Rob Urwin

Al een paar dagen zit Southport v Wednesday in mijn hoofd, vandaar dat ik gisteren een stuk schreef over The Sandgrounders. Vandaag laat ik het woord aan Rob Urwin, de man die het programmaboekje in elkaar zet van Southport. Ik ben namelijk erg benieuwd hoe de fans denken over de komende FA Cup wedstrijd en of de pot al erg leeft in de stad.

Hoe is je liefde voor The Sandgrounders eigenlijk ontstaan?

Ik ben 52 jaar en geboren in Hull. Al op jonge leeftijd (11) verhuisden we naar Southport en dan ga je een keer bij je lokale club kijken. Voor mij was dat in 1969 tegen Hartlepool United. Southport won met 3-0, maar eerlijkheidshalve moet ik erbij zeggen dat ik niet meteen enthousiast. Dat kwam pas na een paar wedstrijden en vanaf het seizoen 1971/1972 ben ik niet meer bij de club weg te slaan. Het seizoen erop promoveerden we en als je jong bent maakt dat helemaal indruk. Sindsdien is er geen andere club meer voor me. Ik heb in de tussentijd wel 12 jaar ergens anders gewoond, dus toen kon ik niet wekelijks gaan. Toch heb ik in totaal zo’n 1100 wedstrijden van Southport gezien.

In Engeland zijn programmaboekjes zowat heilig. Jij bent de programma editor van Southport, een hele eer lijkt me dat. Hoe lang doe je dat nu al?

Ik heb het twee verschillende periodes gedaan. De eerste keer was in 1978-1979, het jaar nadat we gedegradeerd waren uit de League. Dat was echt een drama. De club lag in puin, het programmaboekje was toen ook erg slecht, want ik kreeg geen enkele steun. Na een seizoen stapte ik daarom op. De laatste acht jaar ben ik me er weer mee gaan bemoeien en sinds een jaar of vier regel ik eigenlijk alles omtrent het boekje.

Over programmaboekjes gesproken, kunnen we nog iets speciaals verwachten op dat vlak voor de wedstrijd tegen Wednesday?

Jazeker. Het gaat een speciale uitgave worden voor deze gelegenheid. Normaal is het boekje 48 pagina’s dik, nu worden het er 60. De twaalf extra pagina’s worden ook echt besteed aan de wedstrijd en niet aan reclame.

Is dit de belangrijkste wedstrijd van Southport die je gaat meemaken?

Wel qua wedstrijden voor de FA Cup. De laatste keer dat we zo’n grote club troffen was Everton in 1968, maar toen woonde ik nog in Hull. Maar in de competitie hebben we natuurlijk in de tussentijd beslissende wedstrijden voor promotie of kampioenschappen gehad. Die tellen ook erg zwaar mee en dan is er nog onze trip naar Wembley in 1998. Die wedstrijd was voor de finale FA Trophy, zeg maar de FA Cup voor amateurclubs. We verloren met 1-0 van Cheltenham, maar het was heel bijzonder om met 10.000 Sandgrounders op Wembley te staan.

Is er al iets van spanning voelbaar in Southport voor deze wedstrijd?

Er is wel iets gaande. Vooral de normale fans zijn sinds de loting al bezig met deze wedstrijd. Mijn telefoon rinkelt ook al onophoudelijk en allemaal bellen ze over de wedstrijd. Het leeft dus zeker wel. Of het echt in heel de stad leeft, durf ik niet te zeggen. We hebben zoveel grote clubs in de buurt, dat het grootste gedeelte van de voetballiefhebbers in Southport meer met hun topclub heeft dan met Southport. We hopen dat het uitverkocht gaat zijn en dat we het toeschouwerrecord van het verbouwde Haig Avenue van 4950 man gaan verbreken, maar of dat gaat gebeuren durf ik nog niet te zeggen.

Wat levert deze wedstrijd op voor Southport, behalve veel publiciteit?

Het zal erg vol worden en we komen natuurlijk op televisie. De winsten moeten worden gedeeld met Sheffield Wednesday, daardoor is het voor een kleine club vaak interessanter om uit te spelen tegen een grote club, vanwege het stadion. Ik schat dat de club er zo’n 125.000 pond aan gaat overhouden. Voor een club als Southport veel geld.

Stel dat jullie deze ronde doorkomen en ook nog eens de volgende, wie zou je dan van de Premier League-clubs willen treffen?

In principe zou iedere Premier League club geweldig zijn, maar als het een van de lokale grote clubs wordt, is dat natuurlijk extra leuk. Of het dan Manchester United, City, Everton of Liverpool wordt, maakt niet zoveel uit. Persoonlijk zou ik het liefste tegen Liverpool spelen en dan uit. Southport zien winnen op Anfield is echt het ultieme. Ik heb een enorme hekel aan Liverpool, dus dat zou me goed doen. Maar ja, dat zal wel een droom blijven.

Een Reactie op “Rob Urwin

  1. Veel plezier in Southport. Ik kijk al uit naar de verslagen.

Geef een reactie

