De Woensdagfoto: Shawfield Stadium

Hierboven een foto van het stadion waar ik het een paar dag geleden al over had tijdens mijn artikel over Clyde: Shawfield Stadium. Het voormalige stadion van Clyde bestaat nog steeds en is iedere donderdag-, vrijdag- en zaterdagavond te bezoeken. Er vinden dan namelijk hondenrennen plaats in het stadion. Aan de oude terracing is niets gedaan, sinds Clyde het stadion verliet. Het geeft je daarom een goed beeld hoe het voetbal in de jaren 50 moet zijn geweest. Een bezoekje aan Shawfield mag je met recht een ‘trip down memory lane’ noemen. Ooit, in 1908, zaten hier 52000 man in het stadion voor de wedstrijd Clyde v Rangers. Nu komen er hooguit een mannetje of zestig om naar de honden te kijken. In 1986 moest de club het stadion verlaten en wat zou het mooi zijn als Clyde hier volgend jaar weer terugkeer. Helaas is dat een droom, want de health & safety maffia zal dat nooit toelaten. De hondenracers interesseert het stadion niet veel. Zij hebben alleen de baan nodig en de hoofdtribune. De rest is langzaam aan het vergaan en zal er over een jaar of twintig helemaal door de natuur zijn overgenomen. Klik hier voor de hele fotoreportage over Shawfield.

14 Reacties op “De Woensdagfoto: Shawfield Stadium

  1. William van Holsteijn

    En dan te bedenken dat ik 29 jr geleden bij dit stadion kwam om foto´s te maken, bleek dat er nét een wedstrijd afgelopen was….! Maar ja, dat was nog in het pre-internet tijdperk.

    Was onlangs nog in Glasgow en ben toen naar Ibrox en Parkhead geweest. Shawfield, Hampden en Cathkin Park zijn de betemmingen als ik bij een Old Firm match ben wezen kijken!

  2. Dat is balen. Het lijkt me echt geweldig om in dat stadion een wedstrijd te zien.

    Glasgow is echt zo’n geweldige voetbalstad. Ik moet nog altijd een keer de Junior League grounds bezoeken daar, want daar zitten ook echt juweeltjes tussen.

  3. Toch nog een keer heen gaat, dat Shawfield. Clyde wil trouwens weg uit Broadwood, vorige jaar waren ze er bijna uitgegooid vanwege een huurachterstand, nu willen ze zelf weg omdat ze er niet genoeg geld kunnen verdienen. Zou een terugkeer naar Shawfield erin zitten?😉

    http://www.clydefc.co.uk/news/2010/12/09/3752/

    • Die eigenaar van Shawfield heeft geen interesse in een terugkeer van de voetbalclub, helaas. Hij had ook een aanbieding gekregen van de organistatie van de Commonwealth Games om het stadion te verkopen, maar dat weigerde hij ook. Het is een ontzettende rijke bookie en schijnbaar wil hij niet nog meer centen hebben.

  4. Oh, ik zie net dat je een heel stuk over de aanstaande verhuizing van Clyde hebt geschreven😛

  5. Heerlijke beelden. Het is niet reeel om te verwachten dat Clyde ooit terugkeert of Shawfield maar om te moeten spelen in het Nieuwegein van Schotland verdient zo’n club niet. Shawfield staat in ieder geval op de lijst voor komende zomer.

  6. Ja, anders kom je er niet in. Ik ken een aantal mensen die dat hebben geprobeerd en het zit potdicht. Ga je nog meer bezoeken als je daar bent of is het ook een gewone vakantie😉

  7. Hangt er vanaf.. heb niet veel tijd in Glasgow maar anders zou ik Partick bezoeken. Wat betreft Edinburgh: Hibs en Hearts heb ik al bezocht, maar ik heb weinig tot geen goede foto’s van Easter Road dus… Mocht je suggesties hebben voor stadions in Edinburgh.. graag. Het is dan wel een gewone vakantie, groundhoppen hoort daar gewoon bij.

    Wat betreft binnenkomen.. dat probleem ondervond ik bij The Vetch. Wat Erg jammer, want ga dat stadion nooit meer van binnen zien.

  8. Hangt er vanaf.. heb niet veel tijd in Glasgow maar anders zou ik Partick bezoeken. Wat betreft Edinburgh: Hibs en Hearts heb ik al bezocht, maar ik heb weinig tot geen goede foto’s van Easter Road dus… Mocht je suggesties hebben voor stadions in Edinburgh.. graag. Het is dan wel een gewone vakantie, groundhoppen hoort daar gewoon bij.

    Wat betreft binnenkomen.. dat probleem ondervond ik bij The Vetch. Erg jammer, want ga dat stadion nooit meer van binnen zien.

    • Als je toch naar Easter Road gaat, zou ik ook Meadowbank Stadium meepakken. Dat ligt er vlakbij en staat ook op de gevarenlijst. Voor de rest valt Edinburgh erg tegen qua stadions. Het oude stadion van Spartans had een leuke Main Stand, maar die is al een jaartje of tien weg.

      The Vetch is inderdaad net een gevangenis. Ik heb al van meer mensen gehoord dat je daar echt niet binnenkomt. Ik ga het in februari proberen, maar vrees dat het niet gaat lukken.

  9. Staat genoteerd.🙂

    Is het een idee om de Swans te bellen? Weet niet of er nog rondleidingen worden gegeven of dat er iemand van de club die er woont, welwillend is..

    Je gaat het toch combineren met (oa) Cardiff-Swansea? Heerlijk affiche. Heb vorig jaar de laatste wedstrijd in Ninian Park mogen meemaken. Erg gaaf.

    • Ik ben dat wel van plan om te doen. Ik ga ze vanaf januari helemaal gek spammen en dan maar hopen dat ze happen.

      Ninian Park was erg geniaal. Helaas nooit de derby daar gezien. Nu gaan we naar Swansea v Cardiff. In dat nieuwe ding van Cardiff ben ik al wel geweest, maar dat van Swansea nog niet. Een goede manier om die een keer te bezoeken. De dag ervoor gaan we naar Exeter v Huddersfield, want die Grandstand gaat na dit seizoen plat. Een echte “Final day” trip dus, want we bezoeken nu beide clubs. Nu maar hopen dat het weer wat beter is tegen die tijd, want nog meer P-P’s trek ik niet. Dan ga ik voortaan postzegels verzamelen.

Geef een reactie

