Swansea Jack

Na Pickles en de hond van Gus Mears, weer een trouwe viervoeter in dit theater (en dat terwijl ik meer een kattenliefhebber ben). Jack de labrador dit keer. Vanaf volgende week komt er een serie artikelen over de South Wales derby, dus ter voorbereiding alvast dit verhaal over Swansea Jack. Deze hond is namelijk de reden waarom de inwoners van Swansea “Jacks” worden genoemd. De fans noemen zichzelf ook “The Jack Army”, terwijl ze voor de Cardiff-fans “The Jack Bastards” zijn. De reden waarom deze hond zo legendarisch is geworden, is doordat hij het leven van veel mensen heeft gered.

Jack werd in 1930 geboren en na een jaar afgestaan aan ene William Thomas. Deze woonde in een bij de havendokken. Niet in een hip waterfront appartement, maar in een huisje dat bijna uiteen viel. Swansea was hard geraakt door de wereldwijde crisis en het havengebied van de stad was zowat de meest deprimerende plek van heel Swansea. Overal stonden lege loodsen, waren er boten aan het wegroesten en het enige vermaak daar kon je in de ruige pubs vinden. Dat waren echter drankholen waar je liever niet kwam, want één verkeerd woord of blik en je strot lag open. In dit gebied woonde Jack dus.

Er was weinig entertainment voor de kinderen in de vochtige, donkere huisjes rondom dit havengebied. Vandaar dat ze in de lente en zomer het water van de verlaten haven indoken. Levensgevaarlijk natuurlijk. De health en safety maffia zou er een hartverzakking van krijgen. Destijds heel normaal, want je moest wat als je jezelf wilde vermaken in dat deprimerende gebied. Jack vond het ook geweldig en speelde altijd met de kinderen en was een bekende figuur bij de bewoners van dit deel in Swansea. Jack bleek echter meer te kunnen, want voor de ogen van de buurt redde hij het leven van een kind dat ver was afgedreven. Doordat er zoveel volk het had gezien, was Jack de volgende dag het gesprek van de dag.

In 1935 had Jack al meer dan tien mensen gered en de hond was een legende geworden in de stad, die voortaan de naam Swansea Jack droeg. Iedereen kende hem en Jack was een symbool van hoop voor de totaal verloederde stad. In 1937 ging er dan ook een golf van afschuw door de stad, toen bleek dat Jack rattengif had gegeten en was gestorven. Meteen werd er een collecte gehouden, om een gedenksteen voor Jack te laten maken. Op 21 oktober 1937 werd er een hele ceremonie gehouden en werd Jack herbegraven. De hoop van de stad was dood, maar dankzij het monument en het feit dat de inwoners van de stad nog altijd Jacks worden genoemd, leeft zijn legende meer dan 70 jaar later nog altijd voort.

8 Reacties op “Swansea Jack

  1. Wat een grappig verhaal. Nooit gedacht dat die bijnaam door een hond kwam. Up the Jacks.

    • Het is me nog steeds niet gelukt om een reactie te krijgen van Swansea wat betreft de Vetch. Heeft die begeleider van de supportersvereniging geen contacten daar? Zelf ben ik sterk aan het twijfelen om te gaan. Iedereen heeft afgezegd, dus ik ben nog maar alleen over. Dat gaat dan wel wat duur worden met een auto huren en een hotel nemen. Aan de andere kant ben ik van alles aan het uitzoeken over deze derby en dat zorgt er weer voor dat ik flink zin heb in deze pot.

  2. Ik heb vrijdag nog uitgebreid met hem over Swansea staan te praten. Wat zijn contacten betreft zijn dat denk ik meer de ”Top Lads” van Jack Army dan iemand die voor ons the Vetch open kan krijgen. In Argentinie zou je met zulke supporters wel veel voor elkaar kunnen krijgen binnen de club maar in England en Wales is dat minder denk ik. Zaterdagavond is er wel een feest voor de supporters in een pub bij het stadion. Ik kan dan wel wat rondvragen daar. Wij hebben wel een goedkoop geusthouse gevonden. Singleroom 25 pond per avond. Huurauto €66,- maar dat delen we met zn 5en. Ga je trouwens met de auto of vliegtuig erheen?

    • Rondom The Vetch hangt het ook helemaal vol met CCTV. Ik ken iemand die heeft geprobeerd om erin te komen, maar dat was geen succes door al die camera’s.

      Vliegtuig. Ik ga daar ook een auto huren. Mijn vriendin gaat mee, dus dat wordt cultuur op zaterdag in Bath en zondag dan de wedstrijd. Ik moet alleen nog een ticket zien te krijgen, maar dat komt hopelijk wel goed.

  3. Dus je gaat niet meer naar de Devon derby? Ik ga het bij ons in de groep gooien om zaterdag naar Rovers – Brighton te gaan als we dan toch al in Bristol zijn. Mocht je niet gemakkelijk een ticket weten te krijgen dan kan ik dat wel voor je regelen denk ik. Ik zal mijn nummer wel naar je emailen.

    • Nee, geen wedstrijd op zaterdag. Dat was trouwens Exeter v Huddersfield. Rovers v Brighton zou ik zeker doen, als ik jou was. Ik vond de fans daar vrij fanatiek en ondanks de banden tussen Bristol City en Willem II, heb ik meer met de piraten. Gave shirts hebben die ook en je ziet Brighton, toch de koploper in League One.

      Ik ga de club nog eens bellen. Zou wel goed moeten komen, anders val ik je wel lastig.

  4. Ik ga je tip ook doorgeven aan mijn maten. Hoop dat de meerderheid instemt voor die match.
    Ik heb je net ook mijn nummer gemaild voor het geval dat. Maar denk dat het wel goed met je komt met al je ervaring😉

  5. Pingback: The South Wales derby #3: Swansea City | Doing the 116 Blog

Geef een reactie

