Vincken in 2010-2011

Eindelijk zijn de fixtures uit en kan er weer vooruit worden gekeken naar het nieuwe seizoen. Natuurlijk had ik vooraf al wat wedstrijden aangestipt die ik graag wilde zien en waar ik meteen naar op zoek ging op het moment dat de verschillende wedstrijdschema’s werden gepubliceerd. De vrees is altijd dat die wedstrijden op doordeweekse dagen vallen of op erg ongelukkige weekenden, waarop ik zelf niet kan. Een andere vervelende is dat wedstrijden in FA Cup weekenden vallen en ze dus nog altijd verschoven kunnen worden. Helaas is dat bij een van de wedstrijden nu opnieuw het geval. Hieronder een overzichtje met de wedstrijden die ik van plan ben om hopelijk te bezoeken komend jaar en waarvan er een verslag te verwachten is op doingthe116.

14/08: Blackpool v Wigan

Wat is er mooier dan openen met een knaller? Blackpool v Wigan in de Premier League klinkt erg onrealistisch. Eigenlijk nog vreemder dan onze openingswedstrijd van afgelopen jaar: Stoke v Burnley. Blackpool en Wigan speelden in zeven jaar geleden nog onderlinge wedstrijden in League One en in 1982 stond deze fixture zelfs in de Fourth Division op het programma. Een heel aparte belevenis om deze pot nu in de Premier League te zien. De laatste keer dat Blackpool op het hoogste niveau acteerde (1971) was Wigan nog een amateurclub. Hopelijk lukt alles met de tickets en wordt er nog wat verschoven, zodat SJ en ik er een mooie dubbel van kunnen maken.

10/09: Drogheda United v Dundalk

11/09: Longford Town v Shelbourne

13/09: Dundalk v Shamrock Rovers

Vorig jaar was mijn eerste Ierland-trip in jaren en die beviel erg goed. Logisch dus dat we opnieuw een tripje richting The Emerald Isle gaan maken. Dankzij een dubbel programma is het mogelijk om wat meer wedstrijden te zien. We beginnen met de Louth derby in Drogheda. Oud stadion en hopelijk iets van een derbysfeer tegen Dundalk. De dag erop zouden we richting Belfast kunnen gaan, maar het Noord-Ierse programma is nog niet uit. Voorlopig is daarom Longford tegen Shelbourne het doel. Leuk potje, want Shelbourne is een van de meest succesvolle clubs in Ierland en nemen hopelijk wat man mee. Zondag hebben we de mogelijkheid om naar Castlebar Celtic v Tullamore Town te gaan, maar dat ligt nog aan de planning. Als afsluiter gaan we dan naar Dundalk tegen Shamrock Rovers, een beladen potje. Dundalk is de enige Ierse ploeg van buiten Dublin die in de top vijf van landstitels staat en Shamrock blijft, hoe je het ook wendt of keert, de grootste ploeg uit Ierland.

16/10: Crystal Palace v Millwall

Er zijn nog twee Londense clubs die ik nog nooit gezien heb: Chelsea en Crystal Palace. Die laatste heeft nog een leuk stadion en ik hoopte stiekem dat ze zouden degradaren, zodat ik ze in een derby tegen Brighton of Charlton kon bezoeken. Palace bleef erin en Charlton promoveerde niet, dus dat plan viel in duigen. Gelukkig promoveerde buurman Millwall wel, zodat Palace v Millwall een uitstekende mogelijkheid is om Selhurst Park eindelijk eens te gaan bezoeken. Lekker een dagtripje, net zoals vorig jaar naar Leyton v Millwall. Hopelijk ditmaal met beter voetbal en een leuker stadion.

27/11: Cowdenbeath v Dunfermline Athletic

28/11: ?

Het is een beetje traditie geworden om in het najaar een Schotlandtrip te maken met een grote groep. Zo ook dit jaar. De fixture van het jaar in Schotland is natuurlijk Cowdenbeath v Dunfermline. Voor het eerst sinds 1993 staat deze pot tussen de buurmannen op het programma. In het verleden werd hij vaak gespeeld, maar met het verpauperen van de stad Cowdenbeath, ging ook de voetbalclub hard achteruit. Dankzij twee promoties achter elkaar staat hij nu weer op het programma. Lekker op Central Park naar deze pot kijken. Het leven kan soms mooi zijn. De dag erop pakken we ook nog ergens een pot mee, maar het is even afwachten welke. Momenteel is er nog niets naar zondag verschoven.

26/12: Iets in de non-league

28/12: Lincoln City v Shrewsbury Town

Wat is er mooier dan om de kerstverplichtingen te ontvluchten en naar Engeland te gaan? Dat ga ik dan ook samen met mijn vriendin doen. Weinig voetbal (ja, ik zit onder de plak) en veel shoppen. Op Boxing Day komen we aan en dan kunnen we ergens een non-leaguepotje zien. De 27ste staat er cultuur op het programma in York. De dag erop vertrekken we naar Lincoln voor opnieuw een lading cultuur. Lincoln City speelt die dag ook, dus daar gaat meteen een vinck gezet worden. Lincoln is een van die clubs waar ik nog erg naar uitkijk om die te bezoeken. Het was – samen met Port Vale – mijn potentiële 92ste, omdat ik die club en dat stadion erg aardig vind. De dag erop is het dan een kwestie van het Trafford Centre leegkopen en ’s avonds vliegen we weer terug.

12/03: Bournemouth v Southampton

Dit is een gevaarlijke. Deze South Coast derby is al sinds 1960 niet meer in competitieverband gespeeld en stond dus mede bovenaan op mijn lijstje. Deze datum komt me ook goed uit, maar er zit een levensgevaarlijke adder onder het gras. Deze speelronde is het namelijk ook FA Cup en het verleden heeft ons geleerd dat als dat het geval is, er altijd een van de twee teams een geweldige cuprun maakt. In Southampton zit veel geld nu, dus ik zou er niet van staan te kijken als The Saints dat dit jaar doen. Jammer want Dean Court is geen geweldig stadion, maar als het uitverkocht is natuurlijk wel. En dan nog wel in zo’n pot. Ik kan zelfs al via-via aan tickets komen, dus iedere FA Cup ronde gaat er een kaarsje branden en maak ik een schietgebedje met de vraag of Southampton en Bournemouth eruit kunnen vliegen.

30/04: Exeter City v Plymouth Argyle

Nog niet zo lang geleden (2007) vegeteerde Exeter in de Conference en scheerde Plymouth hoge toppen in de Championship. Tijden veranderen en dit jaar komen beide clubs elkaar tegen in League One. Voor het eerst sinds 2001 staat deze Devon derby op het programma. De laatste keer werd het 2-3 op St. James’ Park en ik teken voor een herhaling van dat aantal doelpunten. Het is tevens de laatste kans om de oude Grandstand van Exeter te zien, want dit gaat plat na dit jaar. Enige nadeel is dat deze pot een week na Pasen is en ik daardoor heel waarschijnlijk geen paaseieren ga zoeken in Engeland. Het zou anders een heel dure aangelegenheid worden. Voor de rest kan er misschien nog ergens een tripje bij komen of misschien wel afvallen, maar dit is zo op het eerste gezicht de planning van het komende seizoen. Ik heb er zin an.

12 Reacties op “Vincken in 2010-2011

  1. Drogheda is qua stadions 1 van de minst boeiende van Ierland. En dat wil al wat zeggen. Dat stadion zou in Belgie zelfs geen tweede klasse waardig zijn, in Nederland hooguit amateurhoofdklasse. Het doet zeer amateuristisch aan. Voordeel is dat Dundalk zowat de grote vijand is waardoor er wel wat volk op zal afkomen.

    Longford is qua dorpje helemaal niets (een saai doordeweeks dorpje) maar qua stadion vind ik dit wel een leuke. Een all seater wel, maar toch apart omdat er slechts 1 stand overdekt is en die ene stand is ook dubbel zo hoog als de andere stands. Daardoor, zelfs al is het allemaal zitplaats, heeft het stadion iets aparts. Het is ook erg netjes en het onthaal is vriendelijk. Wel zorgen dat je niet verloren rijdt: het stadion van Longford ligt in een soort industrieterrein-meets-landbouwgrond: totaal desolaat en behoorlijk buiten de dorpskern. Tijdig vertrekken zodat je even kan zoeken is de boodschap.

    Dundalk is een heel fraai stadion, het heeft ook kunstgras wat het nog apart maakt. De hoofdtribune is erg fraai en ook de social club heeft een erg leuke uitstraling. Shamrock Rovers is wel zowat de enige Ierse club met een hooliganprobleem, doch het mes snijdt langs twee kanten want ze hebben een naar Ierse normen indrukwekkende travelling support.

    Vanuit Dundalk is het maar een korte busrit de grens over naar Newry die in de hoogste divisie van Noord Ierland spelen, een aardig stadionnetje hebben, en in tegenstelling tot bv Longford is Newry ook best een aardig stadje. Zo is er een kroeg die heel beroemd is om haar karaoke avonden (ik heb het er niet op durven wagen maar een lefgozer als jij moet toen zonder enige vrees dat podium op durven ;))

  2. William van Holsteijn

    Selhurst Park is inderdaad een gaaf stdion; ik ben er regelmatig geweest en het is een mixture van oud en nieuw, waarbij nieuw absoluut niet misstaat.
    Stdion is vrij gemakkelijk te bereiken met de trein vanaf Gatwick; station Selhurst is dan slechts 7-10 minuten lopen door een pauperwijk! Veel plezier en ben benieuwd naar je ervaringen.

  3. @Gerrit, we wachten nog even de Noord-Iers fixtures af, want misschien zit daar nog iets bij. Echt heel duidelijke foto’s van Drogheda kan ik ook niet vinden, maar het zal wel mooi verpauperd zijn. En de derby kan het ook leuk maken. Weet jij trouwens iets van Castlebar Celtic?

  4. @William. Ik hoor heel verschillende dingen over Selhurst Park, maar als ik zo naar foto’s kijk lijkt het me een erg leuke ground. Heb je zelf al plannen voor komend jaar?

    • William van Holsteijn

      Ik ga waarschijnlijk met m’n dochter naar Newcastle United; ben daar niet écht een fan van maar ik vind dat ik daar toch een keer geweest moet zijn en voor mijn dochter is dit een aansprekende ploeg, buiten de ‘grote vier’.

  5. Drogheda verpauperd? Nou, het stadion misschien ietwat maar het stelt zo bitter weinig voor dat ik zelfs betwijfel of het in de Belgische tweede afdeling (waar men nochtans wel Ronse, Dessel etc al toeliet voorheen) zou toegelaten worden. Drogheda als stadje valt best mee, vrij rustig maar met een leuk riviertje in het midden. Maar het stadion is zelfs naar Ierse normen teleurstellend. Maar zoals ik zei, Longford en Dundalk zijn dan wel weer erg leuk vind ik persoonlijk. In dezelfde straat als Drogheda’s stadion ligt trouwens nog een ouder stadion waar een amateurploeg speelt (als dat stadion er tenminste nog is).

    Castlebar Celtic is een erg kleine club zonder veel historie en met een heel minieme aanhang. Het is geen club die echt vaak vernoemd wordt of zo. Vergelijk het met clubs als HW Welders, Dundela, Chimney Corner, Moneghan, … Van die lokale clubs die eigenlijk meer amateurisme uitstralen en buiten hun eigen gemeente amper bekend zijn of tot de verbeelding spreken.

    Misschien een tip is om in Dublin het Santry stadion even te bezoeken, en daarnaast heb je nog een leuke puur geschiedkundig namelijk Trinity College die in de Leinster Senior League spelen met een stadion binnenin de ommuurde campus van de universiteit middenin het centrum. Op zich stelt dat veld weinig voor (een grasveld in een universiteitscampus) maar het is voor zover ik weet de oudste nog actieve club in Ierland, tenminste dat beweren ze zelf maar kan ook best eens kloppen want dat college bestaat al heel erg lang.

    • Ik bedoel het stadion met de verpaupering. Is het wel een oud dingetje? En zijn er leuke elementen aan?

      • Dit is enkel mijn persoonlijke mening, maar het stadion van Drogheda is zelfs naar Ierse normen saai en kleurloos. Verpaupering is ook moeilijk te bespeuren wanneer er eigenlijk haast geen tribune is die kan staan verkommeren. Het stadionnetje bestaat uit een reeks trappen waar mensen op staan (waarvan slechts een deel overdekt), waarbij opvalt dat er maar een beperkt aantal trappen zijn. Vervolgens is er een zittribune die echter zeer klein is. Vervolgens is er een social club. Het stadion is een beetje zoals het typische Belgische vierdeklasse stadion. Mits dat oudere stadion in dezelfde straat er nog staat heb je wel een leuk gegeven met 2 stadions in een vingerknip. Dit is mits het er nog uitziet zoals toen ik er laatst was met Shelbourne, weliswaar 4 jaar geleden. Maar het zou me verbazen als het intussen uitgebreid zou zijn, er waren daar wel plannen voor maar Drogheda’s financiele problemen zijn geen geheim en dus zou het me verbazen als ze geld genoeg hadden om die uitbreiding effectief uit te voeren. De club heeft het bankroet maar net kunnen vermijden.

        Dundalk en Longford zijn wel leuke stadions vind ik zelf, dus daar heb je een leuke keuze gemaakt. Enkel Drogheda vind ik persoonlijk weinig aan qua stadion, doch doordat het een derby is zal er wellicht wel meer volk en sfeer zijn dan voor de doorsnee Drogheda wedstrijd. Dundalk heeft ook een naar Ierse normen behoorlijke aanhang.

  6. Overigens, destijds toen ik in Dublin woonde miste ik geen enkele match van Shelbourne. Zowel uit als thuis was ik er steeds bij. Drogheda was mijn eerste uitwedstrijd met de supportersbus (waar -ookal is dit Ierland- alcohol strikt verboden is op de bus, in tegenstelling tot Belgische supportersbussen waar het vaak een zuipfestijn wordt) dus heb ik best leuke herinneringen aan. Longford was ook een leuke verplaatsing ; in feite was het allemaal aardig behalve de Dublin derbies, een uitwedstrijd waar je te voet naartoe kan omdat het zo dichtbij is heeft niet dezelfde charme als een busreis doorheen het Ierse platteland om dan in een piepklein dorpje ergens aan de westkust aan te komen. Shels was toen de grote club in Ierland maar wij als fans wisten niet dat het bestuur de spelers van te dure contracten voorzien hadden (in de hoop dat men ook extra inkomsten zou krijgen vanwege de successen) ; toen de extra inkomsten uitbleven barstte de luchtbel en is de club net niet opgehouden te bestaan. 1 klasse gezakt wegens bijna-bankroet en het eerste jaar in tweede afdeling afgewerkt met erg jonge en erg oude spelers die gratis wilden voetballen, er was toen letterlijk geen geld om de toiletten van licht te voorzien. De club lijkt er financieel stilaan bovenop maar vegeteert wel erg lang in die tweede afdeling. Met Derry, Cork, Shelbourne, Finn Harps, Limerick en Waterford die allen promotiedromen koesteren is die reeks IMO interessanter dan de hoogste afdelingen waar de helft van de clubs uit Groot-Dublin komt.

  7. Edit: ik lees net (heb even wat opzoekwerk gedaan) dat het stadion van Drogheda deze zomer wordt voorzien van 1500 extra zitjes om aan de voorwaarden voor premier division te voldoen. Dus het is zoals ik vermoedde: nog niets veranderd sinds ik er laatst was, blijkbaar hebben ze nu toch ergens een gulle schenker gevonden om die uitbreidingsplannen deels te realiseren. Of die nieuwe zitplaatsen er al zijn wanneer je in Drogheda komt, zal afhangen hoe snel men die werken uitvoert. Hier heb je enkele foto’s: http://bohsman.blogspot.com/2007/06/fai-cup-drogheda-utd-0-1-bohemians_17.html
    Die ene tribune die je ziet is eigenlijk de enige echte stand, voorts zijn het meer betonnen trapjes waar mensen op staan. Ik vermoed dat men die extra zitplaatsen bovenop een deel van die staanplaatsen zal zetten. Drogheda heeft een hechte band met Trabzonspor ook op supportersniveau, omdat ze dezelfde clubkleuren hebben en omdat zowel Trabzonspor als Drogheda een halve maan en ster in hun embleem hebben. 1 van Drogheda’s bijnamen is “The Turks” al wordt “Drogs” vaker gehanteerd.

    • Ik ben benieuwd. Er is in dat weekend ook een extra mogelijkheid bijgekomen, nu de Noord-Ierse fixtures bekend zijn gemaakt. Op 11 september is het namelijk Linfield v Cliftonville, dat is wel een heel mooie. Denk je dat het veilig is om met een auto met een Ierse nummerplaat rond Windsor Park te gaan parkeren, tijdens deze wedstrijd?

      • Hmmm, wat denk je zelf?😉 Al dient gezegd dat Linfield bijlange niet meer het racistische nest is zoals vroeger. Matchen tegen Cliftonville, Derry etc zijn de laatste jaren steeds zonder incidenten doorgegaan, en vaak verbroederden Linfield fans zelfs met de tegenstander’s supporters. Het aantal katholieke Linfield fans is niet talrijk maar ze bestaan wel. Vaak werd voor spelers van Cliftonville geapplaudisseerd bij knappe acties, en toen ze tegen Derry moesten voor de Setanta Cup gingen Linfield en Derry fans samen naar de kroeg zonder een enkel incident (dit was 2006 en ik was zelf in het stadion die avond)

        Om maar te zeggen dat Linfield niet te vergelijken valt met Rangers of zo, Linfield heeft er wel met succes in geslaagd om het sectarisme te verbannen. Je hebt natuurlijk nog wel enkelingen die de boel verzieken (en die krijgen heel consequent stadionverboden en worden door de andere Linfield fans vaak zelf buitengewerkt omdat iedereen verlost wil worden van dat racistisch imago van vroeger) dus met een ierse nummerplaat parkeren nabij Windsor? Tja, je moet maar 1 enkeling hebben die de ruiten inslaat en dan ben je er weinig mee dat de duizenden andere Linfield fans geen probleem met die Ierse auto hebben. Ik zou de auto dan alleszins niet vlakbij het stadion parkeren, wetende dat Windsor op wandelafstand ligt van het centrum. In elk geval, rellen in het stadion zelf zijn extreem zeldzaam geworden en in alle eerlijkheid (als “neutral” zijnde) vind ik de Cliftonville fans minder tolerant dan die van Linfield. Linfield heeft hun probleem van vroeger echt wel aangepakt, ik zou meer verbaasd zijn bij rellen dan bij een verbroedering op cafe tussen beide supporterskernen. De doorsnee Linfield en Cliftonville fans zijn best aangename lui, die vooral het imago van vroeger kwijt willen.

        Wil je een aangename pot voetbal met een naar lokale normen behoorlijk aantal fans, dan is Linfield-Cliftonville een aanrader. Mensen die op ramptoerisme en constante provocaties zoals bij de Old Firm rekenen, kunnen beter wegblijven. Linfield is erg veranderd vergeleken met vroeger en verdient het niet om nog als probleemclub te worden behandeld (dat Rangers er trouwens maar een voorbeeld aan nemen) ; en het aantal Linfield fans dat zich distantieert van elke band met Rangers groeit nog steeds, bij die jaarlijkse oefenmatch komen vaak mensen die anders nooit naar linfield-wedstrijden komen en dus niet representatief zijn voor de huidige sfeer bij Linfield.

        Ik ben geen Linfield-fan of zo, laat dit duidelijk zijn. Ik zeg enkel: ik heb vaak naar wedstrijden geweest omdat ik dichtbij woonde, en kan als neutrale persoon enkel vaststellen dat Linfield complimenten verdient voor hoe ze het sectarische probleem hebben aangepakt met succes. De lastposten zijn een extreem kleine minderheid (maar natuurlijk heb je maar 1 zulke enkeling nodig om een auto te vernielen, 99% kans gebeurt er niets met die auto maar just to be on the safe side… parkeer bij de universiteit en van daar is het maar een kwartiertje wandelen en passeer je nog eens het huis waar ik 2 jaar woonde ook, met wat geluk vind je mijn toenmalige seksblaadjes nog rondslingeren ;))

Geef een reactie

