Noel Bailie “Mister Linfield” hits the 1000

Bailie tilt weer eens een beker omhoog

Engeland en Schotland blijven de landen die ik het meeste volg, qua voetbal. Toch kijk ik ook regelmatig op de BBC-sites van het voetbal in Wales, Ierland en Noord-Ierland. Ik vind het leuk om de standen in de gaten te houden en opvallende berichten eruit te pikken. Zo stuitte ik ineens op een bericht dat ene Noel Bailie zijn 1000ste wedstrijd voor Linfield zou gaan spelen. Dat niet alleen, hij zou in zijn jubilieum ook nog eens kunnen vieren met de landstitel. Bij winst tegen Crusaders zouden The Blues voor de 49ste keer de titel in Noord-Ierland kunnen winnen. Een puike prestatie en genoeg reden om een wat aandacht aan Bailie te gaan besteden, want dit is toch wel een heel opmerkelijk verhaal.

Noel Bailie (geboren op 23 februari 1971) stapte in 1986 op 15-jarige leeftijd binnen bij Linfield. Twee jaar later al maakte hij zijn debuut. Om precies te zijn op 30 maart 1989. Meer dan 21 (!) jaar geleden. In al die jaren won hij *even lucht scheppen voor deze lange lijst* (2007) negen maal de Noord-Ierse landstitel, zes keer de Irish Cup, acht keer de League Cup, zes keer het County Antrim Shield en een keer de Setanta Cup (competitie tussen de beste acht clubs uit Ierland en Noord-Ierland). Daarnaast won hij nog verschillende kleinere bekers. In het seizoen 1993/1994 pakte hij zijn belangrijkste persoonlijke prijzen. Bailie werd namelijk uitgeroepen tot Ulster Footballer of the Year, terwijl ook de pers zijn geweldig spel beloonde met Football Writers’ Association Player of the Year. Bailie heeft zelfs zijn keuken moeten uitbouwen om alle prijzen kwijt te kunnen.

Bailie in duel tegen zijn "vrienden" van Glentoran

Om een beetje meer te weten te komen over Bailie sprak ik met Trevor Childs, groot fan van Linfield en de speler en de beheerder van zijn fansite op Facebook, over deze speler en zijn opmerkelijke prestatie.

Hoe komt het dat je zo’n groot fan van Noel Bailie bent?

“Zo lang ik me kan herinneren staat Noel in het elftal. Ik kan me eigenlijk geen Linfield zonder hem voorstellen. Buiten dat is hij de speler die ik het meest bewonder. Zijn trouw aan de club en zijn gedrag richting de fans, waardeer ik erg aan hem. Hij is echt Mister Linfield.”

Weet je iets van de achtergronden van Bailie?

“Hij is al vanaf kind fan van Linfield. Zijn eerste club was Hillsborough Boys, maar toen hij voor Linfield kon tekenen op zijn vijftiende ging een droom in vervulling. Hij kwam hier als vleugelaanvaller, maar op het moment dat hij een keertje werd uitgeprobeerd centraal in de defensie werd dat zijn plek. Daar voelde hij zich thuis en had hij de meeste waarde voor het team en speelt hij tot op vandaag de dag.”

Hij heeft verschillende malen voor Noord-Ierse jeugdselecties gespeeld en zat vaak dicht tegen het nationale elftal aan. Is er nooit een Engelse club geweest die hem wilde hebben?

“In de loop der jaren zijn er verschillende aanbiedingen voor hem geweest. Zowel vanuit Engeland als vanuit Schotland. Hij is er echter nooit op ingegaan, zo erg voelde hij zich verbonden met Linfield. Dit is meteen een van de redenen waarom hij zo ontzettend populair is bij de fans.”

Hoe kijken de fans van de andere clubs tegen Bailie aan?

“Bij de fans van de meeste club staat hij hoog in aanzien. Hij zeurt nooit en speelt het spel altijd eerlijk. Hij wordt door de fans van andere club Mr. Consistent genoemd. Dan heb je het goed gedaan, als aanvoerder Linfield. Alleen de fans van onze aartsrivaal Glentoran hebben natuurlijk een hekel aan hem. Hij kreeg daar ooit een steen tegen zijn hoofd gegooid, maar maakte er geen groot drama van. In zijn jonge jaren had Noel veel last van acné en werd door de Glens altijd Spotty Spotty genoemd. Noel reageerde daar nooit op en kan altijd antwoorden met zijn gewonnen prijzen.”

Denk je dat Bailie na dit seizoen gaat stoppen, aangezien hij zijn duizend wedstrijden heeft gehaald?

“Dat is nog onduidelijk, maar ik denk dat Noel nog een jaartje doorgaat met spelen. Dit jaar heeft hij niet alles meer gespeeld, vooral door blessures, maar zijn ervaring is nog altijd erg belangrijk. Ik denk dus dat hij niet gaat stoppen na dit seizoen. Sowieso verwacht ik hem in de toekomst nog terug te zien als manager van Linfield, want dit is zijn club en hij hoort hier thuis.”

Het mocht helaas niet zo zijn dat Bailie zijn 1000ste wedstrijd bekroond zag met de titel, maar de BBC maakte wel een klein filmpje over zijn 1000ste. De spelers traden wel aan in speciale shirts, waar het getal “1000” boven het logo was gedrukt. Er is nog één puntje nodig uit de volgende twee wedstrijden en het moet raar lopen als Bailie niet opnieuw de beker in ontvangst mag nemen. Een ding pakken ze hem in ieder geval niet meer af en dat is de geweldige prestatie van duizend wedstrijden voor één club.  Het blijft een opmerkelijk prestatie en stel dat hij nog een jaartje doorgaat, dan komen er dan nog een aantal bij. Ik ben benieuwd hoeveel hij er uiteindelijk zal spelen en of hij – zoals Trevor denkt – ooit manager gaat worden bij zijn Linfield.

4 Reacties op “Noel Bailie “Mister Linfield” hits the 1000

  1. Oerdegelijke speler, heb hem vaak genoeg live bezig gezien toen ik in Belfast woonde. Linfield had toen een erg goed team, met naast hem ook spelers als Alan Mannus (met lengtes voorsprong de beste doelman op het gehele eiland), een spitsenduo die er samen een sutk of 50 op een seizoen maakten (ik probeer de namen te herinneren maar mijn geheugen laat me wat in de steek) … Linfield is van al die Britsgezinde clubs met een sectarisch verleden ook de enige die echt het probleem bij de wortel aangepakt hebben (in tegenstelling tot bv Rangers of, aan de andere kant van de muur, Cliftonville) ; heb in die 2 jaar Belfast regelmatig Linfield zien spelen en geen enkel incident meegemaakt. Mooiste was misschien wel de Setanta Cup match tegen Derry, vroeger was dit een veldslag geweest, dit keer (was in 2006 geloof ik) applaudisseerden beide supporterskernen voor elkaar en verbroederden Linfield en Derry fans achteraf in de kroegen langs de Lisburn Road.

  2. Die spits was Peter Thompson. Ik herinner me nog dat het destijds vaak over hem had. Hij is overigens weer terug bij die club, op huurbasis van Stockport County.

  3. Klopt. Thompson, maar er was nog een andere vlotscorende spits. Ik kan even niet op de naam komen. De ene was pensioengerechtigd en de ander trok naar mainland UK in de hoop in een grotere league te kunnen spelen. Linfield had toen een naar Ierse normen erg goed elftal. Enige Noord Ierse club die eigenlijk bovenin kan meedraaien indien er ooit een verenigde league komt voor het eiland.

    PS: geen fan van Linfield al woonde ik dichtbij.Heb wel respect voor de club (in tegenstelling tot bv voor Rangers) omdat Linfield wel succesvol het racisme uit haar stadion kon bannen en er nu nog amper incidenten plaatsvinden. Intussen heeft de club zelfs een aantal katholieke seizoenkaarthouders en is de spelerskern ook mixed. Linfield poetste haar imago op en dat respecteer ik. Helaas volgt de grote broer uit Glasgow niet en blijft dat een erg racistisch sfeertje hebben.

  4. I was at that match against Crusaders. 0-0.

    Still involved at the club as a scout after his retirement last year

Geef een reactie

