The Stockport County & Manchester City rivalry II

Na gisteren een stuk over de rivaliteit tussen Stockport County en Manchester City te hebben geplaatst, was ik wel benieuwd naar hoe de fans van Stockport over de rivaliteit met City denken. Ik vond Stockporter Liam bereid om eens wat dieper op de materie in te gaan. Hoe is het om Hatter te zijn in Stockport en hoe zijn die verhoudingen met Man City precies? En hoe voelde het om een paar keer de baas te zijn over City?

Hoe moet ik de verhoudingen in Stockport zien? Is het ongeveer 50/50 wat betreft Stockport- en City-fans?

“Nee, het contingent City-fans is veel groter. Wij trekken ongeveer 4000 toeschouwers iedere week, maar in Stockport is het aantal seizoenkaarthouders van City misschien wel drie keer zo groot. Daarnaast heb je hier ook heel veel fans van Manchester United, dat wordt wel eens over het hoofd gezien. In de tijd dat ik naar school ging, was Stockport County pas de derde club qua populariteit en ik dat is nog altijd het geval. Aan de ene kant wel logisch, want vooral op schoolpleinen heb je veel te maken met groepsdruk en Stockport is niet al te succesvol natuurlijk. Als Hatter werd je dan op maandag vaak uitgelachen, als Stockport weer eens kansloos had verloren.”

Dat er ook veel United-fans in Stockport wist ik niet. Hoe komt het dan dat de aversie van Stockport-fans zich vooral richt op City en niet United?

“Vroeger waren City en United zowat gelijkwaardig, maar de laatste decennia is United veel succesvoller. Waar de Stockportse United-fans iedere keer konden opscheppen over hun prijzenkast, was dat voor de City-fans onmogelijk. Vandaar dat die zich meer op ons Stockport County-fans gingen richten. Niet alleen ik, maar heel veel mede-Hatters werden met name door de City-fan gekleineerd en belachelijk gemaakt. De United-fans deden dat een stuk minder, want die hadden vooral oog voor City. Gevolg was dat wij Stockport-fans een enorme hekel aan Man City en haar fans kregen. Met United hadden we gewoon niets.”

Zijn er nog meer dingen waar Hatters zich aan ergeren bij City?

“Ik heb een enorme hekel aan City-fans uit Stockport die zeuren over het feit dat veel United-fans niet uit Manchester komen. Ik wijs ze dan graag op de ironie van die uitspraak, omdat ze zelf ook niet uit Manchester komen en ze dus ook niet hun lokale club steunen. Dat gepraat over dat alle City-fans uit de omgeving van de stad komen, is sowieso heel irritant. Procentueel gezien heeft City zeker meer fans uit Manchester, maar het absolute aantal seizoenkaarthouders uit de stad zal ongeveer gelijk zijn. Het is echter wel een punt waar de City-fans graag over praten.”

En dan kom je elkaar ineens tegen in 1997, door de val van City en jullie opmars. Hoe was dat?

“Het was onwezenlijk. Vooral toen we ze in de eerste wedstrijd helemaal van de mat tikten. We stonden na een half uur al met 3-0 voor. We werden helemaal gek van vreugde en spontaan brak er een anti-City lied uit: ‘City, there’s nothing you can do, you’re going down to Division Two. You won’t win a cup, you won’t win a shield, your next derby is Macclesfield.’ Het leek wel een droom. Het was een totale vernedering van City die dag. Ik heb zelden met zoveel trots mijn County-sjaal gedragen als die maandag erop. Je zag de City-fans met walging naar die sjaal kijken, terwijl ze door de United-fans belachelijk werden gemaakt vanwege die nederlaag tegen ons.”

Uiteindelijk degradeert City daadwerkelijk dat seizoen. Veel blijdschap bij Stockport County zeker?

“Het was vooral surrealistisch om een divisie boven City te spelen. Erg bizar. Iets wat je nu niet kunt voorstellen, maar destijds eigenlijk ook niet. In de hele geschiedenis was dat nog nooit gebeurd. Na een jaar waren ze weer terug en toen versloegen we ze op Maine Road. Op zo’n moment denk je even dat je droomt, maar daarna barstte er een gigantisch feest los. We werden door de City-fans bekogeld met munten en flessen, maar dat kon de feestvreugde niet verpesten. Wat hebben we gefeest die avond. Winnen op Maine Road, dat was toch wel heel onwerkelijk.”

In 2002 versloegen jullie ze, totaal onverwachts, opnieuw. Een mooie laatste derby?

“We waren dat seizoen zo ontzettend slecht, dat we halverwege maart al gedegradeerd waren. Terwijl wij stijf onderaan aan het wegrotten waren, was City met twee vingers in de neus op weg naar het kampioenschap. Ze kwamen naar ons toe met de zekerheid dat ze zo goed als zeker waren gepromoveerd. Door de posities op de ranglijst zaten er ook in de thuisvakken allemaal City-fans. Dat leverde kleine relletjes op, nadat City op 0-1 kwam. City bleef aandringen, maar kon geen tweede maken. Ineens kopte onze verdediger John Hardiker vijf minuten voor tijd de 1-1 binnen. Opnieuw waren er overal opstootjes op de tribunes. City wilde natuurlijk winnen en met moeite konden we het achterin dichthouden, totdat we er ineens uitkwamen met een counter. Opnieuw was het Hardiker die scoorde. Het stadion leek te ontploffen van vreugde. Gestolen overwinningen zijn natuurlijk de mooiste en dan vooral tegen City.”

Een nieuwe derby zit er voorlopig niet meer in, als ik zo naar de ranglijst kijk?

“De kans op een derby is tegenwoordig verder weg dan ooit. Terwijl we zelf aan het wegrotten zijn onderin League Two, speelt City voor een plekje in de Champions League. Ik ben bang dat we zelfs gaan degraderen naar de Conference. Het gaat zo ontzettend slecht met mijn club en degradatie kan wel eens het einde zijn. Je weet natuurlijk niet wat er de komende tien jaar gaat gebeuren, maar ik reken niet meer op een derby. Ik hoop maar dat jonge kinderen in Stockport nog altijd fan gaan worden van Stockport County in plaats van die twee clubs uit Manchester.”

6 Reacties op “The Stockport County & Manchester City rivalry II

  1. Goed om dit eens te lezen. Dit kan ik zeker gebruiken tegen die bittere mannen uit Stockport als ze het weer eens over onze Londense fans hebben.

  2. Wel triest voor ze dat ze uit de football league gaan waarschijnlijk. Ik vond hun stadion wel mooi uitzien. Echt typisch engels. Had daar graag een keer leuke wedstrijd een wedstrijd gezien.
    En ironie kan best leuk zijn. Als ik bij de Merseyside derby zit, zing ik ook altijd uit volle borst met de Evertonians mee; The city ours, the city is ours, F*** off to Norway, the city is ours. Dat geeft me altijd zoeen goed gevoel😀

  3. Gave vlag! Hoe lang ga je eigenlijk al naar Everton? En welke uitpotjes ben je geweest?

  4. Ik volg Everton al lang maar ben denk ik ergens in 2005 voor het eerst gaan kijken. Toen de ik de weg naar Goodison had gevonden ben ik al vaker geweest. Ben de tel beetje kwijt nu. Dit seizoen ben ik uit bij Spurs geweest en bij Liverpool. Maar dat is niet echt een uitwedstrijd te noemen aangezien je maar een park hoeft over te steken😉 Het gevoel wat ik met Evertonians heb in een pub voor en na de wedstrijd heb ik nergens anders. De sfeer is inderdaad steeds slechter geworden naarmate de prestaties beter. Maar ja je kan ook niet alles hebben in het leven.

Geef een reactie

