Ground Freak

Ik heb wel eens de vraag gekregen hoe ik aan mijn onderwerpen kom voor het blog. Eigenlijk is dat vrij simpel, want er is zoveel te bespreken over het Engelse voetbal. Ik heb op mijn computer een lijstje staan van onderwerpen waar ik in de toekomst nog over wil schrijven. Daarnaast speelt de actualiteit een grote rol bij de keuze van onderwerpen. En soms komen ze me gewoon aanwaaien, zoals dit artikel. Ik kreeg een mailtje van een Schot over een artikel over Cathkin Park. Hij had zelf nogal wat foto’s van dat laatste stadion en vroeg of ik die wilde gebruiken. Op die manier kwam ik er achter dat hij bouwer was van stadions op schaal. Daar wilde ik dus wel meer van weten.

De man achter deze schaalmodellen is Aly Gaff (48), een Schot uit Edinburgh. Aly is fan van Hibernian. Het was ook het stadion van die club – Easter Road – dat hij in 1987 als eerste ging nabouwen. Maar hoe kwam hij op dat idee? Gaff: “Ik ging dat jaar naar Ibiza op vakantie en vond op het vliegveld een boek van Simon Inglis: The Football Grounds of Great Britain. Terwijl ik dat boek las, kreeg ik het idee om stadions na te gaan bouwen op schaal. Aangezien ik Hibs-fan ben, was het eerste stadion natuurlijk Easter Road. Ik koos destijds nog niet voor de oude versie, maar voor die van de jaren tachtig waar ik zelf wekelijks te vinden was.”

Het bouwen ging hem goed af en een verslaving was geboren. Het volgende project van Aly was opnieuw Easter Road. Ditmaal een model uit 1953. Hibernian beleefde toen haar hoogtijdagen met de Famous Five in de voorste linie. Daar moest natuurlijk een schaalmodel van worden gemaakt en Aly ging aan de slag. Waar hij uiteindelijk zo ontevreden was over zijn Easter Road uit de jaren tachtig (hij heeft hem zelfs vernietigd, omdat de details hem niet aanstonden), was hij wel erg blij met dit model. Easter Road 1953 overleefde de sloophamer van Aly wel en is tegenwoordig te vinden in de West Stand van het stadion.

Easter Road in 1953. Dat is toch wel heel erg geil met al die terracing

Twee modellen van Easter Road vond Aly wel genoeg en hij ging op zoek naar andere stadions die hij na kon bouwen. Gaff: “In het boek van Inglis stond ook een sectie die me erg bezig hield: Lost, but not Forgotten. Met name Cathkin Park (het stadion van Third Lanark), bleef me intrigeren. Ik besloot om van dat stadion mijn volgende project te maken. Ik bezocht bibliotheken in Glasgow en grasduinde naar oude foto’s van het stadion en dan vooral de omgeving rondom Cathkin Park. Uiteindelijk had ik genoeg informatie om te beginnen met bouwen en in 1993 was het klaar. Het schaalmodel was het middelpunt van een tentoonstelling in het Schotse voetbalmuseum over het verdwenen Third Lanark. Het is het enige schaalmodel dat ik momenteel nog in huis heb en niet in een stadion staat.”

De positieve reacties die Aly kreeg op zijn modellen, deden hem op het spoor zetten om zijn diensten aan te bieden bij clubs. Zo heeft hij de afgelopen jaren vier modellen gemaakt in opdracht van Engelse clubs. Liverpool wilde graag een schaalmodel van Anfield Road van vlak na WO II, toen de club nog de hoofdtribune met het ronde dak had. Opnieuw ging er veel research aan vooraf en in 1998 was het model klaar en het staat tegenwoordig in het museum van Liverpool. Voor Euro 2000 maakte het oude Anfield Road een trip naar Rotterdam. Daar stond het als onderdeel van een tentoonstelling over voetbal. Een van de mensen die het schaalmodel zag, was uitgerekend Simon Inglis.

Mede dankzij Simon Inglis, staat dit model van Villa Park nu in de Trinity Road stand

Gaff: “Nadat Inglis mijn model van Anfield had gezien, nam hij contact met me op. Hij wilde graag een schaalmodel van Villa Park. Simon is een Villa-fan en nam contact op met die club of ze interesse hadden in zo’n model. Dat hadden ze en ze wilden graag een model van Villa Park uit 1962. Dat had als bijkomstigheid dat ik voor het eerst lichtmasten moest maken. Erg lastig, maar het lukte. Zowel de club, Simon als ik waren erg tevreden. Het is ook mijn favoriete model dat ik tot nu toe gemaakt heb en staat in de Trinity Road Stand. Het is ook degene waar ik het langste over heb gedaan om te bouwen; zo’n zes maanden in totaal.”

Nadat Aly zijn Aston Villa-model klaar had, kreeg hij de opdracht van West Ham United om twee modellen te maken van Upton Park. Eentje van het jaar 1911 en eentje uit 1965. Wederom was er de hulp van Simon Inglis bij het maken van de twee stadions. Met name voor het krijgen van foto’s en tekeningen. Allebei de schaalmodellen zijn nu te bezichtigen in het museum van West Ham United. Het zijn tot nu de twee laatste stadions die Gaff heeft gemaakt. Hij hoopt dat hij binnenkort weer een keer door een club wordt benaderd om een schaalmodel voor hen te maken.

Villa Park is het favoriete model van Aly

De stadions bouwt hij in een schuurtje bij zijn huis, dat hij in 2000 heeft gebouwd om geen huur meer te hoeven betalen voor zijn atelier. Daarnaast heeft hij geen reistijd meer, zodat hij meer tijd aan het bouwen kan besteden. Het maken van de stadions geeft hem altijd nog veel plezier. Gaff: “Ik ben begonnen zonder enige kennis over modelbouwen. Ik heb wel een technisch beroep waarbij ik hout bewerk. Hoe meer stadions ik bouw, hoe meer ik leer. Vandaar dat ik op een bepaald moment erg ontevreden was over mijn eerste project en dat heb gesloopt. Nu weet ik zelfs manieren om stadions er oud en roestig uit te laten zien. Ik vind het nog steeds geweldig werk en als ik de loterij win, ga ik me hier full-time mee bezig houden.”

Buiten het nabouwen van oude stadions, bezoekt Aly ook veel wedstrijden. Sinds 2002 is hij niet meer zo vaak bij Hibs te vinden, maar bij Newtongrange Star. Die laatste is een Junior League club vlak bij Edinburgh. Het is een club die in het verleden een redelijk imposant stadion had (Victoria Park). Het ligt dan ook voor de hand dat Gaff daar ooit een schaalmodel van gaat maken. “Misschien dat het er nog ooit van gaat komen. Ik heb er serieus over nagedacht, maar voorlopig ga ik er nog geen maken. Momenteel zijn er drie opties van stadions die ik het liefste na wil gaan bouwen. Hampden Park van rond 1937. Het stadion was toen gigantisch en is mijn favoriete stadion allertijden. Daarnaast zijn Ibrox (1960) en The Royal Gymnasium Ground (het stadion van verdwenen club St. Bernard’s uit Edinburgh) projecten waar ik graag aan zou willen beginnen.”

De oude Royal Gymnasium Ground, misschien wel het volgende project van Aly

De schaalmodellen die Aly tot nu toe heeft gebouwd:

Easter Road 1980 (is verdwenen onder de sloophamer van Aly)

Easter Road 1953 (staat in de West Stand van Hibernian)

Cathkin Park 1953 (staat bij hem thuis en is te koop)

Anfield 1946 (staat in het museum van Liverpool)

Upton Park 1911 (staat in het museum van West Ham)

Upton Park 1965 (staat in het museum van West Ham)

Villa Park 1962 (staat in het Trinity Road Stand van Aston Villa)

Voor wie meer wil zien van de modellen is hier de site van Aly.

7 Reacties op “Ground Freak

  1. Geweldig. Aan materiaal alleen al moet dit enorm veel zoekwerk en geld vergen maar het ziet er subliem uit. Dat de man autodidact is en voorheen nooit met zulke schaalmodellen bezig was is eigenlijk het indrukwekkendste van het verhaal ; een “getraind” bouwer zou het allicht niet zo goed kunnen.

  2. Dit mag ik graag zien, ik zou begot niet weten hoe eraan te beginnen maar het is geweldig om te zien!

    Cathkin Park lijkt zo hard op het oude Rocourt.

  3. Dit is echte te vet. Prachtig. Wat een hobbyist. Hoe verzin je het. Mooi dat die oude grounds zo herleven

  4. Met 8 schaalmodellen en wetende dat hij al 23 jaar bezig is (eerste model was gestart in 1987) lijkt het me ook dat er enorm veel tijd kruipt in zo 1 model. Ik hoop dat de clubs de man er voor vergoeden, tenslotte steekt hij er zijn vrije tijd vrijwillig in, er zijn de kosten aan materiaal en werkruimte … Ik hoop dus dat West Ham, Liverpool en co ook een eerlijke prijs betaalden voor deze kunstwerkjes?

  5. Geweldig! Ik zou er wel eentje willen hebben van mijn eigen club (Go Ahead), maar die dingen zullen wel erg prijzig zijn.

  6. een schitterend item !daar ik zelf stadions bouw ivm het ooit grootste tafelvoetbalspel Subbuteo wil ik wel met Alfie van gedachten wisselen.hopelijk doet hij nog lang verder want deze hobby heeft mij helemaal ingepalmd bij mijn zoektocht naar schaalmodellen ook de nieuwe zoals het volksparkstadion gemaakt door de modelbouwers in hamburg.groetjes,guido.

  7. Pingback: Stadium Portraits | Doing the 116 Blog

Geef een reactie

