Bhoys v Cloggies

Net rolde de wedstrijd Celtic v FC Utrecht uit de koker. Eindelijk weer een keer The Bhoys in Nederland. Tijd voor een duik in het verleden en het blijkt dat Celtic een positieve balans heeft tegen Nederlandse club. Vijf maal werd er gewonnen tegenover drie nederlagen. Slechts eenmaal werd er gelijkgespeeld. Opvallend is dat er maar liefst zes keer tegen Ajax werd gespeeld, daarom was het ook tijd om eens tegen een andere club te spelen. FC Utrecht zal op 19 augustus naar Glasgow moeten reizen en op 26 augustus is de return in Utrecht. Bij die laatste pot zal ik natuurlijk aanwezig zijn. Hopelijk wordt er twee keer gewonnen, zodat de statistieken nog wat sterker naar Celtic gaan neigen.

1 29-09-1965 EC2 1e ronde Go Ahead v Celtic 0 – 6

2 07-10-1965 EC2 1e ronde return Celtic v Go Ahead 1 – 0

3 06-05-1970 EC1 FINALE Feyenoord v Celtic 2 – 1

4 10-03-1971 EC1 Kwartfinale Ajax v Celtic 3 – 0

5 24-03-1971 EC1 Kwartfinale return Celtic v Ajax 1 – 0

6 15-09-1982 EC1 1e ronde Celtic v Ajax 2 – 2

7 29-09-1982 EC1 1e ronde return Ajax v Celtic 1 – 2

8 08-08-2001 kw.CL 3e voorronde Ajax v Celtic 1 – 3

9 22-08-2001 kw.CL 3e voorronde return Celtic v Ajax 0 – 1

18 Reacties op “Bhoys v Cloggies

  1. Kan je via FC Utrecht aan kaartjes voor het Celtic vak komen of moet je die telefonisch of via internet bestellen bij Celtic zelf? Opletten dat je niet per abuus in het Utrecht vak belandt ; ik heb dat ooit 1x meegemaakt (Club Brugge-Rosenborg voor de Champions League voorrondes, ik belde op voorhand naar Club en die zeiden dat de loketten open waren voor bezoekende fans, bij aankomst in Brugge bleek dat niet te kloppen en moest ik al morrend vanuit het thuisvak toekijken … Wel leuk was dat Rosenborg wraak nam op het veld door Club er uit te kegelen)

    Er zitten enkele leuke fixtures in die volgende ronde. Kopenhagen-Rosenborg, AA Gent-Feyenoord, Sparta Praag-Zilina, … Behoorlijk wat derbies.

    Ook een leuke is Maritimo (Portugal maar spelend op de Azoren) tegen Novosibirsk (dat ver in het Aziatische deel van Rusland ligt) ; de westelijkste club tegen de oostelijkste club, volgens mij is de afstand voor die partij de langste die ooit is afgelegd in een Europees bekertoernooi.

    • PSV speelt tegen Novosibirsk, Maritimo speelt tegen BATE Borisov (de vrienden van Anderlecht ;-)). De Nederlandse ploegen hebben het sowieso getroffen, want AZ mag naar Aktobe uit Kazachstan.

      Ik probeer bij Celtic zelf kaartjes te bestellen en anders zit er niets anders op dan in het thuisvak te gaan zitten.

  2. Ik zal er bij zijn in Celtic Park. Ik had nog gehoopt op Motherwell-Man City of Motherwell-Vilarreal maar helaas werd het Odense BK, de minst aansprekende van de mogelijke tegenstanders.

    • Ja, maar tegen Odense hebben ze wel kans om door te gaan. Zou goed zijn voor het Schotse voetbal, want ik vrees voor Dundee United. Ik durf zelfs niet met zekerheid te zeggen dat Celtic doorgaat. Het is allemaal wel erg matig achterin.

  3. Mooie loting voor ons als FC Utrecht. Kans om door te stoten is nihil, maar ga er liever uit tegen Celtic dan tegen pakweg Shaktar Donetsk. Thuis ben ik er uiteraard bij, en ben alle opties aan het onderzoeken om naar Schotland te gaan.

    Iemand nog tips om zo goedkoop mogelijk in Schotland te belanden?

    Groeten,
    Jean-Paul

    • Hoi Jean-Paul,

      Normaal is Easyjet van Amsterdam naar Edinburgh niet duur, maar dat hebben meer Utrecht-fans gedaan en nu is het flink aan de prijs. Zelfde geldt voor vliegen met Ryanair. Je kunt er ook naartoe rijden, als je met een paar man bent. Woensdag ergens ’s ochtends vertrekken, dan kun je tegen de avond al in Schotland zijn. Donderdag heb je dan de hele dag en dan vrijdag weer terug. Ik denk dat die mogelijkheid op het moment het goedkoopste is.

      Ga je eigenlijk nog vaak naar Standard? Ik vrees dat ze dit jaar weer geen kampioen gaan worden. Het zal Anderlecht wel weer worden. Ik lees net dat Mbokani ook al vertrokken is. Jammer, want het leek er even op dat Standard de nieuwe topclub zou worden.

      Gr. Joris

  4. Bedankt voor de tips. Ik ben zelf niet in het bezit van een rijbewijs, dus zal afhankelijk zijn van anderen, en die zijn niet zo happig op rijden. Is via de boot een optie denk je?

    Ik kom bij Standard minder dan ik zou willen. Ik heb het afgelopen jaar bij FC Utrecht gewerkt, wat inhoudt dat je zoiezo om de 2 weken op zondag werkt met de thuiswedstrijden, en ik werkte altijd al op zaterdag. En als we dan uit speelden, dan kon je als personeel zijnde vaak gratis kaarten krijgen voor de hoofdtribune, dus dat betekende voor mij een vrij nieuwe manier van uitwedstrijden bezoeken.

    Daardoor is het kijken bij Standard wat op de achtergrond geschoven, ben in maart voor het laatst geweest naar de wedstrijd tegen Panathinaikos. Ook ik zet m’n geld op Anderlecht, die hadden al de beste ploeg en op van Damme na is er niemand vertrokken, dus die zie ik redelijk onbezorgd kampioen worden.

    Gr. Jean-Paul

    • Je kunt ook op Liverpool vliegen met Easyjet en dan de trein naar Glasgow nemen. Net even snel gekeken en woensdag heen en vrijdag terug is momenteel 80 euro (vanaf Amsterdam naar Doncaster-Sheffield is ongeveer even duur). Jammer dat er niemand wil rijden, want huurauto’s kosten echt niets daar. Goedkope overnachting in Glasgow is het Eurohostel. Beetje pauper, maar je zit dan in het centrum en ziet in de verte al Celtic Park liggen. Ik zou niet te dicht bij het stadion gaan zitten, want dat is een pauperwijk en het kan daar best gevaarlijk zijn.

      Wel leuk dat je bij je favoriete club werkt. Kun je nu nog steeds extra tickets regelen? Ben namelijk nog op zoek voor twee kaartjes voor Utrecht v Celtic, als het uitvak niet lukt.

      Gr. Joris

      ps: Is die connectie met de Rangers nog altijd sterk?

      • Bedankt voor de tips en het opzoekwerk, het zijn namelijk allemaal dingen waar ik zelf niet gauw opgekomen was.

        Werk inmiddels niet meer bij Utrecht (vast) dus gratis kaarten heb ik niet meer, maar hoef me van CC-verplichtingen en dergelijke weinig aan te trekken. Levert dus geen probleem op.

        De connectie met Rangers is voor zover ik weet er vrijwel niet meer. Er komen in ieder geval nooit meer grote groepen naar Utrecht of vice versa. Was eigenlijk alleen ten tijde van Michael Mols, nadien is dat snel verwaterd.

        Gr. Jean-Paul

  5. Oh, jammer, Maritimo-Novosibirsk had wegens de afstand een leuke geweest. Nou, succes wel aan Novosibirsk, Luch Vladivostok had nog leuker geweest maar een ploeg die dichter bij de Mongoolse grens speelt dan bij Moskou is en blijft het soort reis wat Europees voetbal zo leuk maakt. Ik bedoel, wanneer kom je anders in Novosibirsk?

    BATE… Ik volgde het Wit Russische voetbal niet zo voorheen, maar sinds 2008 heb ik een zwak voor die club. Wie Anderlecht er uit kegelt krijgt mijn sympathie, en dat BATE hield dan ook nog eens het akelige Juventus 2x op een draw. Zulke clubs verdienen uiteraard bewondering, ik hoop ooit eens daar een match te zien bij voorkeur met Lukashenko naast me op de tribune om intussen nog wat te debateren.

    Joris, ik raad je aan een Celtic fanclub te contacteren in de Benelux. Die zullen allicht kaartjes bestellen via Celtic. Ik weet dat er in Brussel een Celtic fanclub is, en allicht is er in Nederland ook eentje. Voordeel is dat je meteen wat andere Hoops fans in eigen land leert kennen, hetgeen handig kan zijn voor carpoolings naar wedstrijden in Schotland. Een optie die ik zeker zou bekijken als ik jou was.

    Ik weet niet tegen wie Villarreal nu moet, maar die moeten er meteen hard uit wat mij betreft. Ik woon in Spanje en Mallorca is mijn favoriete club hier. Ben zelfs bij een lokale penya gegaan om dit seizoen eens enkele keren naar Mallorca te gaan kijken. Mallorca eindigde 5e maar UEFA schrapte de licentie omdat de club schulden heeft en nodigde Villarreal uit om de vrijgekomen plek in te nemen. Schande want intussen mogen Liverpool, Real Madrid, en talloze andere clubs met meer schulden dan Mallorca wel meedoen. Sepp Blatter is een kapitalist pur sang, maar van Platini had ik meer eerlijkheid verwacht. Dat Villarreal er maar snel uitgaat, die hadden in de eerste plaats niet mogen meedoen. Mallorca trekt allicht naar het TAS om de zaak aan te vechten, Europees zal wel niet meer mogelijk zijn maar een schadevergoeding zou gezien de schuldenberg ook mooi meegenomen zijn.

    Voor Rosenborg heb ik er geen goed oog in, al had het erger gekund met pakweg Anderlecht of Bazel. FC Kopenhagen heeft de laatste jaren echter goed gepresteerd en de prestige van Scandinavie’s beste club staat op het spel. We spelen bovendien eerst thuis. Wordt een lastige opdracht, met als voordelen wel dat we Kopenhagen erg goed kennen en dat Lerkendal afgeladen vol zal zitten. Steffen Iversen schiet ze er in de Noorse liga met de ogen dicht in, hoewel Kopenhagen van een ander kaliber is dan pakweg Stromsgodset of Start, hoop ik dat ie er thuis een paar kan maken zodat we met minstens 2 goals voorsprong richting Denemarken kunnen. En dan hopen op een Spaanse ploeg in de groepsfase zodat ik RBK nog eens live kan zien zonder me blauw te moeten betalen.

    Celtic moet het normaal wel halen tegen Utrecht, puur op ervaring en individuele klasse alleen al. Braga was een erg ondankbare tegenstander die alles dichtgooide en in Portugal ook die reputatie wat heeft van een ploeg die verdedigend de boel enorm goed dichthouden kan. Utrecht is toch van een stuk lager kaliber en de Hoops kunnen het allicht al in de thuiswedstrijd afwerken.

  6. Eurohostel valt best mee, ik heb wel een kamer van 40 pond genomen toen ik daar was en had een kamer voor mezelf alleen met eigen WC en douche (altijd een gemak want niet iedereen houdt zich aan de ongeschreven regel “laat het toilet achter zoals je het zelf graag ziet” ; een eigen prive-douche en WC is dus wel een surplus). Het ligt heel centraal en dus excellent voor er een citytrip van te maken. Ik kan me echter wel voorstellen dat bij wedstrijden van Celtic of Rangers er misschien meer bookings zijn dan op andere dagen, want ook alle andere supporters die van ver komen moeten ergens slapen en gaan eerst die goedkopere hotels nakijken.

    Regelt FC Utrecht geen vervoer naar de wedstrijd? Het is wel bijna een dag lang op de bus, niet geheel comfortabel, maar het zal allicht wel goedkoper zijn dan op eigen initiatief reizen + doorgaans gaat zo een combo georganiseerd door de club ook de tickets inclusief bevatten.

    Laatste optie die het nakijken waard is is Eurolines.com ; een dag lang op de bus is geen pretje maar goedkoop is het wel. Wie op voorhand boekt kan voor 10 euro taxen inclusief van de ene uithoek van Europa naar de andere, zelfs op de dag zelf je ticket kopen aan het busstation is nog altijd stukken goedkoper dan een vlucht doorgaans. Het gebrek aan comfort moet je er bijnemen maar goedkoop is het alleszins wel. Heb destijds nog Berlijn-Amsterdam 3x gedaan voor nog geen 40 euro, en had ik enkele dagen op voorhand gaan reserveren had het me nog geen 15 euro gekost.

  7. sorry als ik hier wel een spammer lijk, maar ik probeer een beetje behulpzaam te zijn hier🙂 Joris, dit is de officiele Belgische fanclub van Celtic: http://www.brusselscsc.be/

    Brussels Celtic Supporters Club. Hebben hun lokaal (een ierse pub) vlakbij het Beursgebouw in hartje Brussel. Zullen vermoedelijk een bus inleggen naar Utrecht nu Celtic relatief dichtbij komt spelen. Misschien een idee om daar om tickets te vragen ; meteen ontmoet je nog wat andere Celtic fans uit de lage landen.

    Vermoedelijk is er ook een Nederlandse fanclub maar daar weet ik de coordinaten niet van. Die Brusselse fanclub kan je alleszins mailen, zullen allicht wel weten hoe je aan kaarten kan raken, en allicht zitten daar wat mensen met wie je kan carpoolen naar andere Celtic wedstrijden.

    PS: negeer hun wat lullige (sorry voor de woordspeling) logo. Het Manneken Pis is allicht het bekendste beeld uit heel Belgie maar het is eigenlijk een haast genant beeldje van een klein jongetje (het heeft iets pedofiels) met een veel te klein orgaan … Niet echt iets om trots op te zijn als Belg😦

    • Ik heb je al aangegeven bij de spampolitie, mannetje.

      Die Brusselse fanclub is zo dood als een pier. Heb ik al wel eens contact mee gehad en de Nederlandse fanclub zit ik zelf bij en die kunnen niets regelen helaas. Sowieso krijgt Celtic maar 1200 en die gaan – terecht – naar de seizoenkaarthouders.

      • Gek dat die niets kunnen regelen voor die ene keer dat Celtic in Nederland speelt. Ik wist overigens niet dat de Brusselse fanclub op sterven na dood was ; ben wel eens in hun lokaal geweest destijds en toen was dat een erg levendige boel (maar we spreken over een 7 jaar geleden). Kan je via die man van de Ierse fanclub (die man uit Donegal die je ontmoette in Milaan) niets regelen? Of via HuddleBoard of een ander Celtic-fanforum een oproep plaatsen wie een kaartje op overschot heeft? Je kan sowieso wel het stadion in en bij de Utrecht-fans zitten in geval van nood, maar het is toch leuker als je luidkeels mee kan supporteren (weet niet of Utrecht een hooliganprobleem heeft en ze een probleem zouden maken als een Celtic-fan zich als dusdanig uit in het Uttrecht-vak?)

  8. PS: op die site van de Brusselse Celtic-fanclub staan foto’s van Celtic-Rangers uit 2009 en van een Europese match tegen Donetsk in 2008, dus ze lijken alleszins nog ietwat actief. De laatste update lijkt die Old Firm te zijn vorig jaar. Vreemd genoeg lijkt hun homepagina de meest outdated pagina van de hele website te zijn.

  9. Laat ik het zo zeggen, dat ik het niet erop zou wagen. Ik zeg niet dat je van de tribune afgeveegd word, alleen ik zou me wel enigszins gedragen. Maar denk dat ik daarmee niks nieuws vertel.

    • Eigenlijk jammer dat het allemaal zo moet lopen. Ik herinner me toen ik als 11-jarig joch voor het eerst echt wekelijks voetbal ging kijken naar mijn favoriete club in België (Oostende). Toen waren er nog geen gescheiden vakken, kon je heen en weer lopen tussen de tribunes en stonden de Oostende-fans en bezoekende fans vaak los door elkaar. Nooit enig incident, eerder een leuk verbroederen met de fans van de tegenpartij. Enkel tegen grote clubs werden de vakken min of meer gescheiden maar dan kon je in de kantine en op straat zonder enige zorg nog steeds een praatje slaan met de fans van de tegenpartij. Het moment dat men schrik moet hebben om naar het voetbal te gaan met een shirt van je favoriete club, ongeacht waar in het stadion je zit, is het eigenlijk erg gesteld met de mentaliteit van de voetbalfans. Helaas zijn die toestanden van vroeger nu enkel nog mogelijk in de competities van Luxemburg, Ierland, en andere quasi/semi amateurliga’s.

  10. Ach, hier (in NL) kan het ook nog wel hoor bij een aantal clubs, alleen die zijn wel sterk in de minderheid. Bij Utrecht heeft het volgens mij nooit gekund.

Geef een reactie

