De krant zal namelijk om de tien weken verschijnen.

De verspreiding van de krant zal gaan via DFDS Seaways, de bekende ferrymaatschappij die veel Nederlanders naar Newcastle brengt. Die heeft er ook voor gezorgd dat de krant gratis verspreid kan worden onder de mensen die voor het voetballen naar de overkant gaan. De bedoeling is dat aan het begin van het komende seizoen ook de editie Liverpool op de markt komt. Daarna zal in januari 2012 ook de Londense editie op de markt komen en een half jaar later de krant over Manchester. Zelf hoop ik dat er nog ooit eentje over Glasgow komt, want dat is voor mij nog altijd dé ultieme voetbalstad.

7 Reacties op “Voetbal City Trip

  1. Al Gore heeft de opwarming van de aarde uitgevonden, maar ook het net?
    Linkt vanuit je blog lijkt niet te werken.

  2. Het web protocol met de http:// is bedacht door twee mensen, waaronder een Belg. Toch iets waar we als Belgen trots op kunnen zijn: 1 der beide uitvinders van het web was een Belg. Of de andere Gore was betwijfel ik sterk, anders was dat al lang common knowledge bij iedereen.

    Los daarvan: zo een krant is erg leuk maar de vraag is vooral wie de kosten op zich neemt daarvoor? Ik heb al vaker ideetjes gehad voor publicaties, maar eens je het prijskaartje ziet gaat het doorgaans al snel bergaf met de zin om het te doen. Je passie beleven is 1 zaak, er aan bankroet gaan gaat me echter net iets te ver. Maar zo een groundhopper krant is uiteraard geweldig, enige bemerking: waarom enkel Engeland? Een groundhoppingkrant met specials uit heel Europa zou ik geneigd zijn elke editie van te kopen. Als het enkel om het UK gaat ben ik niet geneigd er een exemplaar van in huis te halen. Voor mij zijn de Zuid-Europese competities en Oost-Europese stadions nog altijd boeiender, en bovendien zal zo een krant allicht vooral de grote Premiership clubs belichten zonder veel aandacht aan veel interessanter stadions uit de lagere reeksen.

  3. Per week 700 man met de boot om naar Newcastle of Sunderland te kijken ??? Dat lijkt me stug, zoveel komen er zelfs bij United of the Londense clubs niet. Ik ben daar ook nog nooit Nederlandsers tegengekomen. Op een jeugdteam van Nieuwerkerk a/d IJssel na dan dat vorig jaar een wedstrijdje bij Sunderland had gespeeld. En op de fameuze Hans de Roon (oprichter van The Continetals) na ken ik ook helemaal geen Nederlandse Geordies of Mackems…

  4. Erik, ik kan je verzekeren dat die 700 er wel zeker zitten. Sterker nog, voor het duel Newcastle-Manchesters Utd hebben zelfs al bijna 1200 Nederlanders zich bij DFDS aangemeld.

  5. Ik vind dit echt heel bizar. Nu is Newcastle-United verschoven ivm de FA cup semi final, dus dan moeten al die Nederlanders straks op een disndag of woesndag naar Newcastle !

  6. Mijn zus was laatst naar Newcastle-Liverpool geweest. Ook ruim 1000 man mee op de boot voor die wedstrijd.

    En Mackems zijn er wel in Nederland. Kijk maar eens naar de vlaggen in De Kuip.

  7. Dat is het idee van uitvindingen😉 andere zouden altijd willen dat ze het verzonnen hadden. Bedenk maar eens wat de paperclip opgeleverd heeft.

Geef een reactie

