De Woensdagfoto: Hampden Park

5 Reacties op “De Woensdagfoto: Hampden Park

  1. William van Holsteijn

    Deze foto moet gemaakt zijn vlak vóór de verbouwing tot het stadion zoals het er nu uitziet. Er was namelijk bovenop deze stand nog een aparte tribune en die ontbreekt op deze foto. Met andere woorden Hampden Park zoals op deze foto moet echt een tijdelijke situatie geweest zijn. Ik ben in die oude staat nog in dat stadion geweest en dat voor de stadionliefhebbers echt een juweeltje.
    Zoals het er nu uitziet ziet het er niet uit!

  2. Volgens wat ik me herinner zijn er op Hampden ooit een 120000 toeschouwers geweest voor een wedstrijd, dat moet zowat een record zijn. Was wel erg lang geleden en ik kan me zo uit het hoofd niet herinneren voor welke wedstrijd dat was. Het Scottish Football Museum net naast het stadion zou je ook moeten vincken als je toch op Hampden bent🙂

    In zekere zin absurd dat Queens Park daar nu speelt voor minder dan 500 fans, al kan het nóg gekker: Istanbul Buyuksehir Belediyespor speelt in het 80000 plaatsen tellende Atatürk Olympisch Stadion en speelt voor gemiddeld een 50-tal fans … Ach ja, rariteiten moeten er ook zijn.

    • Het record op Hampden Park staat op 149.000 en nog wat voor een pot tussen Schotland en Engeland. Twee jaar geleden heb ik daar een rondleiding genomen en meteen het museum bezocht. Erg leuk trouwens. Eigenlijk is het niet zo gek dat Queen’s Park er speelt, want het is natuurlijk het eigenlijke stadion van die club.

  3. Dat misschien wel, maar Queens Park zal wel niet over dermate veel ponden beschikken om zo een groot stadion te onderhouden terwijl ze allicht evenzeer maar weinig opstrijken uit de ticketverkoop aan die gemiddeld 500 fans. Let wel, ik heb het wel voor Queens Park, dus ik hoop dat die nog lang kunnen blijven bestaan. En als rariteit is zo een leeg stadion ook leuk. Voor de statistici: Istanbul BB – Hacettepe twee jaar geleden werd in het 82000 plaatsen tellende Atatürk Olympiat gespeeld voor ca 20 mensen, en dat waren allen clubbonzen. Er kwam letterlijk geen enkele echt betalende fan op af. Dat moet een record zijn, zeker gezien de capaciteit (82000) van het stadion. Istanbul BB is sindsdien toch een beetje mijn nr 2 geworden in Turkije (na het onbedreigde Vanspor)

  4. PS: die toeschouwersaantallen bij die Schotland-Engeland is wellicht ook een Europees record of zelfs wereldrecord? Behalve een volgepakt Maracana stadion in Brazilie kan ik niet meteen indenken dat er stadions bestaan waar zowel plaats is voor meer dan 149000 én waar ook nog eens voldoende mensen op zouden afkomen. Strahovstadion in Praag was ook groter, nog groter dan Maracana zelfs geloof ik. Maar het voetbal in Tsjechoslowakije was nu niet van dat niveau dat ze zo een stadion ook zouden gevuld krijgen voor de doorsnee voetbalpot. Zou me dus niet verbazen dat die Schotland-Engeland een record is qua aantal toeschouwers.

Geef een reactie

