Dutch Owl #1

Wat doe je als je als Nederlander stage gaat lopen in Rotherham of all places? Dan ga je eens kijken wat er allemaal in de buurt te doen is qua voetbal. Je zit namelijk in Yorkshire, zowat het kloppende hart van het Engelse voetbal. Dat is precies wat Jeffrey Janssen (20) uit Wanssum deed. De VVV-fan wilde eens kijken of er een Engelse club was waar hij zijn hart aan kon verpanden. Dat gebeurde meteen nadat hij voetbalkathedraal Hillsborough bezocht. De thuishaven van Sheffield Wednesday in combinatie met de fans was een goede reden om spontaan verliefd te worden op de club. Het beviel hem zo goed daar, dat hij heeft besloten om nog een jaar naar Engeland te gaan én een seizoenkaart van The Owls te nemen. Dit jaar wil ik hem en de uiltjes volgen in hun avontuur in League One. Een introductie.

Hoe kom je er in godsnaam bij om in Rotherham stage te gaan lopen? Dat staat nu niet echt bekend als een bruisende stad?

Dat is juist in Rotherham terecht ben gekomen is zuiver toeval. Ik wilde heel graag stage gaan lopen in Engeland en schreef daardoor diverse kinderdagverblijven aan in Londen, maar die stonden niet te springen om stagiairs. Op school bleek er wel een database te zijn waarin stond welke bedrijven Nederlandse studenten aan mochten nemen en daar zat een kinderdagverblijf bij uit Rotherham. Dat ik juist in deze stad terecht ben gekomen is geen bewuste keuze, maar een toevalligheid.

Beviel het je meteen in Rotherham of kreeg je last van heimwee?

Nee, het beviel me hier heel goed. Ik heb hier een half jaar stage gelopen en toen ik afgelopen zomer een maandje terug in Nederland was, wilde ik juist weer graag terug naar Engeland. Dingen die ik wel mis zijn eten zoals frikandellen en stroopwafels en het coachen van mijn jeugdteam in Nederland. De band met mijn collega´s in Engeland is heel sterk. Ik voel me er ontzettend thuis. De eerste periode bleef ik logeren bij de bazin van het kinderdagverblijf, maar nu wil ik iets voor mezelf gaan zoeken daar. Ik ben nu terug voor minstens anderhalf jaar en wil beginnen met een hogere opleiding in Engeland. Daarover heb ik volgende een gesprek, maar dat gaat wel goed komen. Verder werk ik nu parttime, maar zodra er iemand vertrekt kan ik meteen die baan overnemen.

Even over het voetbal. Er zijn zoveel clubs rondom Rotherham, waarom juist Sheffield Wednesday?

In Nederland volgde ik VVV vrij intensief, ik had er afgelopen jaar ook een seizoenkaart. In Engeland wilde ik ook graag voetbal zien. De eerste club waar ik kwam was niet Wednesday, maar United. Die speelden tegen QPR en dat leek me wel leuk om naartoe te gaan. Dat was een erge tegenvaller. Om me heen zaten veel van die joggingbroeken met een fout patroontje in hun haren geschoren en ook de rest van het volk gaf me een onaangenaam gevoel, zo van `jij hoort hier niet´. Ik wilde mijn buurman wat dingen vragen over de club, maar werd volkomen genegeerd. In de rust was ik al voor QPR. Vreselijke club. De wedstrijd erop ging ik naar Barnsley (2-1 winst tegen Forest) en pas als derde bezocht ik Wednesday. Dat was een baggerwedstrijd tegen Derby County (0-0), maar ik genoot met volle teugen daar. De mensen daar zeiden wel wat terug en vonden het geweldig dat ik juist bij hun club op bezoek kwam. Ik voelde me er meteen thuis en had “mijn” club in Engeland wel gevonden.

Wednesday degradeerde het afgelopen seizoen na de 2-2 tegen rechtstreeks concurrent Palace. Was je bij die wedstrijd?

Ja, want na die eerste wedstrijd tegen Derby County ben ik nog vier keer naar Hillsborough gegaan. Ik heb toen onder andere de Steel City derby gezien tegen United. Dat was een belevenis op zich. De hele wedstrijd werd er over en weer gezongen, de rivaliteit droop er vanaf. Buiten het stadion gebeurde er dan weer niets. Dat is echt een groot verschil met Nederland, waar je dat bij een Ajax v Feyenoord echt niet ziet gebeuren. Jammer dat deze derby volgend jaar niet gespeeld gaat worden, door de degradatie van Wednesday. Die laatste wedstrijd was een van de meest intense die ik heb meegemaakt. Bij een gelijkspel en verlies was het Wednesday eruit, terwijl Palace eruit zou gaan als zij zouden verliezen. Het bleef uiteindelijk bij 2-2 en het mirakel vond niet plaats.

Ben je eigenlijk nadat je door Wednesday was geraakt nog naar andere clubs geweest?

Jazeker. United uiteraard niet meer, maar Doncaster heb ik ook nog twee keer in actie gezien. Eerst tegen West Brom in de promotiewedstrijd van die club (2-3 en WBA ging terug naar de PL) en de derby tegen Scunthorpe (4-3 voor Doncaster). Toch viel de laatste me als derby wat tegen. Doncaster is toch echt een familieclub en niet echt rauw. Verder heb ik Everton tegen Fulham gezien, omdat ik Goodison graag een wilde zien. Ook mijn lokale trots heb ik al aan het werk gezien. Nog niet in het Don Valley Stadium, maar op Wembley. Helaas verloren ze de play-off finale van Dagenham & Redbridge.

Wat verwacht je eigenlijk van het komende seizoen voor de Owls? Financieel zijn er flinke problemen, maar de selectie lijkt nog best aardig te zijn.

De voorbereiding was erg slecht, maar toch verwacht ik wel promotie oftewel via een tweede plaats danwel via de play-offs. Aan de andere kant ben ik afgelopen maandag naar de training gaan kijken en dat was erg belabberd. Ze hadden een afrondoefening met dummies, maar de helft van de schoten ging niet eens op doel. Daarnaast hebben de spitsen een slecht eerste balcontact. Nee, het zal niet gaan meevallen komend seizoen. Pijnlijk is ook dat keeper Lee Grant is verkocht, veruit de beste speler van The Owls. Komend seizoen ga ik het allemaal van dichtbij volgen, want ik heb een seizoenkaart gekocht.

16 Reacties op “Dutch Owl #1

  1. Dit doet me wat denken aan mijn eerste expat ervaring in Ierland. Behalve Shamrock Rovers en St Patricks (toevallig twee clubs die me een wat akelig gevoel geven wegens het hooligan element) kende ik niet veel van de Ierse competitie. Puur toeval dat Shelbourne de eerste club was die ik bezocht maar ik ben blijven gaan, zowel uit als thuis, en hield dat vol tot ik weer uit Ierland vertrok. Ook hier in Spanje had ik geen idee of ik een favoriete club zou hebben maar door puur toeval werd dat dus Mallorca.

    Ik zie het wel vaker bij expats dat ze vertrekken soms met een bepaalde voorkeur voor een club, om dan eens ze in het buitenland wonen bij een totaal andere club echt het geluk te vinden. Wie weet Joris, als je ooit in het UK zou wonen, word je nog een Man United seizoenkaart houder😉

  2. In ieder geval zijn de owls goed begonnen aan het seizoen met een keurige 2-0 op het altijd lastige Daggenham & Redridge. Over 2 weken dan ben ik met drie vrienden bij de Owls om ze aan te moedigen tegen Brighton, nadat de steelderby voor mij door een aswolk in het roet viel.

  3. Waar zit je?
    Op de kop?

  4. Ja, wij zitten op de kop stand achter het doel op rij 14. Hopenlijk winnen beide teams ook zaterdag a.s, dan is het nog een topper ook!

  5. ooh oke.
    Ik zit elf rijen hoger.
    mocht je even praatje ofzo willen maken laat het dan even weten.

  6. Prima plan, heb je toevallig nog een tip in welke pub(s) de supporters van de Owls zich verzamelen en bij voorkeur dicht bij het stadion?

  7. Uhh..
    Zal is even kijken waar de fans gaan zitten. Je hebt in de buurt wel the old crown. Maar alles in de buurt word dan wel bevolkt door Owls.

    Ik weet zelf nog niet hoe of wat. Misschien ben ik vantevoren al in Hillsborough voor een foto met owlsonline.
    zodra ik iets weet zal ik het hier even posten

  8. Ok, bedankt! Was een wat moeizaam gelijkspel voor wednesday afgelopen zaterdag en dito ongelukkig voor Brighton die de winst weggaven.

    Succes met owls online, zal de foto’s in de gaten houden op de website.

  9. Pingback: Leden in het Buitenland - Pagina 4 - Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum

  10. We gaan met owls online eerst een zaal voetbal match houden tegen owls alive (de twee wednesday forums)

    De zaal waar we dat doen ligt op loopafstand van het stadion. Dus ze zullen wel in de buurt van het stadion gaan zitten.. Ligt recht tegenover hillsborough park.

  11. Wij gaan een pintje drinken en daarna genieten van een mooie stadion en een hopenlijk mooie pot voetbal. Wellicht tot morgen!

  12. En nog gescoord zaterdag?

  13. Hoi Jeffrey, daar zullen we het nog wel eens over hebben. Overigens heb ik je nog gemist, dus de vraag is hoe het met jou score is afgelopen?? Had je nog een sms gestuurd, maar die heb je wellicht niet ontvangen?

    wat is overigens de naam van de website waar je het zaterdag over had?

    groeten, Erik Jan

    ps was een prachtige wedstrijd in Newcastle zondag

  14. Die sms is inderdaad niet aangekomen ik heb namelijk niets gezien.
    Het is wel goed afgelopen met mn score😉

    Die andere site is wijzijnvoetbal.nl

    En je hebt inderdaad geluk gehad met je match in Newcastle

  15. Dat is mooi. Zal eens op de site kijken. Wij hadden zaterdagnacht een legendarische ontmoeting met de dames van kamer 229 die in het taxi bleken te zitten toen we bij het hotel aankwamen. Dit kon echt geen toeval meer zijn. We slaagden er niet in ze uit de taxi te praten en toen zijn we ook maar ingestapt. De rest ga ik allemaal niet verklappen hier. Wanneer volgt dutch owl 2? Anders kan ik wel een stukje schrijven over onze belevenissen met de duch owl van afgelopen zaterdagmiddag, avond. Laat het maar even weten.

Geef een reactie

