De Woensdagfoto: Aviva Stadium

Iedere Nederlandse voetballiefhebber zal bij Lansdowne Road meteen terugdenken aan die goal van Jason McAteer. Zijn doelpunt zorgde ervoor dat Nederland voor het eerst sinds 1986 weer een eindtoernooi moest missen. Nu was het WK 2002 een paupertoernooi, maar toch. Het Lansdowne Road van toen is niet meer. Op dezelfde plek is nu een hypermodern stadion herrezen. De oorspronkelijke naam Dublin Arena is allang voor de opening vervangen voor het commerciële Aviva Stadium. Deze avond (4 augustus) gaat de eerste voetbalwedstrijd er gespeeld worden tussen een selectie van de Ierse competitie en Manchester United. Het stadion zal goed vol zitten, want in tegenstelling tot de eigen competitie volgen veel Ieren wel de Premier League op de voet en hebben ze bijna allemaal een favoriete club in die competitie. Net zoals in Azië zijn dat dan vooral de Manchester United’s en Liverpool’s van deze wereld.

Niet alleen de voetballers gaan gebruik maken van dit stadion, want net zoals bij Lansdowne Road gaat er ook rugby gespeeld worden. Het was ook die sport die het stadion op 31 juli officieel opende met een oefenwedstrijd tussen een Leinster/Ulster combinatie en een mengeling van Munster/Connacht. Het stadion zal verder de wedstrijden in de Six Nations Cup gaan hosten en het nationale voetbalteam van Ierland zal ook haar kwalificatiewedstrijden in deze arena gaan spelen. De UEFA was ook onder de indruk, want de finale van de Europa League in 2011 zal ook plaatsvinden in het Aviva Stadium. Voor die gelegenheid zal het stadion overigens weer Dublin Arena gaan heten, want de UEFA – zelf niet vies van een beetje commerciële inmening – wil geen finales spelen in stadions met sponsornamen. Zelf zit ik wel een beetje te azen op die finale, want ondanks dat het een nieuw stadion is spreekt het me wel aan.

4 Reacties op “De Woensdagfoto: Aviva Stadium

  1. Lang voor ik in Spanje belandde woonde ik een jaar in Dublin, dat was mijn eerste land als expat. De eerste voetbalwedstrijd als expat die ik zag was Shelbourne-Lille voor de UEFA Cup, die vanwege de beperkte omvang van Tolka Park naar Lansdowne verhuisd werd. Daarom alleen al heeft Lansdowne toch een bijzondere betekenis voor me. Ik ben er nog vaak genoeg geweest nadien, voor Ierland-Faroer, Ierland-China en Ierland-Kroatie (die laatste twee waren oefenpotten maar het zat toch mooi vol, er waren ook 5000 Chinezen want er wonen enorm veel Aziatische migranten in Dublin).

    Het oude Lansdowne was verouderd en niet meer geheel mee met de nationale stadions van het doorsnee land van het kaliber van Ierland. Toch vond ik het een erg leuke ground. Achter de goal nog een echte terrace zonder dak ; en dan was er die enorm steile zittribune en ook die tramlein die onder de tribune doorliep. Het enige minpunt was dat het in een erg residentiële rijke buurt lag met veel villa’s en weinig pubs om voor en na de partij de lege maag te vullen. Maar voorts was het een erg fraai stadion. Hoewel men hun best deed om het nieuwe stadion ietwat origineel te maken, betwijfel ik dat het het oude ietwat benadert qua sfeer, maar dat is misschien omdat ik er emotioneel erg goeie herinneringen aan overhield (mijn eerste wedstrijd na mijn emigratie uit Belgie, mijn eerste interland van de Ierse ploeg, …)

    PS 1: ook ik ben erg benieuwd naar hoe het nieuwe stadion van binnenin zou aanvoelen. Maar wedstrijden zoals League of Ireland-Man United (of zoals Barcelona gisteren tegen een selectie van de Zuid-Koreaanse liga speelde en hoe sommige clubs door de VS touren) zijn gewoon heel erg fout. Die grote clubs proberen hun marketingzooi kwijt te raken en fanbases op te bouwen in landen waar men totaal geen historische binding mee heeft. Men had in mijn ogen dan ook beter een galamatch Ierland-Engeland of Ierland-Duitsland of zo gespeeld als inhuldiging in plaats van Man U tegen een bijeengeraapte groep spelers. Het is het stadion van de nationale ploeg dus een opener met de nationale ploeg had het meest passende geweest lijkt me.

    PS 2: hoewel het nieuwe stadion in een luxueuze wijk ligt en een dagje of 2 in Temple Bar rondhangen wel leuk is… Dublin is en blijft een pauperstad waar weinig te beleven valt en als ex-bewoner zijnde raad ik alle toeristen aan de stad te mijden of er zo snel mogelijk weer te vertrekken. 1 dag is ruim voldoende, de westkust en noordkust (Belfast-Derry-Donegal-Galway) zijn zoveel mooier en boeiender… Groundhoppers die erheen willen raad ik dan ook aan de trip tot hooguit een weekend te beperken of, indien een langere reis geboekt, richting Galway of Belfast te trekken.

  2. William van Holsteijn

    Dat doelpunt van McAteer kan ik mij inderdaad nog goed heugen, want dat kostte mij een trip naar Korea en Japan. Voor mijn werk was ik belast met toezicht rond supporters van Oranje en vanuit die expertise had ik mee gemoeten naar Korea en Japan, had gemoeten…

    Een lichtpunt was dat ´s-avonds England bij Duitsland met 1-5 wist te winnen, dat was een schrale troost op 1 sept. 2001!

  3. En volgende week Porto-Braga in datzelfde stadion als Europa League finale. Allicht de belangrijkste wedstrijd ooit in Ierland waar het nationale team van het land zelf niet in betrokken is. Nu ben ik op zich niet wild van Portugees voetbal maar dankzij dat extreem unieke stadion heb ik wel een beetje een boon voor Braga en ga ik voor hen supporteren. Gezien Porto erg sterk bezig is wordt het allicht niets, maar goed. Hoewel het oude Lansdowne Road allicht nooit een Europese finale gehost kreeg, blijf ik de evolutie jammer vinden. Puur emotionele redenen. Ierland was het eerste land buiten Belgie waar ik woonde, ik woonde op het oude Lansdowne mijn eerste Shelbourne wedstrijd bij, ik zag er het Ierse team 3x aan het werk. Goede herinneringen aan wat een heel fraai stadion was. Altijd jammer als je dan zo een stadion ziet verdwijnen en enkel nog herinneringen en enkele foto’s hebt die aan vroeger herinneren.

    Gezien er behoorlijk wat mensen uit Portugal in Dublin wonen (tenzij die door de crisis intussen allen weer huiswaarts gingen) zal het sfeertechnisch wel in orde zijn in die Europa League finale.

  4. Gisteren Ierland-Noord Ierland gezien in het Aviva (nou ja, gespeeld in het Aviva, maar ik zat gewoon in de Irish pub in Barcelona natuurlijk)

    Heel triestig dat voor wat toch een geladen derby is, het stadion half leeg was en beide ploegen enkele belangrijke spelers niet opstelden. Met enige pijn in het hart moet toch stilaan worden toegegeven dat die “Carling Nations Cup” een mislukking van jewelste is. Als je al voor een Ierland-N.Ierland het stadion niet eens half vol krijgt, dan wil dat veel zeggen want normaal zouden kaartjes de deur uit vliegen. Publiek lijkt geen enkele interesse in dit toernooi te hebben, en de bondscoaches langs beide kanten lieten enkele van de normale vaste waarden op de bank of buiten de selectie. Het lijkt meer op een paar oefenwedstrijdjes waar niemand echt belang aan hecht dan op een toernooi.

    Had men echt een boeiend toernooi met volle stadions en teams op volle sterkte gewild, had Engeland er bij gemoeten. Een toernooi met Ierland, Noord Ierland, Schotland, Wales en Engeland: dat had gegarandeerd volle stadions opgeleverd en coaches die met hun sterkste elf uitpakken. Immers, Engeland is de rivaal van allevier de andere teams dus het zou het toernooi een extra geladen sfeer geven + de Engelse ploeg zou het niveau flink opkrikken. Nu heb je 4 nationale teams die geen van allen echt er 100% voor gaan, en een publieke belangstelling die eveneens te wensen overlaat. Een gemiste kans, maar ik vrees dat dit soort toernooien zoals het Home Nations toernooi vroeger pas weer echt kans op slagen hebben als Engeland er ook bij komt. En gezien de al vrij volle kalender, zie ik dat niet snel gebeuren.

Geef een reactie

