De Woensdagfoto: Palace’s Cup Final

Crystal Palace is geen club die veel prijzen heeft gepakt. Hoogtepunt van de club was de verloren FA Cup finale van 1990. Het is tot nu toe de enige Cup Final die The Eagles ooit hebben bereikt. Pas na twee duels slaagde Man United erin om Palace op de knieën te krijgen. Van die tweede pot herinner ik me niets meer. Dankzij een goal van Lee Martin won Man United met 1-0. De eerste wedstrijd staat nog wel op mijn netvlies. Na een geweldige halve finale – Palace versloeg Liverpool met 4-3 – was ook deze finale een visitekaartje voor het Engelse voetbal. Crystal Palace trad aan met een compleet Engels elftal, de laatste keer dat dit gebeurde in een FA Cup finale, en gaf United goed partij. Vedette Ian Wright  (die later bij Arsenal heel groot zou worden) was geblesseerd en kwam er pas in de 69ste minuut in. Drie minuten later lag de bal in het mandje: 2-2. In de verlening werd het zelfs 3-2 voor Palace, wederom door Ian Wright. Dat moment zie je hierboven op de foto. Het was dat Mark Hughes er in de 113de minuut 3-3 van maakte, anders hadden The Eagles hun eerste hoofdprijs gewonnen.  Dichterbij zouden ze nooit meer komen.

Een Reactie op “De Woensdagfoto: Palace’s Cup Final

  1. Aaaah, Crystal Palace. Dat was in de jaren 90 mijn favoriete Engelse club vanwege de shirtsponsor (TDK, dezelfde als mijn club in Nederland: Ajax). Ik ben ze altijd blijven volgen en hoop er dit jaar weer naartoe te gaan vanwege Davids, mijn favoriete voetballer uit de Gouden Jaren 90.

Geef een reactie

